Już w październiku 2016 roku Google poinformowało, że zamierza wprowadzić istotne zmiany w zakresie indeksowania stron dostosowanych do wymagań urządzeń mobilnych. Wdrażanie zmian rozpoczęło się ostatecznie 26 marca 2018. Na czym właściwie polega Mobile-first indexing? Dlaczego te zmiany są tak istotne dla właścicieli stron internetowych? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Coraz więcej stron internetowych przeglądamy na urządzeniach mobilnych

Statystycznie rzecz biorąc, prawie połowa odsłon stron www generowana jest na urządzeniach mobilnych, smartfonach i tabletach. Tak wynika z badań firmy Gemius (2017). W samej Polsce z urządzeń mobilnych korzysta około 10 mln osób. Popularne są zwłaszcza smartfony, które towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku. Obecnie smartfony mają funkcje standardowego telefonu oraz komputera osobistego. Nic zatem dziwnego w tym, że właśnie przy pomocy smartfona coraz więcej osób łączy się z Internetem.

Mobile-first indexing. Co to takiego?

Jak już wspomnieliśmy, pod koniec 2016 poinformowano o planowanych zmianach. Do tego czasu Google przeprowadziło liczne testy, które pozwoliły w końcu na wprowadzanie tzw. mobile first index. Dotychczas system indeksowania bazował na desktopowej wersji strony internetowej. Mobile first index wszystko zmienia. Nawet, jeśli użytkownik Internetu będzie wyszukiwał informacje na komputerze, wyniki wyszukiwania będą opierać się na mobilnej wersji stron. Co istotne, zgodnie z zapowiedziami Google ma funkcjonować jedna metoda indeksowania. Z założenia ma ona bazować na mobilnych stronach, jednak będzie też wpływać na wersję dekstopową.

Szybkość ładowania strony mobilnej, nagłówki – te i inne dane pochodzące ze strony mobilnej będą miały wpływ na pozycje w rankingu zarówno dla mobilnej, jak i desktopowej wersji danej strony.

Jak się przygotować do Mobile-first indexing?

Warto zastanowić się nad tym, jak przygotować się na wprowadzane przez Google zmiany. Chyba nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, że opłaca się zajmować jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Jak można przygotować się odpowiednio do Mobile-first indexing?

Przede wszystkim warto popracować nad mobilną wersją strony! Zwykle mobilna wersja strony ma trochę inne treści niż wersja desktopowa. Jeśli strona ma po wprowadzonych zmianach znajdować się wysoko w rankingu, należy zoptymalizować jej treść i budowę. Istotne są następujące czynniki: wysokiej jakości treści na stronie mobilnej, szybkość ładowania się strony, metaznaczniki, wdrożenie danych strukturalnych na paralelnych podstronach wersji desktopowej i mobilnej itd.

Wprowadzenie Mobile-first indexing to najlepszy dowód na to, że mobilna wersja strony internetowej nie jest jedynie jej dodatkowym elementem. To bardzo ważna część każdej witryny. Warto pamiętać także o tym, że Mobile-first indexing wpłynie również na wyniki kampanii Google AdWords. W praktyce oznacza to, że przy jakiejkolwiek rozbudowie strony internetowej powinno się położyć nacisk przede wszystkim na opracowanie jej wersji mobilnej.

Dodaj komentarz

Media Click Zapraszamy do kontaktu!
Darmowa wycena
Napisz do nas! Indywidualna wycena w 24h
Darmowa wycena