Przekonałeś się o tym, że warto pozycjonować swoją stronę? Jeśli tak, być może szukasz sprawdzonego wykonawcy, który zajmie się całym procesem od początku do końca. Zanim jednak podpiszesz z nią umowę na pozycjonowanie strony www, powinieneś wiedzieć o kilku istotnych rzeczach.
Jakie jest pozycjonowanie stron internetowych | ||
Czasochłonne
Chcąc uzyskać trwały i systematyczny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwaniach, nie można przerwać pozycjonowania po pierwszych sukcesach. Pozycjonowanie jest procesem złożonym i czasochłonnym, dostosowującym się do zmieniających algorytmów wyszukiwarki Google. Planując pozycjonowanie stron, powinieneś brać pod uwagę, że będzie ci towarzyszyć non stop. |
Pracochłonne
Nic co dobre nie przychodzi łatwo. Również na sukces firmy trzeba zapracować, podobnie jak na wysokie pozycje w Google. Pozycjonowanie stron to praca, która polega na analizach, tworzeniu nowych treści oraz opracowywaniu i wdrażaniu nowych strategii biznesowych. Pamiętać trzeba o tym, że im większa jest twoja konkurencja, tym pozycjonowanie zajmie więcej czasu. |
Zmienne
Pozycjonując stronę www, musisz się liczyć z jej ewentualnymi spadkami w rankingu. Dlaczego tak się dzieje? Może do tego dojść na skutek wdrożenia nowych algorytmów Google. Spadek pozycji nie jest niczym dziwnym. Stanowi natomiast sygnał do tego, że pozycjonowanie stron powinno być nadal prowadzone lub nieco zmienione. |
Od czego rozpoczyna się skomplikowany proces pozycjonowania strony internetowej SEO?
- Audyt – jest to gruntowana analiza potrzeb klienta względem jego obecności w internecie. W czasie przeprowadzania audytu SEO wiele uwagi poświęca się obecnej stronie internetowej, istniejącej konkurencji oraz specyfice rynku.
- Przygotowanie strategii – na podstawie wyników audytu opracowywana jest kompleksowa strategia na pozycjonowanie stron. Może ona obejmować wprowadzenie niezbędnych modyfikacji i zmian do istniejącej strony, a jeśli jest ich zbyt wiele, to nawet zbudowanie nowej strony www od podstaw. Strategia obejmuje również wiele innych działań, które składają się na pozycjonowanie. Tworzenie nowych treści, inbodund marketing, wykorzystanie social media.
- Rozpoczęcie pozycjonowania– po przedstawieniu oferty i podpisaniu umowy na pozycjonowanie stron z klientem, firma rozpoczyna swoją pracę. Dla transparentności działania, może ona przedstawiać klientowi comiesięczny raport ze swojego działania. Dokładnie dokumentuje on wszystkie podejmowane działania – zdobywanie nowych linków, tworzenie treści itp.
Pozycjonowanie stron a ruch organiczny
Wiemy już że pozycjonowanie strony nie opiera się na płatnych reklamach Google Ads. Dla właściciela witryny, najcenniejsze wejścia na jego stronę to te, które pochodzą z ruchu organicznego.
Czyli są to użytkownicy, którzy wpisali w wyszukiwarkę określone hasło, a Google jako odpowiedź podsunął twoją stronę. Klikając w twój link, zostają automatycznie przeniesieni na twoją stronę. Z tym działaniem nierozłącznie wiąże się określenie CTR.
CTR – współczynnik klikalności
CTR to bardzo ważny wskaźnik, który w dużej mierze pozwala ocenić jakość pozycjonowania stron. Przykładowo, jeśli na 100 osób, które zauważyło link do strony w wynikach wyszukiwania, kliknęło go 30 osób, to CTR wynosi 30%. To bardzo dobry wynik. Im wyższy jest CTR, tym klikalność wyższa i więcej osób wejdzie na stronę. Oznacza to, że pozycjonowanie jest prowadzone dobrze, a SEO wykonane na odpowiednio wysokim poziomie.
Co może zachęcić użytkownika, który zauważy link w wynikach wyszukiwania do wejścia w niego?
- Wysoka pozycja – to proste, im wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania, tym chętniej więcej osób w niego klika. Pierwsza, druga i trzecia pozycja to te najbardziej pożądane. Zadaniem, które ma do wykonania pozycjonowanie stron, jest umieszczenie twojej witryny właśnie na tych wysokich miejscach.
- Tytuł i opis strony– metatagi są niezwykle ważnym elementem struktury kodu, wpływającym na pozycjonowanie stron i sposób prezentacji wyniku w SERP. Nagłówek TITLE odpowiada za tytuł strony, natomiast DESCRIPTION to opis strony. Brak uzupełniania tych znaczników będzie skutkować tym, że wyszukiwarka podejmie próbę ich automatycznego uzupełnienia znalezioną na stronie treścią. Efekt tego działania nie zawsze musi być zgodny z oczekiwaniami. Jak tego uniknąć? Przede wszystkim starannie tworzyć znaczniki TITLE i DESCRIPTION, osobno dla każdej podstrony. Powinny one być wartościowe, czyli ciekawe dla użytkownika, zgodne z prawdą i mieć postać opisową.
Pamiętać trzeba o tym, że im lepszy wynik CTR uda się uzyskać, tym pozycjonowanie stron przyniesie lepsze działanie. Do tego właśnie sprowadzają się wszystkie podejmowane czynności.
- Umieszczenie strony na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania,
- Wzmocnienie CTR, aby więcej osób wchodziło na stronę,
- Zachęcenie użytkowników do spędzania na stronie jak najwięcej czasu,
- Uzyskanie oczekiwanego działania przez użytkownika – złożenie zamówienia, dopisanie się do listy mailingowej, obejrzenie filmu itp.
Autor wpisu
Jakub Werelich
Specjalista SEO