Tytuł danej strony WWW, który pojawia się m.in. w zakładce okna przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania jest jednym z czynników rankingowych – tzn. ma wpływ na widoczność Twojej strony w Google. Nie powinna się tam znajdować przypadkowa treść – tag title powinien być przemyślany, ale również musi być odpowiedniej długości. O czym należy pamiętać, tworząc tytuł strony?
Dlaczego title strony ma znaczenie?
Tytuł witryny internetowej jest ważny z kilku powodów. O pierwszym już wiesz – jego treść ma wpływ na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Ponadto odpowiednio dopasowany może powodować wzrost CTR. Tzn. od tego, co znajduje się w jego treści, zależy, jaki będzie stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń Twojej strony w SERP-ach. W Google Search Console możesz sprawdzić, ile wynosi CTR dla poszczególnych podstron i fraz. Jednym ze sposobów na poprawienie tego wskaźnika jest stworzenie takiego title strony, który będzie zachęcać internautów do kliknięcia danego rezultatu w wynikach wyszukiwania. Im wynosi on więcej, tym lepiej.
Title strony ponadto pojawia się w nazwie karty w przeglądarce internetowej, może być tytułem zakładki, którą dodasz do ulubionych czy też będzie się wyświetlać w serwisach społecznościowych, kiedy ktoś udostępni Twój serwis np. na Facebooku.
SEO title w kodzie strony
Tag title znajduje się w sekcji <head> strony i może np. wyglądać tak:
<head>
<title>tytuł danej strony</title>
</head>
Oczywiście w sekcji <head> dodawane są również inne znaczniki, choćby <description>, czyli opis, który wpływa na CTR, ale nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o widoczność strony w Google. Dodanie treści tagu title nie wymaga od Ciebie edytowania kodu HTML. Np. w systemie WordPress możesz wykorzystać do tego popularne wtyczki, jak Yoast, All in One SEO i inne.
O czym pamiętać, tworząc meta title?
Zawartość meta title powinna być przemyślana, nie zaś przypadkowa. Google przygotowało rekomendacje dotyczące zasad tworzenia dobrych tytułów i opisów. Przestrzegaj zatem następujących zasad:
- Stosuj unikatowe meta tagi w przypadku każdej podstrony serwisu.
- Zadbaj o to, by treść informowała internautę o tym, co znajdzie w danej witrynie. Złe przykłady title to „Strona główna”, „Profil”, „Kategoria”.
- Nie upychaj słów kluczowych – tytuł: „Kredyty bankowe, kredyty konsolidacyjne, kredyty hipoteczne” nie jest dobrym wyborem. Nie powtarzaj wielokrotnie tych samych zwrotów – nie przyniesie Ci to żadnych korzyści, a przeciwnie – możesz zniechęcić internautę do kliknięcia danej strony w wynikach wyszukiwania.
- Umieść najważniejsze słowa kluczowe w title – najistotniejsza fraza powinna się pojawić na początku tytułu. Możesz dodać również inne słowa, ale pamiętaj, żeby nie przesadzić. Frazy, które są często wpisywane przez internautów i powiązane z danym tematem ustalisz za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs, planer słów kluczowych Google Ads, Senuto czy też SemStorm. Pamiętaj również o tym, aby te najważniejsze frazy powtórzyły się w treści strony – przecież poprzez title informujesz internautę, jakie informacje znajdzie w serwisie.
- Unikaj schematycznych tytułów – nie powinno być tak, że title poszczególnych stron różnią się wyłącznie jednym słowem. Załóżmy, że sprzedajesz wyjazdy turystyczne. Przykładowym błędem jest np. powielanie następującego schematu: „Wczasy w [nazwa kraju] – wakacje [rok], all inclusive, oferty”, w którym zmieniać się będzie wyłącznie nazwa państwa. Staraj się maksymalnie zróżnicować zawartość title, ale jednocześnie pamiętaj o zastosowaniu słów kluczowych.
- Umieść w title nazwę marki – dobrym rozwiązaniem jest jej zastosowanie na końcu tytułu. Nie chodzi jednak o umieszczenie pełnej nazwy firmy, tylko samej nazwy brandu, jednego słowa. Możesz też dodać adres danej strony. Google nie zawsze wyświetli cały tytuł – w pewnych przypadkach zostanie on skrócony, dlatego powinieneś pamiętać o tym, aby nie był on zbyt długi i optymalnie go wykorzystać.
Oto przykładowe poprawne tytuły:
Skup samochodów Bydgoszcz – kupimy auto za gotówkę | Carpo
Jak wybrać robot kuchenny? | portalporadniki.pl
Pralka pakowana od góry Candy HSM4823 | Sklep Sprzęt4u
Jaką długość powinien mieć tag title strony?
W poradach od Google nie znajdziesz wytycznych odnośnie do długości SEO title, ale w sieci spotkasz się sugestiami, aby miał on np. nie więcej niż około 60 zzs. Skąd zatem to się wzięło? Otóż są to ustalenia społeczności SEO na podstawie tego, ile znaków wyświetla Google w wynikach wyszukiwania. Zerknij na poniższy screen – w sytuacji, gdy tytuł będzie zbyt długi, to zostanie on skrócony i pojawi się przy nim wielokropek. Natomiast title SEO, które będzie mieć odpowiednią długość, wyświetli się w całości. Jak długi powinien być zatem tytuł?
Jeśli korzystasz np. z wtyczki All in One SEO, to już po przekroczeniu 60 zzs na czerwonym, ostrzegawczym tle zobaczysz liczbę znaków. Znajdziesz tam również informację, że większość wyszukiwarek wyświetla jedynie wspomniane 60 zzs w wynikach wyszukiwania. Czy jest to prawda? Nie do końca…
W praktyce Google nie pokazuje określonej liczby znaków, lecz opiera się na pikselach. Obecnie maksimum wynosi 600 px, ale tego nie da się jednoznacznie przełożyć na określoną liczbę znaków z tego względu, że poszczególne z nich mają inną szerokość. Najczęściej na 600 px zmieści się od 50 do 70 zzs, ale nie będzie tak zawsze. Tylko skąd masz wiedzieć, czy w danym przypadku tytuł nie jest zbyt długi? Możesz skorzystać z narzędzi dostępnych online. Jedno z nich znajduje się tutaj: https://aviddemand.com/google-title-tag-serp-preview-tool. W przypadku gdy w tytule wykorzystasz wyłącznie literę „i”, to takich znaków użyć możesz aż 150. Dopiero po 151 znaku tytuł zostanie skrócony.
Natomiast jeśli będzie to litera „w”, to wówczas wykorzystać możesz tylko 46 znaków, a po kolejnym tytuł zostanie skrócony.
Skoro Google skraca tytuł, to co dzieje się z tą jego częścią, która się nie wyświetla w wynikach wyszukiwania? Czy algorytm bierze ją pod uwagę? Jak najbardziej tak. Zatem nie musisz przestrzegać limitu znaków, ważne jednak, abyś miał na uwadze to, aby najistotniejsze słowa kluczowe i informacje znalazły się na początku tytułu, w tej jego części, która będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Jeśli okaże się, że zaprojektowany title jest zbyt długi i nie za bardzo wiesz, które słowa z niego usunąć, to pamiętaj, aby na końcu znalazła się nazwa brandu. To, że nie będzie ona widoczna, nie spowoduje, że nie dotrzesz do internauty z najważniejszymi frazami.
Dlaczego Google nie wyświetla tytułu z tagu <title>?
Przygotowałeś unikatowe title, które uwzględnia słowa kluczowe dla poszczególnych podstron, a tymczasem Google nie wyświetla tego tytułu w SERP-ach? Niestety, może się tak stać, a przyczyn takiej sytuacji może być wiele. W wynikach może się pojawić tytuł z:
- kotwic,
- tekstu na stronie,
- innego źródła.
Przede wszystkim Google może wyświetlić inny tytuł w momencie, kiedy robot wyszukiwarki napotka jakiś problem związany z title. Może on polegać na tym, że tytuł:
- Składa wyłącznie z wielu słów kluczowych.
- Jest schematyczny.
- Nie ma związku z zawartością strony.
- Jest identyczny dla wszystkich podstron.
To nie wszystkie problemy, które mogą się pojawić. Co więcej, nawet jeśli przygotowałeś title zgodne z wymaganiami Google, to i tak w wyszukiwarce może znaleźć się inny tekst w jego miejscu. Dlaczego? Otóż może ona uznać, że dana treść na stronie lepiej odpowiada na zapytania internautów i pokazuje powiązanie z frazą wyszukaną przez użytkownika. W praktyce nie ma to wpływu na pogorszenie widoczności Twojej strony w wynikach, a może pozytywnie zadziałać na CTR, gdyż im lepiej tytuł jest dopasowany do zapytania, tym większe są szanse na to, że użytkownik kliknie dany wynik.
Jeśli zauważysz, że w wynikach wyszukiwania wyświetlają się nie takie tytuły, jakie znajdują się w tagu title, to zacznij od weryfikacji, czy na Twojej stronie nie występują wspomniane błędy. W przypadku gdy uznasz, że wszystko jest poprawne, to sprawdź, czy wyświetlany title dobrze pasuje do wyszukiwanego hasła. Jeśli nie, to wtedy możesz zgłosić problem na forum Google.
Optymalizacja SEO a widoczność strony w Google
Zaniedbanie kwestii optymalizacji tagu title może powodować, że nie będziesz wykorzystywać w pełni potencjału swojej strony. Być może masz przygotowane wysokiej jakości treści, zbudowany bardzo dobry profil linkowy, serwis ładuje się szybko i ogólnie jest dopracowany, ale problemem są tytuły. Możliwe, że umieszczenie w nich fraz, które charakteryzują się dużym potencjałem wyszukiwania, spowoduje, że strona zaliczy natychmiastowy awans o kilka pozycji na poszczególne zapytania i jednocześnie zapewni dużo większy ruch. Najlepiej nie zostawiaj kwestii optymalizacji title na przyszłość – rób to wtedy, kiedy dodajesz dany content, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść do tego, że nagle będziesz mieć setki artykułów i opisów, które będą wymagały dopracowania tytułu.
Autor wpisu
Jakub Werelich
Ekspert SEO / SEM