fbpx

Czym jest Google Merchant Center?

Lip 7, 2020

Google Merchant Center to narzędzie dedykowane właścicielom sklepów internetowych umożliwiające reklamę produktów m.in. za pomocą Kampanii produktowych (Google Shopping). Jak wykorzystać GMC, by zwiększyć sprzedaż? Jak przebiega konfiguracja?

Dlaczego warto korzystać z Google Merchant Center?

Właściciele sklepów online z pewnością zdają sobie sprawę, jak wiele czasu i nakładów pracy wymaga pozycjonowanie poszczególnych produktów i kategorii. W dodatku oferta stale się zmienia! Nic dziwnego, że w branży e-commerce popularna jest płatna reklama za pośrednictwem Google Ads.

Narzędzie Google Merchant Center znacznie ułatwia tworzenie kampanii produktowych. Na koncie GMC znajdują się bowiem dane produktów w postaci plików zawierających zarówno grafikę, jak i opisy. Warto pamiętać, że narzędzie to jest tak naprawdę jedną z technologii udostępnianych w ramach Google Ads (dawniej Google AdWords). Dopiero po połączeniu konta GMC z kontem Google Ads możliwe jest tworzenie kampanii reklamowej.

Dlaczego warto? Przede wszystkim promowane produkty widoczne są w zakładce Google Zakupy. Z punktu widzenia klienta ten rodzaj promocji produktu nie kojarzy się z natarczywą reklamą. Przeciwnie, to rozwiązanie jest wygodne również dla kupujących. Klient zyskuje dostęp do szerokiej oferty sklepów bez konieczności przeszukiwania dziesiątek podstron i konieczności porównywania ofert z osobna.

Widok zakładki Google Zakupy dla słowa kluczowego „Buty do biegania”

Każda z reklam produktowych złożona jest z podstawowych elementów, takich jak zdjęcie, nazwa produktu, cena oraz nazwa sklepu lub marki. Co ważne, reklama w Google Zakupy jest zawsze aktualna, a konfiguracja nie wymaga ręcznego przesyłania danych dotyczących każdego produktu z osobna (tzw. pliki produktowe synchronizują się automatycznie, pobierając aktualne dane z serwera). Oprócz tego, z wykorzystaniem danych z tej kampanii, można prowadzić inne działania reklamowe takie jak na przykład remarketing dynamiczny.

Diagnostyka produktów w Google Merchant Center

Jaki jest koszt?

Samo narzędzie Google Merchant Center jest darmowe, natomiast koszt kampanii reklamowej naliczany jest tak samo, jak jest to w przypadku Google Ads. Sprzedający płaci więc za kliknięcia potencjalnych klientów w reklamę (model rozliczeń: CPC – cost per click).

Jak skonfigurować Google Merchant Center?

Aby założyć konto w Google Merchant Center wystarczy podać kilka podstawowych danych i zweryfikować witrynę. Najprostszym sposobem jest weryfikacja witryny za pośrednictwem Google Analytics. Kolejno należy połączyć konto z Google Adwords wybierając opcję „łączenie kont”. Nieco bardziej skomplikowane może okazać się uzupełnienie danych o produktach. Ten krok można przeprowadzić na kilka sposobów:

  • integracja ze sklepem internetowym – to zdecydowanie najprostszy sposób. Integracja często możliwa jest za pośrednictwem prostych w wykorzystaniu wtyczek. W takim wypadku konfiguracja najczęściej rozpoczyna się od pobrania specjalnie przygotowanego pliku xml.Gdy pojawiają się nowe produkty w ofercie, modyfikacji podlega także lista produktów w GMC. W ten sposób warto skonfigurować konto również pod kątem kategorii, języków i marek. Dostępność tego typu funkcji zależna jest od rodzaju oprogramowania i zastosowanej wtyczki.
  • ręczny przesył danych – w tym wypadku pliki danych przechowywane są na komputerze i przesył trzeba obsługiwać ręcznie. Alternatywą jest wykorzystanie specjalnych narzędzi do automatycznego przesyłu danych przechowywanych na dysku. Przykładem takiego narzędzia jest chociażby Google Cloud Storage.
  • arkusz danych – warto pamiętać, że arkusz Google jest już po części wypełniony, a uzupełnienie brakujących danych nie nastręcza wielu trudności. W momencie zmiany danych w arkuszu, podobne aktualizacje są wprowadzane również w Google Merchant Center.

Konfiguracja Google Merchant Center nie jest szczególnie skomplikowana, a korzyści z zastosowania narzędzia są spore. W końcu jest to narzędzie darmowe, więc koszt reklamy się nie zmienia. W porównaniu z klasyczną kampanią w Google Ads wzrasta jedynie skuteczność. Właściciele sklepów online zdecydowanie powinni zainteresować się tym rozwiązaniem.

Autor wpisu

Maciej Kędzia

Maciej Kędzia

Specjalista SEO

Od 8 lat zajmuję się SEO i od samego początku moim głównym zainteresowaniem były jego techniczne aspekty.

Przeczytaj także:

G Suite Google dla Twojej firmy, sprawdź cennik i opinie

G Suite Google dla Twojej firmy, sprawdź cennik i opinie

Twoja firma wszędzie tam gdzie Ty G Suite to narzędzia, których potrzebujesz do pracy, dostępne online. Twórz i edytuj dokumenty ze swoimi współpracownikami w czasie rzeczywistym, gdziekolwiek jesteś. Skonfiguruj swój własny pakiet G Suite, wybierając wariant z...

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Co sprzedawać w Internecie, aby efekty były zadowalające? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto w pierwszej kolejności przeanalizować tendencje zauważalne wśród polskich internautów. Według najnowszego raportu interaktywnie.com rynek e-commerce w Polsce kwitnie....