Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Paź 16, 2019

Co sprzedawać w Internecie, aby efekty były zadowalające? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto w pierwszej kolejności przeanalizować tendencje zauważalne wśród polskich internautów. Według najnowszego raportu interaktywnie.com rynek e-commerce w Polsce kwitnie. Mianowicie, Polacy wydają w sieci aż 50 mld złotych rocznie. Co kupują? Co najlepiej sprzedaje się w Internecie? Zdziwi Cię różnorodność produktów, kupowanych w Internecie. 15 mln internautów to Twoi przyszli klienci, którzy cenią szeroki wybór i łatwość dokonywania zakupów.

Co najlepiej sprzedaje się w Internecie?

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż internetowa to przyszłość. Co najlepiej sprzedaje się w Internecie? Polacy kupują w Internecie nie tylko trudno dostępne książki i akcesoria. E-commerce dotyczy niemal wszystkich sfer życia. Co sprzedawać w sklepie internetowym? Najnowszy raport Gemius dla e-Commerce wskazuje na topowe produkty i usługi.

  1. Pomysł na sklep internetowy z odzieżą i akcesoriami – 69 % respondentów w sieci kupuje ubrania, dodatki i akcesoria. To niezwykle ciekawy wynik, ponieważ odzież należy do typu produktu, który należy dokładnie dostosować do indywidualnych potrzeb.
  2. Co sprzedawać w Internecie? Obuwie – 55 % badanych internautów, zakupuje przez Internet również obuwie. To kolejny zastanawiający wynik. Być może tajemnica tkwi w dostępności produktów? Badani przyznają bowiem, że szczególnie doceniają szeroki wybór! Ponadto, istotna jest możliwość zwrotu towaru do 14 dni bez podania przyczyny. Dzięki temu, konsument może odzież i obuwie przymierzyć, sprawdzić, a w razie negatywnych odczuć zwyczajnie zwrócić. Jeśli więc zastanawiasz się, co najlepiej sprzedaje się w Internecie, odpowiedź jest prosta – ubrania i obuwie!
  3. Co najlepiej sprzedaje się w Internecie? Płyty i książki – 54 % respondentów w Internecie wydaje pieniądze na rozrywkę i kulturę. Mniej lub bardziej dostępne stacjonarnie książki, płyty muzyczne i filmy kupowane są właśnie w sieci. Z czym otworzyć sklep Internetowy? Być może warto pomyśleć o kulturze.
  4. Internetowa drogeria, czyli kosmetyki i perfumy – 52 % badanych internautów poszukuje w sieci produktów drogeryjnych. Powstają również nowe marki, których wyroby dostępne są do zakupu wyłącznie w Internecie. Sieć jest pełna bardzo zróżnicowanych ofert, co pozwala na dobór produktu idealnego względem indywidualnych potrzeb.
  5. Bilety na wydarzenia kulturalne i rozrywkowe – 49 % badanych dokonuje rezerwacji i zakupu biletów na różne wydarzenia właśnie internetowo. Jeszcze niedawno zakup biletu kojarzył się z kolejką i oczekiwaniem. Obecnie, cała transakcja zajmuje kilka minut.
  6. Apteka internetowa, czyli produkty farmaceutyczne – 44 % pytanych przyznaje, że leki i suplementy również są przez nich kupowane online. Zazwyczaj są to preparaty bez recepty. Z pewnością jest to duże ułatwienie, a konsument zyskuje dodatkowy czas na to, by o siebie zadbać.
  7. Sprzęt komputerowy, telefony, akcesoria – 43 % respondentów przyznaje, że Internet pozwala im na bezproblemowy zakup sprzętu komputerowego. W końcu w sieci można szczegółowo porównać cechy danego produktu i dokonać racjonalnego wyboru.
  8. Jakie usługi oferować w Internecie? Turystyka – 40 % odpowiedzi dotyczy wykupu wycieczek, podróży i pobytów. Bez wątpienia wykup tego typu usług przez Internet jest zwyczajnie prosty, a konsumenci doceniają tę łatwość zakupu.
  9. Meble, dekoracje, wyposażenie – 36 % internautów w sieci poszukuje dodatków do wyposażenia wnętrz, pościeli, dekoracji, a nawet mebli. Zastanawiające? Niekoniecznie. Zakupy internetowe pozwalają na dostawę produktu wagi ciężkiej prosto pod drzwi!
Charakterystyka rynku ecommerce w Polsce, źródło: GEMIUS

Charakterystyka rynku ecommerce w Polsce, źródło: GEMIUS

Z czym sklep internetowy i dlaczego warto?

Według raportu Gemius dla e-Commerce 60 % internautów kupuje w rodzimych sklepach internetowych. Wskazuje to na pozytywny trend, który zdecydowanie warto wykorzystać. Dlaczego Polacy tak chętnie kupują w Internecie? Jak wskazuje Gemius, główne czynniki zachęcające to: całodobowa dostępność, opcja zakupu produktu z pozycji wygodnej kanapy, a także możliwość dokonania szczegółowej i długotrwałej analizy przed dokonaniem tego zakupu. Coraz więcej respondentów przyznaje, że zakupy w sieci są bezpieczne, maksymalnie ułatwione, wygodne i tańsze. Nie bez znaczenia pozostaje również wspomniana uprzednio szerokość wyboru. Nierzadko można spotkać się z sytuacją, w której produkt niedostępny w najbliższej okolicy można zupełnie bezproblemowo zakupić online.

Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu, Źródło: GEMIUS

Z czym założyć sklep internetowy i czy na pewno ma to sens? Jak często Polacy kupują w Internecie? Według raportu interaktywnie.com z roku 2019, 45 % internautów dokonuje zakupów internetowych mobilnie przynajmniej 1 raz tygodniowo. Jakie marki królują w sieci? Stabilne, międzynarodowe biznesy, jak Allegro czy Amazon wiodą prym. Nadal jednak pozostaje duże pole do popisu dla marek innowacyjnych, a zwłaszcza dla polskich mikrofirm. Te ostatnie są obecnie szczególnie doceniane przez rodzimych konsumentów. Warto przyjrzeć się jednak zestawieniu, prezentującym popularność poszczególnych platform sprzedażowych. Zestawienia te różnią się zależnie od branży. W raporcie Gemius zauważyć można sporą przewagę następujących serwisów i marek:

  • Allegro – zdecydowanie, serwis sprzedażowy Allegro prowadzi w sprzedaży internetowej. 80 % respondentów wskazuje Allegro jako serwis kojarzący się z zakupami online. Bez wątpienia Allegro wprowadza szereg rozwiązań, które pozytywnie wpływają na poczucie bezpieczeństwa konsumentów serfujących po Internecie. Zakupy stają się łatwe, a opcje dostawy zróżnicowanie, podobnie jak płatność;
  • Zalando – to serwis, który plasuje się na drugim miejscu, gdy chodzi zakupy w branży odzieżowej. Zalando wskazywane jest przez 12 % respondentów, jako rozpoznawalna platforma sprzedażowa online. Jednakże w branży odzieżowej, Zalando otrzymuje 34 % odpowiedzi;
  • OLX – aż 39 % osób kojarzy serwis OLX z zakupami internetowymi. Warto pamiętać, że OLX nie jest typową platformą sprzedażową. W tym miejscu dostępne są również oferty prywatne, które nie zawsze wiążą się z dokonaniem transakcji finansowej;
  • DOZ – Dbam o Zdrowie – to najpopularniejsza apteka internetowa, wskazywana przez 19 % respondentów. W przypadku farmaceutyków, duży odsetek odpowiedzi wskazuje także na inne miejsca w sieci, niewymienione z nazwy;
  • RTV Euro AGD – gdy chodzi o sprzęty, 35 % respondentów wskazuje RTV Euro AGD jako głównego sprzedawcę internetowego. Kolejno wymieniane są Media Markt i Media Expert;
  • Empik – platforma internetowa sieci Empik nadal króluje w kwestii sprzedaży książek i płyt. 27 % badanych wskazuje tę platformę jako przodującą w branży;
  • IKEA – ta skandynawska sieć wymieniana jest jako najbardziej znany sprzedawca wyposażenia wnętrz i mebli. IKEA dostosowuje mechanizmy sprzedaży do potrzeb rynku internetowego. Wg. badań interaktywnie.com sieć IKEA wprowadziła nawet możliwość skanowania pomieszczenia, w celu doboru odpowiednich mebli;
  • Inne – warto zwrócić uwagę na wskazywany stosunkowo wysoki odsetek sklepów internetowych innych niż wiodące. Marki te stanowią od kilku do kilkunastu, a w nielicznych przypadkach nawet kilkudziesięciu procent odpowiedzi. Jeśli więc zastanawiasz się z czym otworzyć sklep internetowy, pamiętaj, jak ważne są oryginalne pomysły. Nie zawsze wielkie korporacje stanowią najczęstszy wybór.

Sprzedaż w internecie a zakupy stacjonarne

Co sprzedawać w Internecie i czy to się opłaca? Sprzedaż online zdecydowanie jest opłacalna, a widać to również na przykładzie porównania z trendami opanowującymi rynek stacjonarny. Wśród wyników badań Gemius, zauważalny jest bowiem tak zwany efekt ROPO oraz odwrócony efekt ROPO. Efekt ROPO polega na tym, że proces zakupowy podzielony jest na dwa etapy: poszukiwania w sklepach internetowych i zakupy w sklepie stacjonarnym. Jednakże, efekt ROPO dotyczy głównie kategorii takich jak, żywność i odzież. Tymczasem, odwrotny efekt ROPO sprzyja sprzedawcom internetowym. Mianowicie, często kupujący poszukują produktów stacjonarnie lecz zakupują je przez Internet. Dotyczy to zwłaszcza kosmetyków i perfum. Natomiast sprzęty RTV i AGD czy obuwie to kategorie podatne na działanie obu tych mechanizmów, czyli zarónwo efektu ROPO, jak i odwróconego ROPO. Dlatego sprzedawcy stacjonarni i internetowi w dużej mierze stanowią dla siebie dobrą, zdrową konkurencję. Nie zawsze trzeba więc postrzegać sprzedaż internetową jako zagrożenie dla handlu stacjonarnego i odwrotnie. Co sprzedawać w sklepie internetowym? Z badań nad efektem ROPO wynika, iż najlepszym wyborem będą właśnie sprzęty RTV i AGD, kosmetyki i perfumy, a także obuwie. To jednak tylko niewielki procent z tego, co ma do zaoferowania rynek online!

Pomysł na sklep internetowy

Co sprzedawać w Internecie i jak zacząć? Oczywiście, pierwszym krokiem do sukcesu jest opracowanie biznesplanu i odpowiedniej strategii marketingowej. Na samym wstępie, warto posiłkować się wynikami najnowszych badań na temat handlu internetowego. Ewentualnie, można takie badania ankietowe przeprowadzić samodzielnie. Na pytanie, co sprzedawać w sklepie internetowym, doskonale odpowiedzą potencjalni klienci. Dlatego kolejne badanie opinii publicznej można przeprowadzić już po wyborze kilku wstępnych opcji. Następnie można już rozpocząć tworzenie planu realizacji wybranego pomysłu. Pomysł na sklep internetowy nie wystarczy bowiem, by realizacja się powiodła.

Aby biznes online dobrze funkcjonował, konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Samo stworzenie witryny i wybór dobrego programu sprzedażowego, jest połową sukcesu. Z pewnością łatwość korzystania z portalu sprzedażowego i szata graficzna mają niesamowity wpływ na odbiór wśród konsumentów. Jednakże, aby klient zauważył markę wśród tylu różnych propozycji, sklep internetowy powinien ukazać się w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania. Ponadto, wprzypadku sklepu internetowego często konieczne jest pozycjonowanie poszczególnych kategorii, a nawet produktów. Są to tysiące fraz, niezwykle istotnych w procesie wyszukiwania. Zadanie to warto więc powierzyć specjalistom. W dodatku marka lub sklep, które pojawiają się w pierwszy wynikach budzą wśród odbiorców bardzo pozytywne emocje. Taka wysoka pozycja to znak, że sklep prowadzony jest profesjonalnie, a marka jest wysoce godna zaufania.

Z czym otworzyć sklep internetowy, by nie ryzykować?

Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle trudna. Oprócz samych produktów, istotne jest także odpowiednie zarządzanie sprzedażą. Najmniej ryzykowną opcją bywa dropshipping. To model biznesu online polegający na pośrednictwie. Dlatego czasem lepiej zastanowić się nie nad tym, z czym otworzyć sklep internetowy, lecz nad kwestią w jaki sposób to zrobić. Dropshipping to wyjście dla osób, które nie chcą zakupować i magazynować produktów. Opcja ta polega na założeniu sklepu internetowego, w którym produkty są wyłącznie prezentowane. Produkty te wysyłane są bezpośrednio przez producenta lub hurtownika, nie zaś przez obsługę sklepu internetowego. Brak konieczności zakupu i magazynowania dóbr znacznie obniża koszty prowadzenia biznesu. Taki model sprzedaży pozwala zarabiać, dzięki różnicy pomiędzy cenami sklepowymi a hurtowymi. Im lepsze będą warunki porozumienia z producentem, tym większy zarobek.

Co sprzedawać w sklepie internetowym i jak rozkręcić biznes online? Sprzedaż internetowa to obecnie bardzo lotny pomysł na biznes. Warto podejść do tej kwestii poważnie, uprzedzając podjęcie decyzji analizą najróżniejszych trendów. Efektem przemyślanego planu jest sukces!

Wrocław - Poland

ul. Aleksandra Ostrowskiego 30

53-238 Wrocław

hello@pokaż email

Godziny otwarcia

Poniedziałek - Piątek

8:00 - 16:00

(71)pokaż numer

Pomoc Techniczna

(71)pokaż numer

bok@pokaż email