Jakie czynniki rankingowe wpływają na pozycję w Google?

czerwiec 1, 2021

Czynniki rankingowe, czyli co wpływa na pozycjonowanie stron

Kiedy mówimy o pozycjonowaniu stron, automatycznie przychodzi nam na myśl Google. Tymczasem nie jest to jedyna wyszukiwarka dostępna na rynku. Poza nią jest wiele innych, takich jak Duck Go, Yandex, Yahoo, AOL, Bing i wiele innych. Z uwagi na swoją popularność, to właśnie Google jest faworytem i jego kontekście wykonuje się pozycjonowanie stron. Siłą rzeczy, większość działań podporządkowanych jest wytycznym stawianym właśnie przez Google. Znajdując się na pozycji lidera, a jednocześnie monopolisty, Google może swobodnie kreować nowe trendy, wymuszając tym samym na właścicielach stron wprowadzanie niezbędnych zmian i poprawek. Oczywiście wszystko to z myślą o użytkownikach. Wykonując pozycjonowanie stron www, musimy nadążać za tymi wszystkimi zmianami, śledząc i reagując na wszystkie czynniki rankingowe. Dostosowanie do nich Waszej witryny, będzie miało wpływ na pozycjonowanie strony i jej efektywność. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych czynników rankingowych, odpowiadających za to, na której pozycji znajdzie się Twoja strona www.

Wersja mobilna strony www

Wcześniej już wspomnieliśmy o tym, że coraz więcej osób korzysta z internetu przy użyciu urządzeń mobilnych. Zaliczamy do nich smartfony i tablety. Wyświetlane na nich strony mają znacznie mniejszy rozmiar niż te same strony wyświetlane na ekranach laptopów i monitorów. Aby korzystanie z nich w dalszym ciągu było wygodne i funkcjonalne, konieczne jest dostosowanie formy wyświetlania strony do wielkości ekranu.

Pomaga w tym wersja responsywna, nazywana również RWD. Strona RWD wyposażona jest w dynamiczny arkusz stylów CSS, który rozpoznaje wielkość urządzenia, na którym strona jest uruchomiona i zależnie od rozmiaru, aktywuje odpowiedni styl. Modyfikuje on sposób wyświetlania poszczególnych elementów strony, zmieniając ich rozmiar, kolor, a nawet położenie.

Jak responsywność wpływa na pozycjonowanie stron? Bardzo prosto.

Strona RWD jest wyżej oceniana przez Google niż strona bez wersji mobilnej. Wyszukiwarka chcąc zaproponować użytkownikowi najlepiej dopasowane i najwygodniejsze w obsłudze strony, na pierwszych pozycjach umieści te z wersjami responsywnymi.

Pozycjonowanie stron a ich szybkość działania

Każdy z nas żyje w pośpiechu i bardzo ceni swój czas. Na pozór nic nie znaczące kilka lub kilkanaście sekund, może nas mocno zdenerwować gdy oczekujemy na wczytanie się strony. Między innymi z tego powodu Google uczynił szybkość działania witryn jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Jak to wpływa na pozycjonowanie stron? Im strona działa szybciej, tym wyżej znajduje się w wynikach. Jak można poprawić czas ładowania strony www?

  • Wybrać lepszy i wydajniejszy hosting,
  • Zoptymalizować stronę, pozbywając się nadmiaru danych,
  • Korzystać z pamięci cache urządzenia.

Aby sprawdzić jaka jest szybkość działania swojej strony, można do tego wykorzystać jedno z narzędzi Google, a mianowicie Page Speed Insights. Korzystając z niego, dowiemy się jakie poprawki można wprowadzić aby ją przyspieszyć, a tym samym wpłynąć na pozycjonowanie stron www. Pamiętajmy również o jednej bardzo ważnej rzeczy: im szybciej strona działa, tym lepszy jest współczynnik konwersji CTR.

Bezpieczeństwo, certyfikat SSL i pozycjonowanie stron

Google niezwykle dużo uwagi poświęca bezpieczeństwu użytkowników w sieci. Wpływ na niego mają również właściciele stron, stosując na nich skuteczne zabezpieczenia. Jednym z nich jest certyfikat SSL. To jego obecność odpowiada za to, że adres strony www zostaje poprzedzony prefiksem HTTPS, a nie HTTP. Certyfikaty SSL pozwalają szyfrować wymianę danych pomiędzy komputerem użytkownika i serwerem, utrudniając przechwycenie tych danych i np. poznanie wpisywanego loginu oraz hasła do poczty email. Wydawać by się mogło, że obecność certyfikatu jest uzasadniona wyłącznie na stronach, na których może dochodzić do jakiejkolwiek interakcji z użytkownikiem, czyli tam gdzie są formularze do wysyłania wiadomości czy miejsca do logowania się. Tymczasem trend jest taki, że nawet strony www mało zaawansowane technicznie, coraz częściej otrzymują certyfikat SSL. Korzystnie wpływa to na ich wizerunek, pomaga budować zaufanie użytkowników, a tym samym ułatwia pozycjonowanie stron. Kolejną zachętą do korzystania z certyfikatów SSL jest ich przystępna cena oraz łatwość instalowania.

Pozycjonowanie stron wymaga unikalnych treści

W pierwszej części artykułu wspomnieliśmy już o tym, że do pozycjonowania stron potrzebna jest w pełni oryginalna, unikalna treść. Nie może ona być w żaden sposób kopiowana z innych stron, a tym bardziej poddawana synonimizacji. Coraz bardziej inteligentne algorytmy Google świetnie sobie radzą z rozpoznawaniem kopii, a tym samym mogą klasyfikować takie strony na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

User Experience i pozycjonowanie stron

Czy miałeś kiedykolwiek okazję przebywać na stronach, na których w żaden sposób nie mogłeś się odnaleźć? Wszystko w nich było nie tak jak trzeba. Mało intuicyjna nawigacja, źle dobrana kolorystyka? Po prostu sam nie możesz się sobie nadziwić, jak można było tak to zepsuć. Otóż to.

W takim projekcie ewidentnie zabrakło znajomości UX. Jest to skrót od anglojęzycznego zwrotu User Experience, który oznacza przyjazność obsługi dla użytkownika. Projektując jakąkolwiek stronę www, należy zadbać aby była funkcjonalna, ergonomiczna oraz użyteczna.

Korzystanie z niej powinno wzbudzać w użytkowniku pozytywne emocje i zachęcać go do powrotu, jak również polecania twojej strony www swoim znajomym.

Linki zewnętrzne – tym się żywi pozycjonowanie stron

Pozyskiwanie wartości linków z zewnątrz, prowadzących do twojej strony www to jedna z najważniejszych rzeczy. Bardzo łatwo jest docenić związek pomiędzy dużą ilością linków do strony i jej wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. Google interpretuje ten fakt jako istotną rekomendację strony i potwierdzenie jej autorytetu. Oczywiście, zdobywając linki do swojej strony, koniecznie należy brać pod uwagę historię i reputację serwisu, z którego będziemy linkować.

Przeczytaj także:

Google Ads z nowym formatem reklam dla atrakcji turystycznych

Google ogłosiło nowy format reklam promujących atrakcje turystyczne. Dzięki temu promowanie hoteli, restauracji i wszelkich rozrywek będzie łatwiejsze i bardziej skuteczne. Sprawdź, z jakich nowych funkcji korzystać mogą reklamodawcy! Obecna sytuacja na świecie...

Darmowe liczniki odwiedzin strony WWW

Masz stronę internetową i prowadzisz działania marketingowe, które mają doprowadzić do zwiększenia jej popularności? Ale skąd masz wiedzieć, czy rzeczywiście osiągasz dzięki temu oczekiwany ruch? Pomogą Ci w tym liczniki odwiedzin, za pomocą których dowiesz się, ilu...