Fathom Analytics – jako alternatywa dla Google Analytics

mar 15, 2023

Czas czytania: 5 minuty

Fathom Analytics to narzędzie analityczne, które pomaga w śledzeniu ruchu na stronie internetowej. Fathom Analytics oferuje liczne funkcje, w tym ochrony prywatności, takie jak anonimizacja adresów IP i blokowanie śledzenia użytkowników, którzy wyrażają sprzeciw wobec śledzenia. Głównym zadaniem tego narzędzia jest śledzenie ruchu na stronie internetowej, a także analizowanie jego źródeł, zachowań użytkowników i popularności poszczególnych stron. W czasach, kiedy coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z dominującej pozycji produktów Google na rynku, tym bardziej poszukiwane są alternatywy dla Google Analytics. Prezentowane przez nas narzędzie potrafi godnie je zastąpić, oferując użytkownikom wiele funkcjonalności. Szczegółowy ich opis można znaleźć poniżej.

Poznaj Fathom Analytics

fathom analytics

Na czym polegają innowacje zastosowane w Fathom Analytics, w stosunku do dobrze znanych narzędzi Google? Przede wszystkim na tym, że wszystkie dane są przechowywane w chmurze online, a nie w postaci ciasteczek cookies. Już pod tym względem mamy przewagę nad GA . Użytkownicy Fathom Analytics nie muszą na swoich stronach umieszczać banerów z powiadomieniami o cookies. Stworzone zostało anonimowe śledzenie odsłon, które nie gromadzi ani nie przechowuje danych osobowych, zdecydowanie zwiększa poczucie bezpieczeństwa oraz poziom zaufania do tego narzędzia.

Dlaczego Fathom Analytics jest lepsze od Google Analytics?

  • W jednym miejscu widzisz wszystkie swoje strony — możesz śledzić dane ze wszystkich swoich stron na jednym ekranie, bez konieczności męczącego przełączania się pomiędzy nimi.
  • Brak informacji o ciasteczkach — wyeliminuj ze swoich stron brzydkie i niepraktyczne powiadomienia o cookies, zyskując wdzięczność użytkowników. Fathom Analytics nie wymaga cookies do działania, zatem i ty nie musisz w tym zakresie o tym informować.
  • Zgodność z RODO — Fathom anonimizuje wszystkie gromadzone dane, nie wykorzystuje plików cookies i nie jest pobierany z urządzeń końcowych. Nie jest więc wymagany żaden baner zgody!
  • Automatyczne raporty mailem — Fathom Analytics każdego dnia może generować i automatycznie wysyłać raporty na podany przez ciebie adres e-mail. Pozwala to śledzić ruch na stronie, bez konieczności logowania się do panelu użytkownika.
  • Nieograniczona przestrzeń na dane — Fathom nigdy nie usuwa danych analitycznych klientów. Oznacza to, że możesz przeglądać lub eksportować swoje dane od momentu rozpoczęcia korzystania z Fathom aż do teraz, nawet jeśli są to dane z kilkunastu lub kilkudziesięciu lat wstecz.
  • Niewielki skrypt — skrypt FA jest znacznie mniejszy niż Google Analytics, więc świetnie nadaje się pod SEO. Używanie Fathom jako alternatywy dla Google Analytics w żaden sposób nie szkodzi rankingom strony, nie zwiększając znacząco ilości transferowanych danych.

Najważniejsze  możliwości oferowane przez Fathom Analytics

1. Śledzenie liczby odwiedzin strony internetowej 

Pozwala na śledzenie liczby unikalnych użytkowników, którzy odwiedzają stronę internetową w określonym przedziale czasowym.

2. Analiza źródeł ruchu na stronie

Pozwala na śledzenie, skąd pochodzi ruch na stronie, w tym bezpośrednie wejścia, organiczne wyszukiwania, odwołania, reklamy itp.

3. Śledzenie zachowań użytkowników na stronie 

Umożliwia śledzenie aktywności użytkowników na stronie, takich jak śledzenie przejść między stronami, średni czas spędzony na stronie, śledzenie kliknięć w linki itp.

4. Analiza popularności poszczególnych stron

Pozwala na śledzenie, które strony na stronie internetowej są najbardziej popularne i przyciągają najwięcej ruchu.

5. Odkrywanie słów kluczowych, które przyciągają użytkowników na stronę internetową

Pozwala na śledzenie słów kluczowych, które przyciągają użytkowników na stronę, co pozwala na optymalizację strony internetowej dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Jak działa Fathom Analytics?

Fathom Analytics jest narzędziem opartym na chmurze, co oznacza, że ​​nie jest wymagana instalacja oprogramowania na serwerze. Dostępne są różne plany subskrypcji, w zależności od potrzeb użytkownika. Fathom Analytics może być szczególnie przydatne dla właścicieli stron internetowych, którzy chcą śledzić ruch na swojej stronie i dostosować ją do potrzeb użytkowników, bez udziału Google Analytics.

Na czym polega przewaga Fathom nad Google Analytics?

Nie zadowalaj się analizami pochodzącymi tylko od połowy użytkowników Twojej witryny. Blokery reklam są używane przez 43% użytkowników internetu na całym świecie. Oprócz blokowania wyświetlania reklam służą również do blokowania pikseli śledzenia, w tym również Google Analytics oraz reklam personalizowanych. Mimo że Fathom jest anonimową platformą analityczną, która przede wszystkim zapewnia prywatność, stworzyliśmy rozwiązanie pozwalające ominąć blokery reklam. Dzięki temu nasi użytkownicy wiedzą znacznie więcej o ruchu na swoim stronie niż użytkownicy GA. Liczba wiarygodnych danych jest znacznie większa, co daje bardziej realistyczny obraz o ruchu na stronie i ilości wejść.

Jak działa obejście blokerów reklam w Fathom Analytics? 

Nie musisz instalować na stronie żadnych wtyczek ani skryptów, aby śledzić ruch osób korzystających z adblokerów. Zamiast tego w ustawieniach swojej witryny wystarczy dodać jeden adres DNS, tworząc przy tym unikalną nazwę subdomeny dla każdej ze swoich stron.

Pełna kontrola nad analizami

Dzięki prostemu skryptowi lub domenom niestandardowym można indywidualnie skonfigurować narzędzia analityczne dla każdej ze swoich stron. Pozwala to blokować takie elementy jak adresy IP, ruch z określonych krajów (za pomocą symboli wieloznacznych), a także określić, które domeny mogą gromadzić dane do celów analitycznych (wyłączając wszystkie inne). Te ustawienia umożliwiają skonfigurowanie analiz w dowolny sposób, a wszystko to bez kodowania lub aktualizowania skryptów osadzania.

Izolacja danych w UE

Fathom stworzył zupełnie nowy sposób inteligentnego kierowania ruchu, w którym ruch z UE jest przetwarzany w UE, a cały inny ruch jest kierowany do USA. Usługa ta jest automatycznie włączona dla wszystkich klientów, a jej celem jest przestrzeganie przepisów dotyczących prywatności i minimalizowania ryzyka prawnego.

Czy należy się przesiąść z Google Analytics na Fathom Analytics?

Jak oficjalnie informują na swojej stronie twórcy FA, wiedzą oni dobrze, że 85% wszystkich stron w sieci korzysta z Google Analytics. Dla większości osób kolejnym krokiem po zakupie domeny i hostingu jest instalacja GA na stronie. To nawyk, któremu na pewno świadomie lub mniej świadomie uległo również sporo z was, jak i nas. Fathom Analytics powstał po to, aby pomóc przełamywać złe nawyki analityczne. Idea tego rozwiązania ma pozwalać chronić prywatność odwiedzających, jednocześnie oszczędzając czas poświęcony na korzystanie z Analytics. Główny nacisk postawiono zatem na prywatność i to, aby oprogramowanie było proste i intuicyjne.

Przechowywanie danych 

W przypadku Universal Analytics dane są przechowywane maksymalnie przez 26 miesięcy. Po tym czasie są usuwane, bez możliwości odzyskania lub importowania. Obecnie GA4 przechowuje dane przez 2-14 miesięcy. Natomiast polityka przechowywania danych w Fathom Analytics jest prosta: dane nigdy nie są usuwane. Oznacza to, że wszyscy, którzy zarejestrowali się w dniu uruchomienia Fathom, czyli ponad 4 lata temu, nadal widzą dane z pierwszego dnia rejestracji.

Analizy w czasie rzeczywistym

Dane odwiedzających Twoją stronę mogą pojawić się w Google Analytics po 24-48 godzinach (poza widokiem aktywnych użytkowników). W Fathom Analytics dane są przekazywane w czasie rzeczywistym, więc jeśli ktoś przegląda Twoją witrynę, dane te natychmiast pojawiają się na pulpicie nawigacyjnym.

Legalność

Kilka krajów UE orzekło, że korzystanie z Google Analytics jest nielegalne (nawet po wyrażeniu zgody RODO). Od momentu powstania Fathom Analytics, przy tworzeniu oprogramowania stawiano na prywatność i zgodność z przepisami prawa dotyczącymi prywatności, jako najwyższą wartość. Fathom zapewnia nie tylko zgodność z RODO, ale także korzysta z metody przetwarzania danych odwiedzających z UE na serwerach UE i należących do firm z UE.

Model zysku 

Nikt oficjalnie nie wie, w jaki sposób Google wykorzystuje dane zbierane ze stron internetowych z zainstalowanym Google Analytics. Oczywistym przypuszczeniem jest, że ponieważ nie pobierają opłat za swoje oprogramowanie, znaleźli sposób na zarabianie na tych danych. Google będąc wielomiliardową firmą nastawioną na wzrost, nie udostępnia swoich rozwiązań z czysto altruistycznych pobudek 😉 Fathom Analytics działa inaczej. Usługa jest płatna i to właśnie subskrypcje są głównym źródłem zarobku. Wg nas to uczciwy model biznesowy.

Prosta konfiguracja

Dla początkujących użytkowników konfiguracja Google Analytics może być czarną magią. Aby w pełni poznać możliwości tego narzędzia, potrzeba albo wiele czasu, albo pomocy wielu kursów i tutoriali. Fathom Analytics poszedł w inną stronę, co można zobaczyć na demo tego narzędzia. Wystarczy poświęcić 10 minut na obejrzenie oficjalnego tutoriala, aby odnaleźć się we wszystkich podstronach menedżera Fathom.

Dlaczego lepiej nie korzystać z Google Analytics?

Wysoka popularność Google Analytics wynika m.in. z tego, że jest ono bezpłatne. Według badań ponad 85% wszystkich stron internetowych korzysta z Google Analytics jako narzędzia do analizy ruchu. Pomimo jego niekwestionowanych zalet, nie można również zapominać o wadach, o których mówi się znacznie rzadziej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze powody, dla których lepiej zrezygnować z używania Google Analytics.

Niskie poczucie bezpieczeństwa o dane

Google Analytics śledzi i przechowuje dane osobowe osób odwiedzających witrynę. Dane te mogą być następnie wykorzystane do celów reklamowych, a nawet stanowić dowód w sprawach sądowych, policyjnych śledztwach itp.

Skomplikowana obsługa

Wymagająca i złożona obsługa Google Analytics sprawia, że przeciętnemu Kowalskiemu zarządzającemu firmową stroną, bardzo trudno w pełni wykorzystać możliwości tego narzędzia. Z drugiej strony Google Analytics pozwolił stworzyć takie zawody i specjalizacje jak eksperci od analizy danych GA, oferujący swoje usługi mniej doświadczonym osobom.

Coraz większy stopień skomplikowania

Już niebawem wchodzi w życie GA4, wymagający, aby na nowo skonfigurować narzędzie analityczne dla swojej strony i od nowa uczyć się jego obsługi. Zaproponowano w nim także zupełnie nowy model śledzenia, będący całkowitym przeciwieństwem prostej analizy w Fathom Analytics.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...