Co to jest SEO?

Cze 5, 2021

W kontekście rozmów o pozycjonowaniu stron internetowych, bardzo często można trafić na słowo SEO. Co ono właściwie oznacza?

Czym jest SEO?

SEO to skrót od anglojęzycznego terminu Search Engine Optimalization. Po polsku tłumaczymy to jako optymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarki. W domyśle oczywiście chodzi o Google.

Na czym polega SEO, czyli optymalizowanie strony?

Jest to temat rzeka. SEO samo w sobie nie jest pozycjonowaniem, ale jedną z metod na jego wykonanie. Dodajmy że metodą najczęściej wybieraną, z uwagi na fakt że bezpośrednio wpływa na sposób działania, jakość i wygląd strony www, którą chcemy pozycjonować. Można to porównać do dbania o swój wygląd i sposób zachowywania się, kiedy planujemy zająć reprezentacyjną rolę. Będąc widocznymi dla setek osób, musimy nie tylko nienagannie być ubrani, ale również potrafić się zachować i wiedzieć co powiedzieć w określonym momencie. Firma, którą będziemy reprezentować jest oceniana przez pryzmat nasz samych. Identycznie działa to w przypadku pozycjonowania. Potencjalny klient lub użytkownik usługi chce mieć do dyspozycji stronę niezawodną, szybką, zawierającą wszystkie potrzebne informacje, a także bezpieczną w działaniu. Ona sama powinna również być przyjazna dla wyszukiwarki, czyli ułatwiać jej dostęp do informacji i ich indeksowanie. Tym właśnie zajmuje się SEO.

Jak dzielimy SEO i jak ono wpływa na pozycjonowanie strony?

SEO to bardzo ogólne pojęcie, na które składa się większa ilość poszczególnych czynników, takich jak wymienione poniżej.

  • SEO techniczne– przez to określenie rozumiemy sposób skonstruowania strony, czyli jej kodowanie. Czy struktura kodu ma logiczną i spójną całość oraz czy jest zgodna z obowiązującymi wytycznymi i standardami HTML, CSS oraz czy strona jest responsywna – dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranów. SEO techniczne odpowiada za szybkość działania strony, prawidłowy sposób wyświetlenia na różnych przeglądarkach, a także umożliwienie robotom wyszukiwarek prawidłowej i szybkiej indeksacji treści.
  • SEO on-site – są to wszystkie działania robione w ramach pozycjonowanej strony, mogące mieć przełożenie na efekt pozycjonowania. SEO on-site pozwala ocenić jakość samej witryny pod kątem merytorycznym i logicznym. W ramach SEO on-site znajdujemy m.in.:
    • metatagi jak <title> oraz <description>, indywidualnie tworzone dla każdej z podstron,
    • treść strony, składają się na nią akapity, nagłówki, grafiki i multimedia,
    • linki wewnętrzne, umieszczane w treści artykułów, menu – ułatwiają nawigowanie w obrębie strony pozycjonowanej,
    • budowa URL, sposób tworzenia adresów strony również może zawierać słowa klucze,
    • wygląd strony i umiejscowienie w niej wartościowych treści.
  • SEO off-site– są to działania SEO, prowadzone poza witryną. Można do nich wliczyć pozycjonowanie stron przez publikację treści na partnerskich blogach, używanie social media, zdobywanie linków z zewnętrznych serwisów, pozyskiwanie naturalnych (organicznych) kliknięć z wyszukiwarki.
  • SEO content – a innymi słowami content marketing. Polega to na budowaniu wizerunku firmy i pozycjonowaniu stron poprzez tworzenie i publikację wartościowych treści. Wartościowych, czyli takich, które mogą wnieść jakąkolwiek korzyść dla osób, które będą je czytać. Nie należy tego mylić z pseudo poradnikami, na których wiele firm próbuje opierać swoje pozycjonowanie stron.

Skuteczne pozycjonowanie stron to takie pozycjonowanie, które znajduje równowagę pomiędzy wszystkimi wyżej wymienionymi działami SEO i potrafi je wykorzystać w swojej strategii.

Przeczytaj także:

Monitoring pozycji – jak sprawdzić pozycję w Google?

Monitoring pozycji – jak sprawdzić pozycję w Google?

Jeśli prowadzisz kampanię SEO dla strony, to jednym z Twoich kluczowych celów jest uzyskanie jak najlepszej widoczności w SERP-ach na jak największą liczbę słów kluczowych, które najlepiej opisują Twój biznes. Masz jednak ustalone najważniejsze frazy, o najwyższym...

Kim jest socializer?

Kim jest socializer?

Socializer to osoba szczególnie aktywna w komunikacji w Internecie: tak w sferze prywatnej i towarzyskiej, jak i zawodowej. Termin ten bywa jednak rozmaicie rozumiany. Pojęcie to rozpatruje się zwłaszcza w odniesieniu do przemian pokoleniowych: różnic co do tego, jak...

Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

Dla kogo jest pozycjonowanie stron? Aby odpowiedzieć na to pytanie, można użyć jednej, ogólnej odpowiedzi. Będzie ona brzmiała „dla wszystkich właścicieli stron internetowych”. Aby jednak bardziej przybliżyć zasadę działania pozycjonowania stron i pokazać, jakie...