Firmy inwestujące w kampanie AdWords powinny liczyć się z niekorzystnym dla nich zjawiskiem click fraud, czyli po prostu nieuczciwym klikaniem w linki reklamowe. Zjawisko to dotyczy reklam rozliczanych w systemie PPC (pay per click). Mianem click fraud określa się kliknięcia, które mają na celu albo zaprzestanie wyświetlania danej reklamy (wyczerpanie limitu) albo niejako wyłudzenie pieniędzy. W tym drugim przypadku tworzone są nawet specjalne serwisy, które mają generować dodatkowe kliknięcia. W ekstremalnych przypadkach, kiedy dochodzi o prawdziwie zorganizowanych akcji z zakresu click fraud, zatrudniane są nawet osoby, które mają klikać w reklamy.

W skrócie, o click fraud mówimy wtedy, gdy na linki sponsorowane klikają osoby, które nie są zainteresowane promowanym produktu ketem albo usługą. Z racji tego, że w ramach kampanii AdWords dana reklama wyświetlania jest aż do momentu, kiedy osiągnie ustaloną odgórnie ilość kliknięć, działania z zakresu click fraud często podejmowane są po prostu przez konkurencję, której zależy na zaprzestaniu wyświetlania reklam firm z tej samej branży.

Firmy zajmujące się badaniem zjawiska podkreślają niejednokrotnie, że ilość fałszywych kliknięć w linki sponsorowane to ok. 15 % (niektóre źródła mówią także o znacznie wyższych liczbach). W przypadku bardziej zaawansowanych, kosztownych kampanii reklamowych oznacza to po prostu ogromne straty po stronie reklamodawców.

Pocieszający jest fakt, że Google stara się zabezpieczyć firmy wykupujące reklamy AdWords za pomocą specjalnego systemu, który ma zliczać wszelkie nieprawidłowe kliknięcia. Niektóre kliknięcia udaje się systemowi od razu wychwycić jako fałszywe, nie są one w ogóle zliczane, nie ma też informacji o nich w raportach. Chodzi tutaj np. o klikanie w tę samą reklamę po odświeżeniu strony. Reklamodawca w takim przypadku nie płaci za kolejne kliknięcia. Jeżeli natomiast Google wykryje nieuczciwe kliknięcia już po rozliczeniu w klientem, dochodzi do tzw. korekty jakości kliknięć, w efekcie której na konto AdWords użytkownika zwracane są środki pobrane na poczet zliczonych początkowo nieprawidłowych kliknięć. Oczywiście reklamodawca, który stwierdzi sam jakąś nieprawidłowość, może ewentualne przypadki nieuczciwych kliknięć zgłaszać do Google.

Click fraud może się wiązać z wyciągnięciem określonych konsekwencji prawnych. Póki co najgłośniejszym przypadkiem, kiedy to pokrzywdzony reklamodawca udał się do sądu, była sprawa Lane’s Gifts & Collectibles z roku 2006. Na mocy zawartej ugody Google utworzyło specjalny fundusz dla pokrzywdzonych reklamodawców.

Nasza firma napisała dedykowane oprogramowanie monitorujące fałszywe kliknięcia, które w czasie rzeczywistym wykrywa i przekazuje do konta AdWords adresy IP, z których pochodzą „podejrzane” ilości wizyt. Dzięki systemowi jesteśmy w stanie skutecznie walczyć z nieuczciwą konkurencją próbującą „wyklikać” budżety naszych Klientów.

Dodaj komentarz

Media Click Zapraszamy do kontaktu!
Darmowa wycena
Napisz do nas! Indywidualna wycena w 24h
Darmowa wycena