fbpx

Błąd 404 – co oznacza i jak go naprawić?

Paź 2, 2020

Błąd 404 jest chyba najbardziej znanym błędem wśród użytkowników internetu. Czy istnieje jakakolwiek osoba korzystająca z sieci, która nigdy nie miała z nim do czynienia? Śmiemy w to wątpić. Błąd 404, czyli „żądana strona nie została odnaleziona” wzbudza mnóstwo skrajnych emocji. Najczęściej są one negatywne. Irytacja, złość, frustracja, zrezygnowanie, zniecierpliwienie i zarzekanie się, że nigdy więcej nie odwiedzimy już tej domeny. Istniejące ryzyko utraty użytkowników, wśród których mogą znajdować się potencjalni klienci sprawia, że nie wolno bagatelizować błędów 404 i należy się nimi poważnie zająć.

Co oznacza błąd 404?

Jak już wspomnieliśmy na początku, kod błędu 404 wyświetlany jest wtedy, gdy pod adresem URL nie odnaleziono strony. Brak pliku do wyświetlenia skutkuje wyświetleniem komunikatu informacyjnego o tym fakcie. Nadano mu właśnie numer 404.

Błąd 404 - Allegro.pl

Błąd 404 – Allegro.pl

Kiedy pojawia się błąd 404?

Jest wiele okoliczności, w których błąd 404 może zostać wyświetlony na stronie. Poniżej prezentujemy najczęstsze z nich.

  1. Niepoprawny adres URL – przypadkowa literówka w adresie strony www skutkuje tym, że nie uzyskamy dostępu do wskazywanego zasobu.
  1. Brak połączenia z serwerem – problemy techniczne po stronie serwera docelowego, również mogą skutkować tym że strona do której jesteśmy odsyłanie, nie zostanie wyświetlona. Zamiast tego obejrzymy planszę z komunikatem błąd 404.
  1. Błędy w konfiguracji – to również częsta przyczyna wyświetlania błędu 404. Pętle przekierowań, źle ustawione nazwy i aliasy. Każda z tych rzeczy może skutkować problemem w dostępie do strony www.

Jak naprawić błąd 404?

Niezależnie od przyczyny, pokazywanie się na stronie błędu 404 nie jest niczym dobrym. Zniechęca to użytkownik, źle świadczy o firmie, a także wygląda po prostu mało profesjonalnie. Nie można również pominąć tego, jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie w Google. Oczywiście nie jest to wpływ pozytywny. Co zatem można zrobić, aby ten problem naprawić?

Przekierowanie 301 – lek na nieistniejące strony

Jeżeli z jakichś powodów usunąłeś z serwera pliki stron, należy skorzystać z opcji przekierowania 301. Nosi ono nazwę przekierowania permanentnego, czyli 301 Moved Permanently. Klikając w link do nieistniejącej już strony – zaindeksowany np. w Google lub umieszczony na innej stronie, użytkownik automatycznie zostanie przeniesiony na stronę, którą chcemy zastąpić tę usunięta. Niekoniecznie musi to być strona w obrębie Twojego serwisu. Może to być dowolny adres URL w internecie. Przekierowanie 301 jest bardzo proste do wykonania i zapewnia płynność ruchu z wyszukiwarki. Niestety ma również pewną wadę. Ręczne korzystanie z tej metody sprawdzi się przy stosunkowo niewielkiej liczbie błędów 404.

Jak działa przekierowanie 301?

Naprawa błędu 404 poprzez przekierowanie 301 jest łatwa do wdrożenie w życie. Przekierowanie 301 to w rzeczywistości fragment kodu, który umieszczamy na stronie www na swoim serwerze. Kod ten można również umieścić w pliku .htaccess. Zaletą przekierowanie 301 jest wspomniana wyżej przyjazność dla wyszukiwarek oraz użytkowników. Strony www korzystające z tej metody nie tracą swojej siły, użytkownicy również nie zauważają błędu 404, przez co współczynnik odrzuceń nie powinien wzrastać. Sama metoda naprawy błędu 404 poprzez przekierowanie 301 rekomendowana jest przez Google. Warto zainteresować się problemem nieistniejących stron, szczególnie jeśli zostały wcześniej zaindeksowane w wyszukiwarce lub linki do nich znajdują się na innych stronach www. Metoda przekierowania 301 wydaje się najprostszą z nich.

Backup, czyli inny sposób naprawy błędu 404

Backup plików (kopia zapasowa) – właściciele stron www często nie pamiętają o kopiach zapasowych i bagatelizują ich rolę. Do czasu przypadkowego usunięcia plików z serwera, zainfekowania ich wirusem lub innej awarii technicznej. Przywrócenie czystej kopii zapasowej to również najłatwiejsze rozwiązanie problemu 404, powodowanego przypadkowym skasowaniem plików z serwera. Backup danych może być wykonywany i przywrócony przez firmę hostingową, a jeżeli samodzielnie zajmujemy się administrowaniem strony i korzystamy z dedykowanego serwera, to my powinniśmy się tym zająć.

Usunięcie linków z Google

Wykorzystując narzędzie Google Search Console, możemy zgłosić prośbę usunięcia z indeksu nieaktualnych linków. W tym celu należy przesłać do Google prośbę z konkretnymi linkami. Narzędzie dostępne jest w Google Search Console : indeks → usunięcia.

Błąd 404 - Inpost.pl

Błąd 404 – Inpost.pl

Pozostałe metody na błąd 404

Błąd 404 może się pojawiać na stronie przypadkowo, np. z powodu chwilowej niedostępności usług, prowadzonych prac konserwacyjnych, modyfikowaniu strony, aktualizacji linków itp. Na tą okoliczność może zostać przygotowana….

Personalizowana strona błędu 404

Nie należy pozostawiać użytkownika z systemowym komunikatem błędu 404. Może on być przygotowany przez firmę hostingową lub być elementem stosowanego przez nas motywu strony. Zwykle nie jest spójny z jej wyglądem i identyfikacją wizualną firmy. Zdarza się również że jest napisany w języku angielskim, co także nie wygląda profesjonalnie na stronie po polsku.

Sprawdź jak może wyglądać indywidualna strona błędu 404

  • Firmowe logo z linkiem oraz wyjaśnienie – nie zostawiajmy użytkowników samych z błędem 404. Powoduje to ich dezorientację i najczęściej wciśnięcie przycisku wstecz, który z powrotem zaprowadzi ich do wyników wyszukiwania w Google. Istnieje spora szansa że wybiorą inny link, np. do strony Twojej konkurencji. Tworząc indywidualną planszę błędu 404, utrzymaj ją w tym samym stylu co cały serwis, umieść logo, link do strony głównej, a także wyjaśnienie dlaczego błąd się pojawił. Może ono mieć humorystyczną treść, dla rozładowania ewentualnych emocji.
  • Podobne produkty – rozwiązanie na błąd 404 często stosowane w sklepach internetowych. Jeśli produkt został wycofany z oferty, a strona z nim usunięta, można zaprezentować użytkownikowi inne, polecane przez nas artykuły.
  • Wyszukiwarka – możemy również dać użytkownikowi możliwość samodzielnego wyszukania treści na naszej stronie, które będą go interesowały.
  • Aktualności – poniżej informacji o błędzie 404 może wyświetlać się lista aktualności. Pozwoli to zatrzymać użytkownika na naszej stronie i skierować go w inne wartościowe miejsce na niej.
  • Formularz zgłaszania błędu – dobrą praktyką jest umieszczanie na stronie z błędem 404 przycisku lub formularza, przy pomocy którego użytkownik może zgłosić administratorowi nieprawidłowość. Nie każdy w ten przycisk kliknie, ale w ten kto to zrobi, jest wartością dodaną wynikającą z samego błędu.

Jak sprawdzić czy na stronie są błędy 404?

Przejdźmy teraz do tego, co powinno być clue artykułu. Czyli dowiedzenia się jak wyszukiwać błędy 404 na swojej stronie.

  • Ręczne znajdowanie błędów 404 – to najprostsza metoda, przeznaczona dla niewielkich stron internetowych. Polega na przeklikaniu wszystkich linków i sprawdzeniu, czy wyświetlają się pod nimi strony. Tam gdzie strony nie ma, kopiujemy adres URL i wyjaśniamy przyczynę.
  • Automaty do poszukiwań błędów 404 – stronę internetową można również przeskanować dedykowanymi do tego celu robotami internetowymi. Podążają one za wszystkimi linkami, generując raport z napotkanych błędów 404. Część takich narzędzi jest bezpłatna, ale może posiadać limit liczby jednorazowo skanowanych stron.
  • Google Search Console – analizując problemy indeksowania strony w Google Search Console, można sprawdzić ewentualne błędy, w tym również 404.

Jaki wpływ mają błędy 404 na stronę i użytkownika?

Na samym początku wspomnieliśmy że błędy 404 nie działają korzystnie na wizerunek firmy i nie mają dobrego wpływu na użytkownika. Trudno z tym polemizować. Tę beczkę dziegciu można jednak osłodzić kroplą miodu, dbając o atrakcyjny wygląd i treść strony błędu 404.

Znacznie gorzej wygląda sytuacja z występowaniem błędu 404 pod kątem wyszukiwarek. Nagminnie powtarzające się błędy 404 związane z nieistniejącymi stronami na serwerze mogą skutkować tym, że strona częściowo lub nawet w całości zostanie wyindeksowana z wyszukiwarki. Aby do tego nie dopuścić, na bieżąco należy rozwiązywać wszelkie problemy związane z tym błędem.

Błąd 404 i reklama Google Ads

Jeszcze jedne problem wiąże się z występowaniem błędów 404 na stronie www. Szczególnie tej, dla której uruchomione zostały kampanie reklamowe Google Ads. Jeżeli zdefiniowaliśmy w nich linki do stron, które następnie zostały usunięte z serwera, może się okazać że wykorzystamy swój budżet, a reklama nie przyniesie żadnego efektu. Dlaczego? Ponieważ link reklamy nie przeniesie użytkownika na docelową stronę, tylko stronę z błędem 404.

Wskazówka

Przed uruchomieniem kampanii Google Ads, dokładnie sprawdź prawidłowość linków i stron, które zamierzasz w nich wykorzystać.

Przeczytaj także:

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Obecnie w niemal każdej branży panuje duża konkurencja. Pytanie więc, czym kierować się przy wyborze konkretnego dostawcy usług lub produktów? Wielu konsumentów przy podejmowaniu decyzji kieruje się opiniami innych – nie tylko wyrażonymi przez przyjaciół lub...

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż? To poważne wyzwanie – zwłaszcza, że konkurencji w świecie e-commerce przybywa dosłownie z dnia na dzień. Są jednak sposoby na to, aby krok po kroku zwiększyć liczbę transakcji i...