fbpx

Google Trends – jak korzystać i dowiedzieć się czego szukają internauci?

Wrz 23, 2020

Każdy kto prowadzi firmę, na pewno jest świadom tego jak wiele pracy trzeba włożyć w jej rozwój. Czy klienci sami przychodzą składać zamówienia? W większości przypadków niestety nie. Każde nowe zamówienie okupione jest olbrzymią ilości pracy i czasu, włożonego w przygotowanie oferty lub stworzenie akcji reklamowej. Właśnie w działaniach marketingowych można wykorzystywać bardzo pomocne narzędzie, którym jest Google Trends. W tym artykule dowiecie się czym owo Google Trend jest i jak można w praktyczny sposób wykorzystać jego możliwości.

Idea Google Trends

Google Trends - Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata

Google Trends – Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata

Na pewno korzystasz z wyszukiwarki Google. Jak często? Idziemy o zakład że co najmniej kilkanaście razy dziennie. Zwykle jednak o wiele więcej. Pomyśl teraz o tym, że takich ludzi jak Ty są miliony na świecie. Każdy z nich wpisuje do wyszukiwarki istotne dla siebie hasła. Byłoby szczytem nierozsądku bagatelizowanie tego, czego użytkownicy szukają w Google. Na podstawie częstotliwości i rodzaju wyszukiwanych fraz, Google może określać tzw. trendy. Pozwala to precyzyjnie definiować to, co w danym czasie oraz regionie jest na topie, co interesuje ludzi oraz co jest odzwierciedleniem nastrojów społecznych w konkretnej kulturze. Czy taka wiedza jest komukolwiek do czegokolwiek potrzebna? Oczywiście że tak. Na szczycie tej listy znajdują się reklamodawcy. Jednak nie tylko z myślą o nich stworzone zostało Google Trends.

Co to jest Google Trends

Jest to bezpłatne narzędzie od koncernu Google. W oparciu o olbrzymią ilość danych pozyskiwanych od użytkowników, każdego dnia korzystających z wyszukiwarki, Google postanowiło stworzyć bezpłatne narzędzie do analizowania najnowszych trendów wśród użytkowników swojej wyszukiwarki. Jak to możliwe, że tak potężna broń została użytkownikom udostępniona za darmo? Trzeba bowiem jasno zaznaczyć, że Google Trends jest bezpłatne. Korzystanie z tego fantastycznego narzędzia nic nie kosztuje, poza koniecznością założenia konta Google. Aby korzystać ze wszystkich funkcjonalności Google Trend, wystarczy przeglądarka internetowa z dostępem do sieci. Czytelny i prosty interfejs w języku polskim, dodatkowo ułatwia obsługę i nie powoduje żadnych komplikacji.

Jak prezentowane są dane w Google Trends

Uruchamiając po raz pierwszy Google Trends, możemy być zaskoczeni sposobem wyświetlania co niektórych informacji. Jedna z nich to prezentowanie popularności wpisanych przez nas fraz i haseł. Kiedy obok jednego wyniku pokazuje się liczba 100, nie należy tego interpretować jak 100 wyszukiwań. Zamiast tego jest to wartość procentowa, która potwierdza że dane hasło zbiera największą popularność w wyszukiwarce i jest jednym z najczęściej wpisywanych. W przypadku kiedy obok poszukiwanego w Google Trends hasła widnieje zero „0”, również nie oznacza to braku jakichkolwiek poszukiwań. Zamiast tego zero oznacza brak wystarczającej ilości danych, powalających na wiarygodne zaprezentowanie informacji w Google Trends.

Jak korzystać z Google Trends?

Jeśli do tej pory nie miałeś okazji skorzystać z Google Trends, czym prędzej należy nadrobić zaległości. W pierwszym kroku wejdź na stronę trends.google.com/trends. Najważniejszym elementem na wyświetlonej stronie będzie pole do wpisania poszukiwanego hasła. Wpisz tam wyrażenie, dla którego chcesz sprawdzić trendy i popularność wyszukiwań. Do wyboru masz dwie opcje poszukiwań: wyszukiwane hasło lub temat. Ta pierwsza opcja będzie analizować dokładnie takie słowo, jakie zostało przez ciebie wpisane. Temat oznacza, że poszukiwane będą wątki, których tematem jest wpisane przez Ciebie hasło. Kiedy wciśniesz szukaj, po chwili otrzymasz listę wyników. Zakładając że poszukiwane będą zwykle słowa kluczowe, lista wyników wyszukiwania Google Trends kryje w sobie wiele cennych i przydatnych informacji.

Analiza słów kluczowych w Google Trends

Jeśli już wpisałeś do wyszukiwarki Google Trends szukane przez siebie słowo, wyniki wyszukiwania dają Ci wiele możliwości analizowania. Poniżej przedstawiamy najważniejsze opcje.

  1. Filtr czasu – uzyskane wyniki możesz filtrować pod kątem czasu, do wyboru masz zakres od ostatniej godziny do pięciu lat wstecz.

  1. Kategoria zainteresowań – poszukiwane przez Ciebie hasło może być wyświetlane w różnych kategoriach. Jeśli jego nazwa jest wieloznaczna, a Ciebie interesuje wyłącznie jedna kategoria, np. motoryzacja, możesz wyniki filtrować i pod tym kątem.

  1. Wyszukiwarka – Google to nie tylko wyszukiwarka informacji w postaci tekstowej, ale również szukanie przy pomocy obrazu czy wyszukiwania w serwisie filmowym You Tube.

  1. Lokalizacja – wyniki możesz analizować w wydaniu globalnym, krajowym lub lokalnym – dla określonego województwa lub jeszcze bardziej szczegółowo, dla miasta.

Każda z powyższych opcji pozwala jeszcze precyzyjniej poznać informacje o trendach na określone przez Ciebie hasło. Bardzo istotne wg nas jest filtrowanie wyników pod kątem lokalizacji. Ta opcja jest szczególnie przydatna dla osób, które działają na lokalnych rynkach i chcą dopasować swoją kampanię reklamową do aktualnie panujących w lokalnej społeczności trendów i nastrojów.

Google Trends – podobne tematy i podobne zapytania

Wykorzystać możesz również Google Trends do rozszerzenia spektrum poszukiwań. Jeżeli wpiszesz jakieś słowo kluczowe lub frazę i wybierzesz odpowiednią opcję poszukiwań, Google Trends może Ci zaproponować powiązane tematycznie zapytania. Skorzystaj z tej podpowiedzi, jeśli zamierzasz stworzyć np. tzw. długi ogon lub publikować treści, które są aktualnie istotne i ciekawe dla Twoich użytkowników.

Google Trends - Dzienne trendy wyszukiwania

Google Trends – Dzienne trendy wyszukiwania

Do czego wykorzystać Google Trends

Kiedy już znasz podstawowe zasady korzystania z Google Trends, nie pozostaje nic innego jak tylko poznać praktyczne zastosowania tego narzędzia. Tych na całe szczęście nie brakuje. Bez względu na to, czy jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz tematycznego bloga lub po prostu jesteś ciekawe tego co w sieci piszczy, Google Trends ma kilka przydatnych zastosowań.

Sprawdzanie sezonowości usług i produktów

Sezonowość jest bardzo popularnym terminem, występującym w wielu branżach. Przykładowo zamierzasz handlować ozdobami choinkowymi, nie jest zatem trudno przewidzieć że sezon na te produkty przypada na końcówkę roku. Oczywiście nie wszystko jest takie proste i oczywiste do analizowania. Zamierzając wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę, warto wykorzystać narzędzie Google Trends. Pozwala ono sprawdzić ilość i popularność wyszukiwań konkretnej frazy, a tym samym upewnić się czy jest on sezonowy, a jeśli tak, to na jakie miesiące ten sezon przypada. Google Trends można wykorzystać do analizy sezonowości w niemal każdej branży. Od kosmetycznej, poprzez odzieżową i budowlaną, aż po informatyczną. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki Google Trends interesujące Cię hasło i analizować wyniki ustawiając zakres dat. Sprawdzisz w ten sposób na jakie miesiące przypadka szczyt poszukiwań, a kiedy są one najniższe. Wiedza uzyskana dzięki Google Trends pozwoli Ci lepiej zaplanować właściwy czas wprowadzenia produktu na rynek.

Poznawanie nowych słów kluczowych

Czy wiesz że Google Trends bardzo pomaga w pracy pozycjonerów? Branża SEO od samego początku aktywnie korzysta z Google Trends, sprawdzając co jest na topie, które frazy zyskują na popularności, a które ją tracą. Wiedza ta pozwala lepiej zaplanować strategię pozycjonowania, a jednocześnie daje możliwość uzyskania przewagi nad konkurencją? W jaki sposób? Na przykład pozwalając skupić się na pozycjonowaniu lokalnym w miastach, w których do tej pory konkurencja była niska. Innym, również przydatnym narzędziem w Google Trends jest propozycja słów i fraz kluczowych do wpisanego przez ciebie wyszukiwania. Wszystko co musisz zrobić aby je poznać, to kliknąć link „podobne zapytania”. Uzyskane w ten sposób wyniki można sortować i filtrować po dwóch kryteriach: zyskujące popularność oraz najpopularniejsze.

1. Jak wykorzystać najpopularniejsze zapytania w Google Trends?

Możliwość porównywania słów kluczowych w Google Trends to niezwykle cenna rzecz. Kto powinien z niej korzystać? Na przykład osoby prowadzące sklep internetowy, w asortymencie którego znajdują się podobne produkty o innych nazwach. Analiza porównawcza uzyskana dzięki Google Trends pozwala sprawdzić, które frazy cieszą się większą popularnością, a które z nich mniejszą. Sprawdzając które zapytania są najbardziej popularne, można w dalszej kolejności zmienić nazwy produktów na takie, aby były częściej wyszukiwane.

2. Możliwości porównawcze w Google Trends

Istnieje wiele powodów aby porównywać dane. Jeden z nich to zastosowanie właściwych nazw zawodów. Na przykład adwokat i prawnik oznaczają dla większości osób to samo. Jak pozycjonować stronę? Na słowo prawnik czy może adwokata? Odpowiedź na to pytanie przyniesie Google Trends, a dokładnie wyniki analiz porównawczych dla obu tych fraz.

Szukanie pomysłów i tematów na artykuły

Prowadzisz tematycznego bloga lub zajmujesz się redagowaniem artykułów na stronę firmową? Jeżeli tak, być może doświadczyłeś problemów związanych z tym, na jaki temat napisać kolejny artykuł. Szukałeś inspiracji na stronach konkurencji? Jeśli tak, to znak że potrzebny Ci Google Trends. Narzędzie to jest kopalnią wiedzy i źródłem pomysłów na tematy nowych artykułów. Analizując trendy, możesz łatwo sprawdzić co w konkretnej branży zyskuje popularność wśród użytkowników sieci i jakie tematy poruszać w artykułach, aby zapewnić im jak największą liczbę wyświetleń. Brzmi zbyt pięknie? Ale to sama prawda. Możesz się o tym przekonać samodzielnie, nie płacąc za to ani grosza. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki Google Trends słowo kluczowe, na które zamierzasz ogólnie pisać. Następnie sprawdź „podobne wyszukiwania”. Analizować wyniki możesz w różnym zakresie dat, przy czym dla pisania artykułów na blog powinno cię interesować to co najświeższe. Drugim sposobem jest sprawdzenie w Google Trends „najpopularniejszych wyszukiwań”. Tu natomiast należy zaznaczyć że mają one stosunkowo krótką żywotność, dlatego dobrze jest na takie tematy pisać na świeżo, jeśli np. prowadzisz dział aktualności. Tak czy inaczej, pamiętaj o tym że w razie braku pomysłu na kolejny tekst, nie musisz z niego rezygnować. Włącz Google Trends i sprawdź co cieszy się obecnie największą popularnością lub jakich podobnych tematów szukają użytkownicy w sieci. Da Ci to jasną wskazówkę na jaki temat warto pisać i publikować.

Google Trends a popularność lokalna

Na pewno słyszałeś takie określenie jak popularność lokalna. Regiony na świecie i w kraju bardzo mocno się różnią od siebie. Możliwości analizowania wyników wyszukiwania z Google Trends po kryterium geograficznym sprawia, że każdy kto zechce może sprawdzać popularność i trendy dla dowolnego miasta lub regionu w kraju. Jest to szczególnie przydatne dla firm działających lokalnie, jak również posiadających większą liczbę oddziałów w Polsce. Dla każdego z nich można w ten sposób zaplanować indywidualną strategię marketingową, zwiększając potencjalne zyski i wyprzedając konkurencję. Wyniki na podstawie popularności lokalnej można bezpośrednio przełożyć na wybór najlepszych fraz i słów kluczowych do pozycjonowania SEO, reklam Google ADS, a także wybieraniu produktów na regionalne promocje. Przykładowo, lokalny ser może się cieszyć dużą popularnością w regionach górskich, kiedy nad morzem częściej będą poszukiwane piwa typu porter z browarów rzemieślniczych. Sklepom spożywczym ta wiedza pozwala tak zaplanować promocje, aby przyciągały jak największą liczbę klientów i były dla nich najbardziej atrakcyjne.

Archiwalne trendy w Google Trends

Chcesz wiedzieć co było popularne w minionych latach? Jakie wyszukiwania miały największą liczebność, czego szukali użytkownicy oraz do czego warto wracać? Zaskakujące jest to, jak wiele archiwalnych danych udostępnia Google Trends. Aby do nich dotrzeć nie musisz nic skomplikowanego wykonywać. Wystarczy zaledwie ustawić kryterium wyszukiwania i analiz na interesujący Cię zakres dat i cieszyć się wynikami z do kilku lat wstecz. Powracając do czegoś co było modne jakiś czas temu, masz możliwość kreowania nowego stylu, jak również potrzeb wśród swoich klientów.

Najważniejsze informacje o Google Trends

  1. Czy Google Trends jest płatne? Nie, za korzystanie z Google Trends nie zapłacisz ani złotówki. Dostęp do narzędzia jest bezpłatny.

  1. Co zrobić, aby korzystać z Google Trends? Aby uzyskać dostęp do wszystkich funkcjonalności narzędzia, należy mieć założone Konto Google.

  1. Gdzie znajdę Google Trends? Narzędzie działa pod tym adresem strony www: https://trends.google.com/trends.

  1. Do ilu lat wstecz można w Google Trends analizować archiwalne dane? Google Trends pozwala analizować dane aż do roku 2001!

  1. Do jakich celów może się przydać Google Trends? Do każdych. Od zaspokojenia swojej ciekawości, aż po mniej lub bardziej obszerne analizy oraz statystyki popularności.

Przeczytaj także:

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Obecnie w niemal każdej branży panuje duża konkurencja. Pytanie więc, czym kierować się przy wyborze konkretnego dostawcy usług lub produktów? Wielu konsumentów przy podejmowaniu decyzji kieruje się opiniami innych – nie tylko wyrażonymi przez przyjaciół lub...

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż? To poważne wyzwanie – zwłaszcza, że konkurencji w świecie e-commerce przybywa dosłownie z dnia na dzień. Są jednak sposoby na to, aby krok po kroku zwiększyć liczbę transakcji i...