Jak usunąć lub dopasować reklamy Google do swoich potrzeb?

lut 9, 2023

Czas czytania: 3 minuty

Internet, Google i reklamy to nierozłączne trio. Może to potwierdzić każdy użytkownik sieci, zmęczony, jeśli nie zirytowany wyświetlającymi mu się reklamami. Jeżeli i ty należysz do osób, które mają już dosyć powtarzających się reklam, nietrafiających w twój gust i zainteresowania, mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Z myśl o osobach takich jak ty, Google przygotowało możliwość decydowania o tym, jakie reklamy będą ci się wyświetlały.

Moje Centrum Reklam

Narzędzie Moje Centrum Reklam zostało stworzone po to, aby każdy zalogowany użytkownik Google mógł w trzech prostych krokach zdecydować o treści widocznych reklam. Aby móc w pełni korzystać z tego narzędzia, należy mieć włączoną usługę Reklamy Personalizowane. Sprawdzimy to na pierwszej stronie mojego centrum reklam, w prawym górnym rogu. Jeśli reklamy personalizowane są wyłączone, należy to zmienić i dopiero później przystąpić do konfiguracji usług.

moje centrum reklam tematy

Źródło: Moje centrum reklam https://myadcenter.google.com/customize?ctb=brands&hl=pl_PL

Profilowanie, czyli jak Google dopasowuje reklamy do ciebie

W jaki sposób Google dopasowuje reklamy do Twoich zainteresowań? Po pierwsze, aby było to w ogóle możliwe, musisz mieć włączone reklamy personalizowane, o czym napisaliśmy wyżej. W przypadku wyłączenia tej opcji będą ci się wyświetlać przypadkowe zestawy reklam. Część z nich może być dla ciebie irytująca, niezgodna z zainteresowaniami lub po prostu nie będziesz ich targetem. Skoro jednak jesteśmy skazani na ich oglądanie, nawet kątem oka, może warto zadbać o jakąkolwiek wartość, która z nich popłynie? Dlaczego nie! Google nieustannie analizuje nasze preferencje i zainteresowania, w czym skutecznie pomagają mu cookies, czyli popularne ciasteczka. Ponadto analizowane są strony, które odwiedzamy, reklamy, które klikamy, a także zachowania behawioralne na stronach www, łącznie z tym ile czasu na nich spędzamy, w jaki sposób poruszamy kursorem myszki oraz w jakich godzinach oglądamy te strony, z jakich urządzeń korzystamy i w jakich miejscach wtedy przebywamy. Wszystkie te analizy zamykają się w jednym, zgrabnym słowie: profilowanie. Niewątpliwie Google jest ekspertem w profilowaniu na potrzeby reklam i trzeba przyznać, wychodzi mu to całkiem zgrabnie.

Dlaczego powstało Moje Centrum Reklam?

Skoro Google jest takim ekspertem w profilowaniu i dopasowywaniu reklam do naszych preferencji, dlaczego zdecydowało się stworzyć Moje Centrum Reklam, w którym użytkownicy sami decydują o tym, jakie reklamy chcą oglądać? Otóż zostało do tego niejako zmuszone przez coraz popularniejsze blockery reklam, tryby incognito, a także świadome wyłączanie obsługi cookies przez użytkowników. Aby móc nadal prezentować ciekawe i dobrze targetowane reklamy, Google postanowiło oddać w ręce użytkowników możliwość decydowania o ich treści i temacie. Przynajmniej w jakiejś części.

Jak dostosować reklamy w Moim Centrum Reklam

Wchodząc na stronę pod adresem https://myadcenter.google.com/customize?hl=pl_PL, po lewej stronie znajduje się menu. Wybierz z niego opcję Dostosuj reklamy i zostaniesz przeniesiony do strony, na której skonfigurujesz 3 podstawowe parametry.

Tematy reklam

Pierwsza zakładka określa tematy wyświetlanych ci reklam. Możesz dodawać interesujące cię tematy i usuwać te, które są mniej ciekawe. Pamiętaj o tym, że jest to automatycznie tworzona lista tematów, na podstawie dotychczasowych wyświetleń na zalogowanym koncie. Jeśli do tej pory miałeś wyłączone reklamy personalizowane i przed momentem je włączyłeś, odczekaj kilka dni, aż Google przeanalizuje wyświetlone reklamy i zbierze te dane w jednym miejscu.

Marki reklam

Środkowa zakładka jest jedną z ciekawszych. Chyba każdy z nas ma swoje ulubione marki, które darzy sympatią i zaufaniem. Reklamy ich produktów są przez nas pożądane i ciekawe, dlatego chętnie je oglądamy. W tej zakładce Google umieścił marki, które wg analiz są dopasowane do twoich preferencji. Klikając ikonkę z symbolem + lub – przy danej marce, decydujesz czy chcesz oglądać więcej lub mniej ich reklam.

Reklamy wrażliwe

Ostatnia, trzecia zakładka nosi nazwę Wrażliwe. Znajdziesz w niej 3 rodzaje reklam, uznanych przez Google za wrażliwe. Dotyczą one rodzicielstwa, odchudzania i randek. Przy każdym temacie znajduje się przełącznik on / off, którym możesz włączać lub wyłączać prezentowanie tych reklam. Można przypuszczać, że w przyszłości lista wrażliwych reklam będzie rozbudowywana o kolejne pozycje, jednak na ten moment mamy do wyboru te 3 opcje.

Na samym dole Google informuje nas, że włączenie filtru reklam wrażliwych nie daje 100% gwarancji, że nie będą one prezentowane. Może tak się stać np. wtedy, kiedy sami będziemy wyszukiwać powiązany z nimi temat lub będzie on użyty w reklamie w innym kontekście.

Dlaczego warto korzystać z Mojego Centrum Reklam?

Jest przynajmniej kilka powodów, dla których warto poświęcić chwile czasu i skonfigurować reklamy w tym narzędziu.

  1. Decydujesz o tematach otrzymywanych reklam — są mniej irytujące dla Ciebie;
  2. Wybierasz marki, których reklam będziesz dostawać więcej lub mniej — lepsze dopasowanie do twoich zainteresowań;
  3. Ograniczasz reklamy związane z drażliwymi tematami jak odchudzanie, rodzicielstwo, alkohol i inne;
  4. W przyszłości będziesz decydować, które dane mogą być używane do profilowania reklam.

Zgodnie z zapowiedziami Google, Centrum Reklam będzie nieustannie udoskonalane i rozbudowywane o nowe możliwości, dlatego zachęcamy do regularnych odwiedzin naszego bloga, na którym będziemy informować o kolejnych zmianach.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...