Konkursy na Facebooku – czy warto i jak się do tego zabrać?

lip 1, 2019

Czas czytania: 8 minuty

Konkursy na Facebook’u to temat, który od dawna wzbudza ogromne zainteresowanie. Wywołują one zarówno wśród odbiorców, jak i administratorów fanpage’y różnorodne emocje.

Internauci chętnie decydują się na wzięcie w nich udziału, ponieważ zasady są stosunkowo proste, a co ważne – wzięcie udziału – darmowe.
Administratorzy stron często jednak zapominają o prawnych aspektach prowadzenia takich zabaw, co przysporzyć im może w konsekwencji nie małych kłopotów.
W wielu branżach konkursy sprawdzają się często lepiej.. aniżeli płatne kampanie!
Spytasz: jak to?

Postanowiłam bliżej przyjrzeć się tematowi i zgromadzić wszystkie potrzebne informacje dla osób chcących wprowadzić ten element na fanpage.

Odpowiemy sobie zatem na pytania:

  • Po co przeprowadzać konkursy?
  • Ile kosztuje ich przygotowanie?
  • Co warto w nich zaoferować?
  • W jakich branżach znajdują zastosowanie?
  • Jak wpływają na ruch na profilu?
  • Jak wpływają na firmę?
  • Dlaczego większość konkursów jest niezgodna z prawem?

Nie trzeba inwestować dużych pieniędzy

Mały budżet to nie koniec świata

Mały budżet to nie koniec świata

Przyjrzyjmy się tematowi na przykładzie branży gastronomii.  Food cost produktów (koszt wytworzenia potrawy), które oferowane są w ramach nagrody dla zwycięzców jest niewielki, ponieważ restauratorzy dobrze wiedzą na czym najlepiej zarabiają. To właśnie te produkty, które są droższymi pozycjami w karcie, a tanimi w przygotowaniu najczęściej są typowane na nagrody. Często więc przy przeprowadzeniu odpowiedniej promocji, jej efekt pozwala stwierdzić, że wygenerowany ruch na profilu takiego posta będzie “tańszy” od promowanego posta przy tym samym budżecie.

Oczywiście na taką sytuację będzie wpływać cała masa czynników. Cała kreacja posta, czyli ciesząca oko grafika, która potęguje przełykanie śliny u odbiorców, zachęcający tekst i przejrzyste warunki promocji czy sprzyjająca data publikacji oraz godziny, w których nasi odbiorcy wykazują największą aktywność będzie pozytywnie wpływać na zasięgi oraz interakcję.

 

Zaangażuj odbiorców i reaguj

Buduj zaangażowaną społeczność

Buduj zaangażowaną społeczność

Dzięki interakcji odbiorców zasięgi pozwolą dotrzeć do nowych użytkowników. Reakcje, komentarze, udostępnienia, wzajemne oznaczanie się bardzo pozytywnie wpływają na zasięgi, jak i na algorytm Facebook’a.

Skoro Facebook jest portalem społecznościowym, a my budujemy swoją społeczność to jeśli zachodzi interakcja na relacji odbiorca-fanpage to Facebook traktuje nasze treści jako interesujące. W konsekwencji wpływa to pozytywnie na widoczność naszych postów na stronie głównej, a konkretnie algorytm Facebook’a zadziała tak, że nasze posty będą wyświetlane większej ilości odbiorców. Dodatkowym trafionym tutaj naszym działaniem jest odpisywanie na komentarze. Interakcja, interakcja i jeszcze raz interakcja!

 

Facebook to nie książka

Postaw się na miejscu odbiorców

Postaw się na miejscu odbiorców

Niektórzy użytkownicy widząc promowane posty od razu scrollują tablicę w dół. Możesz mieć super grafikę, wciągający tekst, ale część osób jest po prostu wrażliwa na nadmiar reklam, którymi jest “atakowana” z każdej strony.

Prowadzący fanpage zapominają też czasami o tym, że użytkownicy nie traktują Facebook’a jako książki czy gazety, które chcą przeczytać od deski do deski. Masz tylko kilka sekund na to by zainteresować odbiorców, w przeciwnym razie zostaniesz zescrollowany w dół.

Tutaj do akcji wkraczają konkursy. I zwyczajna ludzka ciekawość. Magiczne teksty typu: “>Twój znajomy< skomentował to”  czy “>Twój znajomy< odpowiedział na komentarz” działają na użytkowników jak nic innego 😉

Ciekawość często bierze za wygraną i taka osoba nie tylko decyduje się na poświęcenie uwagi takim treściom, często sama czuje się zachęcona i weźmie udział w zabawie.

Korzyści jest więcej

Koszty konkursu są jeszcze niższe

Koszty konkursu są jeszcze niższe

Według moich spostrzeżeń ze współpracy z restauracjami stwierdzam, że spora część zwycięzców nie odbiera swoich nagród, tak więc koszt konkursu jest jeszcze niższy. Zwłaszcza jeśli czas na odbiór nagrody jest długi. Przy krótszym czasie występuje moment mobilizacji i wygrani bardziej starają się znaleźć wolny termin.

Zyskujemy zatem z powrotem część zwrotu z naszej inwestycji w konkurs oraz… ludzi, którzy odwiedzą nasz lokal!

 

Zrób dobre wrażenie i wczuj się w sytuację

Pokaż się z najlepszej strony

Pokaż się z najlepszej strony

Wygrani użytkownicy to często tacy, którzy po raz pierwszy znajdą się w naszym lokalu. Warto więc podczas wizyty pozostawić po sobie pozytywne wrażenie, a lawina rekomendacji poleci dalej.

Bo to nie chodzi o to, że tylko jedna nowa osoba odwiedzi lokal. Nie chodzi też o to, że może do nas wrócić. Ani też o to, że podzielą się opinią na łamach swoich profili w mediach społecznościowych (ale i tak super jeśli tak się wydarzy!). Większość tych osób po prostu będzie chciało się podzielić dobrą nowiną z bliskimi. Sam pomyśl, wygrywasz konkurs, idziesz do restauracji, dostajesz pyszne jedzenie, obsługa jest przemiła – spróbuj no się nie pochwalić tym wszystkim przed znajomymi!

Zatem tutaj też świetnie działa nasz schemat; coraz więcej osób dowiaduje się o istnieniu naszej restauracji i będzie ona kojarzona w pozytywny sposób, więc budujemy pozytywny wizerunek naszej restauracji.

 

To nie działa w każdej branży

Branża beauty, gastronomia to wdzięczne profile

Branża beauty, gastronomia to wdzięczne profile

Świetnym przykładem dla tego jest zestawienie salonu kosmetycznego (branża beauty jest idealna pod konkursy!) z np. z serwisem sprzętów. W tej pierwszej możesz uczestnikom podarować vouchery i rabaty na przeróżne zabiegi czy kosmetyki, a w tej drugiej.. no właśnie? Chciałbyś wygrać voucher na naprawę drukarki?

Pamiętaj, że użytkownik często myśli tak jak Ty, odwróć więc sytuację. Czy zainteresuje Cię konkurs, w którym możesz wygrać darmową naprawę drukarki? No może i znajdzie się ktoś, kto akurat tego potrzebuje, ale na pewno większe wzięcie będą miały vouchery na paznokcie żelowe, zestaw sushi czy karnet na siłownię. Głową muru nie przebijesz.

 

Działaj, ale nie łam prawa

Przez nierozwagę można nabawić się sporych kłopotów

Przez nierozwagę można nabawić się sporych kłopotów

→ Zadbaj o właściwą nomenklaturę

Po pierwsze, musimy się pilnować z nazywaniem naszych działań. Inaczej traktowane są konkursy, inaczej loterie, a jeszcze inaczej zabawy.
Niby drobnostka, ale jeśli ktoś postanowi “przyczepić się” to może skończyć się to kłopotami.
Jeśli dane słowo jest prawnie zdefiniowane to trzeba pamiętać, że pociąga za sobą konsekwencje. Przykład:

“Losowanie” a właściwie “gra losowa”

Art. 2. 1. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.

Źródło: Ustawa o grach hazardowych z dnia 19.11.2009r.

Z naszego punktu widzenia to sprawiedliwe, że wygrana jest przypadkowa i każdy uczestnik ma szansę nim zostać. Ale skoro wyraźnie jest określone w ustawie, że o wyłonieniu wygranego w konkursie decyduje jakikolwiek przypadek, to polskie prawo taką naszą loterię traktuje jako grę losową, a jej nie zgłoszenie do właściwych organów celno-skarbowych traktowane jest jako przestępstwo skarbowe.

Z drugiej strony jednak, w kwietniu zapadło precedensowe orzeczenie sądu w tej sprawie. Portal Prawo.pl przedstawił decyzję Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA):

“Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego wymierzył M.N. karę pieniężną w wysokości ponad 10.000 zł z tytułu urządzania gier hazardowych (loterii promocyjnej) bez wymaganego prawem zezwolenia oraz zatwierdzonego regulaminu. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał tę decyzję w mocy. (…)

M.N. zajmuje się działalnością usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej. Na portalu społecznościowym Facebook prowadzony był fan page jej firmy. Na tym portalu zamieszczono wpis dotyczący akcji promocyjnej w ramach światowych dni wellness. Aby osoba zainteresowana brała udział w tej loterii, musiała polubić post na portalu i udostępnić go oraz dodać komentarz „Wellness”. Następnie prowadzone było losowanie. Dane osób, które brały udział w konkursie, były wpisywane na karteczki. Losowaniem zajęła się pracownica skarżącej. Z kolejnego postu na FB wynikały dane osoby, która wygrała karnet na zabiegi o wartości 160 zł (…)

Uczestnictwo w akcji promocyjnej nie wymagało jednak nabycia towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. Ustawa o grach hazardowych w art. 2 ust. 1 pkt 10 wskazuje natomiast, że taka przesłanka musi zaistnieć, aby uznać dane przedsięwzięcie za grę losową. Osoby uczestniczące w loterii promocyjnej nie musiały nabywać żadnych usług od skarżącej – podkreślił sąd. Osoby, które „powalczyły” o karnet na usługi oferowane przez skarżącą, miały jedynie za zadanie polubić i udostępnić post na fan page’u, polubić fan page’a i wpisać w komentarzu słowo „Wellness”. Nie można mówić, że uczestnicy loterii byli zobowiązani do nabycia rzeczy lub usługi – zaznaczył sąd. Słowo „nabycie” odnosi się do uzyskiwania czegoś za zapłatą. Uczestnicy zorganizowanej akcji nie musieli kupować losów.

Nie można więc w tym przypadku stosować przepisów ustawy o grach hazardowych. Skarżąca organizowała loterię, w której udział był nieodpłatny. Osoby, które brały udział w konkursie nie musiały nawet być klientami firmy. Wystarczyło, aby polubili profil, post o konkursie i dodali określony komentarz. W każdej chwili każdy z uczestników konkursu mógł usunąć „polubienie”, czy komentarz. Taki konkurs nie był zatem grą losową. Można go raczej uznać za reklamę bezpośrednią. Skarżąca organizowała konkurs właśnie z myślą o propagowaniu marki zdrowego stylu życia i stworzeniu dobrego wizerunku firmy. Nie musiała więc dysponować zezwoleniami. Nie było więc podstaw do nałożenia na nią kary – wyjaśnił sąd i uchylił wydane decyzje.”

Mimo, że w przypadku problemów można śmiało powołać się na orzeczenie sądu, warto jednak przemyśleć nazewnictwo. A już na pewno:

→ Przemyśl warunki uczestnictwa

Musisz pamiętać, że nie możesz prosić swoich odbiorców o lajki, udostępnienia i komentarze. Jest to niezgodne z Regulaminem Facebooka. Tak samo sprawa ma się z prośbą o oznaczanie znajomych. Jest to częsty błąd administratorów, a takie nadużycie może zostać zgłoszone. Facebook dba o standardy społeczności, które mają ograniczać spam, a celowe działania mające na celu zwiększenie liczby polubień, osób obserwujących i udostępnień do nich należą.

Przykładem też jest tutaj akcja promocyjna urządzona przez skarżącą w wyżej przytoczonym wątku. Mimo iż nie złamała ona prawa w kontekście ustawy o grach hazardowych to na pewno jej działania były niezgodne z regulaminem Facebook’a:

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).”

→ Zadbaj o regulamin

Stwórz regulamin swojego konkursu. Możesz to zrobić np. umieszczając go w linku do pliku pdf. Facebook na ten temat mówi:

W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

  • oficjalny regulamin;
  • warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  • zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).

Pamiętaj też by zawrzeć w regulaminie wymagane treści:

“Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:

  • pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.”

 

Źródło: Regulamin Facebooka, Zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń

 

Podsumowanie

Wykorzystaj potencjał konkursów

Wykorzystaj potencjał konkursów

 

Stworzenie konkursu na Facebook’u na pierwszy rzut oka nie wydaje się być czymś skomplikowanym. Warto zadbać o właściwą organizację, ponieważ w bardzo łatwy sposób można złamać regulamin i prawo.

Pomimo tych zagrożeń warto organizować takie zabawy, w końcu to jedne z najbardziej angażujących treści na fanpage. To także doskonałe narzędzie do trafiania do nowych fanów.

Jeśli chcesz zorganizować taką zabawę, a trochę przytłacza Cię nadmiar informacji i martwi dbanie o każdy szczegół to zapraszam do kontaktu. Zapewniamy kompleksową obsługę: pomysł, przeprowadzenie konkursu, regulamin i jakościowy content.

Dodatkowo jeśli uważasz ten artykuł za przydatny i czujesz, że rozjaśnił Ci sytuację, możesz śmiało się nim podzielić dalej. Będzie mi bardzo miło, jak więcej osób się o nim dowie. Dzięki! 😉

Za dużo informacji na raz? Napisz do nas – pomożemy 🙂

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...