Internet jako medium komunikacyjne

maj 17, 2023

Czas czytania: 4 minuty

Zmiany w konsumpcji mediów sprawiają, iż coraz powszechniejsze staje się wykorzystywanie internetu do działań marketingowych. Dostęp do tak olbrzymiej społeczności sprawia, iż żadna firma nie powinna lekceważyć tego medium reklamowego.

Z potencjału sieci korzystają głównie małe i średnie przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach jest to dla nich jedyne medium reklamowe.
Za internetem przemawia przede wszystkim jego wszechstronność, która daje większe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów niż tradycyjne media reklamowe. Wyjątkowość tą najlepiej obrazuje koncepcja MEDIUM opracowana przez firmę Ernst&Young1.

Kluczowe cechy internetu w działaniach marketingowych to:

  • Mass (masowy, globalny)
  • Economical (ekonomiczny, tani)
  • Direct (bezpośredni)
  • Interactive (interaktywny)
  • Ultrafast (ultraszybki)
  • Measurable (mierzalny)

Główne zalety sieci jako nośnika promocji

Żadne z tradycyjnych mediów reklamowych nie łączy wszystkich wymienionych powyżej cech, podczas gdy przedsiębiorcy to właśnie je przedstawiają jako główne zalety sieci jako nośnika promocji.

Zalety marketingu interaktywnego wg przedsiębiorstw. Źródło: Raport Gemius SA / IIBR, „Marketing interaktywny 2006”, czerwiec 2006 r.

Zalety marketingu interaktywnego wg przedsiębiorstw. Źródło: Raport Gemius SA / IIBR, „Marketing interaktywny 2006”, czerwiec 2006 r.

Internet swoim zasięgiem obejmuje cały glob. Nie jest ważne, w którym zakątku świata znajduje się użytkownik. Wszyscy mają dostęp do tego samego zasobu informacji bez względu na położenie geograficzne.

Powodem popularności internetu wśród reklamodawców są przede wszystkim niskie koszty, w porównaniu z mediami tradycyjnymi. Sieć pozwala obniżać koszty związane z reklamą ale również koszty związane z prowadzeniem firmy, na przykład z utrzymaniem biura czy sklepu (sprzedaż bezpośrednia w internecie). Główne czynniki wpływające na cenę za reklamęna stronie www to liczba odwiedzin serwisu, jego tematyka oraz forma w jakiej reklama będzie prezentowana. Samo stworzenie oraz późniejsze utrzymanie firmowego serwisu może być tańsze niż umieszczenie jednorazowej strony reklamowej w prasie.

Reklama internetowa jest interaktywna. Sieć umożliwia dwukierunkową komunikację użytkownika z firmą, która odbywa się bezpośrednio /bez żadnych pośredników/.

W odróżnieniu od innych mediów użytkownik internetu nie jest już tylko biernym odbiorcą nadawanego komunikatu reklamowego. To on sam decyduje i selekcjonuje informacje, które są mu dostarczane. Poprzez sposób poruszania się po serwisie mówi o swoich potrzebach.

Dla przedsiębiorcy jest to cenne źródło informacji. Analiza zachowań pozwala na poznanie potrzeb rynku, preferencji nabywców oraz ich oczekiwań. Internet pozwala na precyzyjne określenie grupy docelowej oraz umożliwia zindywidualizowanie przekazu reklamowego.

Sieć to przede wszystkim sposób na bardzo szybką komunikację. Przesłanie wiadomości elektronicznej do firmy znajdującej się po drugiej stronie półkuli ziemskiej zajmuje dosłownie kilka sekund. Dzisiejsza technologia stwarza możliwość dostępu do internetu w praktycznie każdym zakątku świata. Na zdobycie pierwszych 50 milionów użytkowników Internet potrzebował zaledwie 4 lata. Dla porównania radio potrzebowało na to 40 lat, natomiast telewizja 132.
Z punktu widzenia reklamodawcy istotną cechą internetu jako medium reklamowego jest możliwość zmierzenia efektów kampanii. Bogate statystyki wejść, czynności, jakie wykonał użytkownik na stronie www dają pełen obraz przeprowadzonych działań. Precyzyjne dane dają podstawy do obliczenia wskaźników skuteczności, co posłuży przedsiębior­stwu do późniejszej oceny rentowności poczynionych na reklamę inwestycji.

W Polsce w 2006 roku z internetu, jako kanału komunikacji, w swojej działalności wykorzystywało prawie 2/3 przedsiębiorstw3. Dla firm jest to główny sposób docierania do odbiorców. Skala wykorzystywania marketingu internetowego w przedsiębiorstwach uzależniona jest od ich wielkości oraz rodzaju prowadzonej działalności. Medium reklamowe najczęściej wykorzystywane jest w firmach handlowych (90%), najrzadziej w produkcyjnych (50%). Trzy główne cele stosowania marketingu interaktywnego to: reklama produktów i usług (73%), sprzedaż towarów (60%) oraz działania informacyjne i public relations (57%). Najczęściej wybieraną formą promocji w internecie jest komunikacja mailingowa polegająca na rozsyłaniu informacji reklamowych na skrzynki pocztowe. Korzysta z niej blisko 80% przedsiębiorstw. W dalszej kolejności najczęściej stosowanymi formami są: reklamy internetowe w formie banerów lub layerów4(57%) oraz promocja sprzedaży w inter­necie (40%). Coraz większe zainteresowanie internetem oraz wzrost świadomości wykorzystania tego medium sprawia, że z roku na rok wydatki na reklamę w tym kanale zwiększają się o połowę. Prognozy specjalistów zakładały, iż rynek reklamy w 2007 roku będzie wart 305 milionów zł5.

Wydatki na reklamę online w Polsce (w mln zł). Źródło: Raport strategiczny „IAB Polska Internet 2006 Polska, Europa i Świat”

Wydatki na reklamę online w Polsce (w mln zł). Źródło: Raport strategiczny „IAB Polska Internet 2006 Polska, Europa i Świat”

Należy zwrócić również uwagę na utrzymujący się wysoki wzrost dynamiki wydatków na internet (59%), który jest najszybciej rozwijającym się medium w Polsce. W 2006 roku sieć była jedynym kanałem oprócz telewizji i kina, który odnotował dodatnią zmianę udziału w całości rynku reklamowego.

Na ogół głównym celem reklamy internetowej jest zwiększenie liczby odwiedzin firmowych stron internetowych. Popularność ta ma wpłynąć na zainteresowanie danym produktem bądź usługą, co w ostateczności ma przełożyć się na wzrost sprzedaży czyli zysk przedsiębiorstwa.

Do strony www internauta może dotrzeć na trzy sposoby:

–bezpośrednia nawigacja (ang. direct navigation) – użytkownik wpisuje adres strony www bezpośrednio do okienka przeglądarki, pamięta go z innych przekazów reklamowych (np. telewizja, ulotki, radio);
–odnośniki (ang. web links) – użytkownik dostaje się na stronę internetową z reklamy w postaci odnośnika tekstowego lub banera reklamowego umieszczonego na innej witrynie;
–wyszukiwarki internetowe (ang. search engines), użytkownik wpisuje słowo kluczowe w polu wyszukiwarki (np. google.pl), następnie w wynikach wyszukiwania wybiera odpowiadającą jego oczekiwaniom stronę.

Literatura:
Trzcieliński S. Frontczak T., “Wykorzystanie potencjału wyszukiwarek internetowych w marketingu” [w:] Zeszyty naukowe Politechniki Poznańskiej Organizacja i Zarządzanie nr 37, Poznań 2003.
Raport „Internet 2006” GEMIUS S.A. http://pliki.gemius.pl/Raporty/2006/Gemius_SA_Internet_2006.pdf z dnia 01.03.08.
www.internetworldstats.com/stats.htm
Bickerton P., Bickerton M., Upkar P., „Marketing w internecie …”, op. cit. s.237.
Jędrkowiak R., „Jak nie sprzedawać w internecie”, http://www.modernmarketing.pl z dnia 20-04-2008.

Autor wpisu
Maciej Kędzia
Maciej Kędzia

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...