Masthead na Youtube – jak dotrzeć do dużej grupy odbiorców?

Maj 14, 2021

Google Ads oferują szereg bardzo użytecznych narzędzi dla wszelkiego typu reklamodawców. Zarówno te mniejsze firmy, jak i największe podmioty gospodarcze mogą znaleźć coś dla siebie. Dobra reklama to podstawa zauważalności i obecności w świadomości konsumentów, często też decyduje o tym, jak reklamodawca i jego biznes są postrzegani przez aktywnych i potencjalnych klientów. Użycie w tym celu platformy Youtube pozwala na dotarcie do stosunkowo dużego grona odbiorców. Co, jeśli chcielibyśmy maksymalnie wykorzystać możliwości reklamowe Youtube? Odpowiedzią będzie format Masthead, sposób na zdominowanie marketingowej części Youtube własnymi treściami. W ten sposób uzyskamy pewność, że zostaniemy zauważeni, a nasza reklama będzie priorytetem dla twórców serwisu.

Co to jest Masthead i jakie ma właściwości?

Masthead to format reklamowy Youtube, który pojawia się na stronie głównej. Innymi słowy, każdy, kto odwiedzi ten serwis, pierwsze co zobaczy to bardzo dobrze widoczna reklama na górze strony. Dotyczy to komputerów, telefonów komórkowych (i tabletów, wersja mobilna strony), a nawet telewizorów. Reklama będzie dobrze wyeksponowana, można nawet rzec, że będzie górowała nad resztą treści multimedialnych. Jeżeli masz ochotę sprawdzić, jak realnie mógłby wyglądać dowolny film w tym formacie – sprawdź tę stronę.

Masthead Youtube

Przykład formatu reklamy Masthead w serwisie Youtube

Warto zauważyć, że reklama odtwarza się samoistnie po wejściu na ekran powitalny YT. Trwa to do 30 sekund (można ustawić mniej) i jest bez dźwięku (użytkownik ma możliwość kliknięcia ikony wyciszenia, jeśli chciałby usłyszeć dźwięk). Jeżeli ktoś będzie zainteresowany, to wtedy włączy całość filmu, może również nacisnąć towarzyszący reklamie tekst. Automatyczne odtwarzanie sprawia, że film reklamowy od razu przyciąga uwagę, nie sposób go przeoczyć. Taka reklama na YouTube w bardzo krótkim czasie pozwoli nam dotrzeć do dużej grupy odbiorców.

Metody personalizacji Masthead

Format Masthead umożliwia dopasowanie reklamy do swoich potrzeb. Narzędzia, z jakich może skorzystać reklamodawca to m.in.:

  • Nagłówek – tekst wyświetlany w towarzystwie banera Masthead.
  • Tekst przycisku z wezwaniem do działania (call to action) – po jego kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony w pożądane miejsce (np. kanał na YT, strona domowa firmy).
  • Opcjonalny, dodatkowy tekst – sposób na dodanie więcej treści/informacji do filmu.
  • Wybór układu wideo – panoramiczny lub standardowy.
  • Szczegóły odtwarzania – można wybrać konkretną godzinę rozpoczęcia filmu, a także np. dodać napisy (przydatne ze względu na domyślne wyciszenie).
  • Dołączone filmy – jest możliwość umieszczenia kolejnych filmów (maksymalnie 2), tak aby były wyświetlane obok reklamy w banerze.

Oprócz powyższych, bardziej technicznych aspektów personalizacji, reklamodawca może doprecyzować target odbiorców treści. Może zatem zawęzić potencjalnych widzów poprzez kryteria demograficzne, wieku, płci, zainteresowań etc.

Ograniczenia reklamy Masthead

Naturalnie ten format reklamy ma też pewne ograniczenia. Choćby wspomniane wyżej targetowanie działa jedynie w modelu CPM (płatność za wyświetlenia). Wśród pozostałych ograniczeń można wymienić np.:

nieobsługiwanie wszystkich formatów (filmy sferyczne tzw. 360 oraz opcja Premiery Youtube nie zadziałają w banerze Masthead);
ograniczone/niedostępne pomiary własne (YT odpowiada za większość statystyk) np. widoczności wyświetlanego filmu;
różnice w zależności od medium odtwarzającego Masthead, dla przykładu na ekranie telewizorów nie będzie wyświetlane wezwanie do akcji.

Ile kosztuje reklama Masthead w Youtube?

Na to zagadnienie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Zakup reklamy Masthead opiera się na wcześniejszej rezerwacji. Może ona dotyczyć jedynie fragmentu doby (np. wybranej godziny), a może też być rezerwacją na całe dnie. Mamy do czynienia z dwoma modelami rozliczeń:

  • CPD – koszt za cały dzień. Reklama pozbawiona narzędzi kierowania do poszczególnych odbiorców (brak targetowania, wyświetlana „każdemu”).
  • CPM – koszt za tysiąc wyświetleń, można wybrać takie parametry, jak godzina/godziny wyświetlania bądź domyślny target.

Stawki są bardzo zależne od wielu czynników. Kraj, na którego terenie ma być wyświetlana, czas wynajmu/rezerwacji przestrzeni reklamowej YT, targetowanie, a nawet umiejętności negocjacyjne reklamodawcy. Można założyć, że dla mniejszych kampanii będą to kwoty czterocyfrowe, a w przypadku tych większych (choćby wynajęcie na cały dzień) – śmiało można dodać piątą cyfrę. Dokładne koszta można oszacować dopiero po nawiązaniu kontaktu z przedstawicielem handlowym Google. Trzeba to zrobić przynajmniej dwa dni przed planowaną kampanią, a najlepiej znacznie wcześniej, aby uzgodnić szczegóły. Tu znajdziesz przykładowy cennik.

YouTube Mastehead

Czy warto korzystać z reklam Masthead?

Reklamy Masthead Youtube oprócz tego, że trafiają na podatny grunt (ogromne liczby wyświetleń, gwarancja zasięgu marketingowego), mają również inne zalety. Google Ads dostarcza reklamodawcy wyczerpujące raporty pełne użytecznych statystyk. Dzięki temu uzyskuje on także niezwykle cenny feedback, który w przyszłości może zaowocować skuteczniejszymi kampaniami oraz lepszym współczynnikiem konwersji (czyli pożądanych zachowań konsumentów np. odwiedzenia strony firmowej, zakupu produktu/usługi etc.).

Google podpowie m.in.:

liczbę wyświetleń reklamy;
liczbę kliknięć prowadzących do filmu (ewentualnie też na dodatkowy, wybrany adres URL);
oglądalność filmu (czy użytkownik odtworzył cały film, czy też 25/50/75 procent reklamy).

Wracając do pytania „czy warto korzystać” – jak najbardziej (chociaż wypada nadmienić, że nie w każdym przypadku będzie to optymalna forma marketingu). Podobnie można odpowiedzieć, że warto korzystać z reklamy w telewizji – po prostu nie każdego na to stać. Jeśli zaś reklamodawca może sobie pozwolić na taką formę budowania wizerunku i rozpowszechniania swojej marki – powinien poważnie rozważyć tę formę reklamy, która pozwala dotrzeć do dużej grupy odbiorców (zaangażowanej i w bardzo krótkim czasie).

Przeczytaj także:

Google Ads z nowym formatem reklam dla atrakcji turystycznych

Google ogłosiło nowy format reklam promujących atrakcje turystyczne. Dzięki temu promowanie hoteli, restauracji i wszelkich rozrywek będzie łatwiejsze i bardziej skuteczne. Sprawdź, z jakich nowych funkcji korzystać mogą reklamodawcy! Obecna sytuacja na świecie...

Darmowe liczniki odwiedzin strony WWW

Masz stronę internetową i prowadzisz działania marketingowe, które mają doprowadzić do zwiększenia jej popularności? Ale skąd masz wiedzieć, czy rzeczywiście osiągasz dzięki temu oczekiwany ruch? Pomogą Ci w tym liczniki odwiedzin, za pomocą których dowiesz się, ilu...