fbpx

Prime Time w Internecie czyli kiedy najlepiej publikować w sieci?

Lis 3, 2020

Pojęcie „Prime Time”, czyli godziny największej oglądalności, było do niedawna używane jedynie w kontekście telewizji. Dziś dotyczy ono również Internetu i zawartych w nim treści. Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców, powinniśmy wziąć pod uwagę w jaki dzień i o której godzinie publikujemy wpisy, artykuły czy reklamy. Oto kilka wskazówek na temat tego jaki czas jest najlepszy na publikację w Internecie.

Kiedy NIE publikować?

Dyskusję o tym kiedy publikować w Internecie warto zacząć od tego kiedy NIE publikować w Internecie. Przede wszystkim nie o dowolnej porze, kiedy „nam się zachce” czy na „chybił trafił”. Czas publikowania treści w sklepach internetowych, na stronach www, blogach czy social mediach powinien być dobrze przemyślany i dopasowany do grupy potencjalnych odbiorców.

Jak to wygląda w praktyce? W uproszczeniu można powiedzieć, że kiedy sprzedajemy np. wyposażenie do biura, najlepiej reklamować je w godzinach pracy (tj. między 10 a 16), gdy najwięcej pracowników robi zakupy biurowe. Natomiast jeśli naszym produktem są ubrania, kosmetyki czy dekoracje do domu najskuteczniejszą reklamą będzie ta opublikowana po godzinie 18, kiedy większość Internautów robi prywatne zakupy dla przyjemności. Wszystko jednak wymaga dokładnej analizy i śledzenia konwersji na stronie.

Prime Time w internecie

Prime time w social mediach

Nietrudno zauważyć, że czas publikacji ma ogromne znaczenie podczas udostępniania postów w social mediach. Jeśli wrzucimy coś np. bardzo późnym wieczorem odzew będzie bardzo mały, ponieważ większość naszych odbiorców już śpi. Podobnie dzieje się, kiedy post pojawi się np. o 8 rano, kiedy to większość potencjalnych klientów jedzie właśnie do pracy i nie ma czasu na zaglądanie do telefonu. Która godzina będzie więc najbardziej optymalna? Otóż odpowiedź zależy od rodzaju platformy i gruby obserwujących nasze posty i reklamy.

Instagram

Bazując na analizach przeprowadzonych przez wielu specjalistów od reklamy w Internecie na Instagramie najlepiej publikować w poniedziałek, środę i czwartek w porze lunchu (tj. między 11 a 13), zaraz po pracy (tj. zaraz po 16) oraz w godzinach wczesnowieczornych (tj. między 19 a 20). Wówczas reklamy najbardziej przykuwają uwagę Internautów.

W przypadku sklepów internetowych reklamujących się na Instagramie największe zaangażowanie odbiorców (tj. kliknięcie w daną reklamę, a następnie zrobienie zakupów na stronie) zauważa się natomiast w środy około godziny 15. Dobrą porą na publikację oferty sklepu są także wszystkie dni robocze między 11 a 17 oraz sobotni poranek.

Facebook

Facebook posiada ponad 2 biliony aktywnych użytkowników. Stanowi więc idealne miejsce do reklamowania firm i usług w sieci. Jeżeli przedsiębiorcy zależy na promowaniu swojej marki i zaznajomieniu Internautów ze swoją ofertą najlepszą porą na publikację reklamy będzie czwartek lub piątek w godzinach 15–17, kiedy to wiele osób znudzonych pracą przegląda serwisy społecznościowe z poziomu komputera.

Natomiast jeśli zamierzeniem reklamy jest sprzedaż, najlepiej opublikować ją w środy między 11 a 13 oraz w piątki około 11. Według statystyk to właśnie wtedy reklamy na Facebooku przynoszą największe korzyści dla reklamodawcy. Najmniej skuteczne będą zaś te opublikowane w niedziele, kiedy widoczne jest najmniejsze zaangażowanie odbiorców.

LinkedIn

Zupełnie inny sposób działania zaobserwować można na LinkedIn. Portal używany głównie do czynności biznesowych jest najczęściej odwiedzany we wtorek, środę i czwartek między 10 a 11. Natomiast z największą konwersją spotkają się posty opublikowane w środy między 9 a 12.

Najlepszy czas na publikację reklamy w ciągu roku

Odpowiednia pora publikacji reklamy w ciągu dnia czy tygodnia jest niezwykle ważna. Nie bez znaczenia pozostaje jednak również pora w ciągu roku. Dla znacznej większości branży najlepszym czasem na wzmożenie reklam jest okres między początkiem listopada a końcem grudnia, czyli wtedy kiedy potencjalni klienci szukają świątecznych prezentów dla swoich bliskich.

Jednakże wszystko zależy również od danej branży i rodzaju sprzedawanych produktów. W przypadku odzieżowych sklepów internetowych zwiększone zaangażowanie zauważyć można na początku każdej nowej pory roku, kiedy kupujący zaopatrują się w ubrania na dany sezon. W przypadku marek sprzedających sprzęt sportowy i turystyczny największa konwersja ma miejsce w okresie późno wiosennym, czyli przed wakacjami, a w internetowych księgarni na jesień i w zimie, kiedy ludzie mają więcej czasu na czytanie.

Dopasowanie czasu publikacji do potencjalnego odbiorcy

Warto więc pamiętać, że czas publikacji niektórych reklam należy dopasować do swoich odbiorców. Jeżeli sprzedajemy produkt dla młodych matek, najlepiej reklamować go około godziny 11, czyli w czasie drzemki większości niemowląt, a więc wtedy gdy mamy mają chwilę dla siebie. Natomiast jeśli chcemy zainteresować reklamą np. studentów, lepiej nie robić tego o 8 rano. O tej porze studenci odsypiają jeszcze nocną imprezę lub naukę do późnych godzin nocnych.

Walcząc o uwagę odbiorców, warto dać im to, czego chcą, we właściwym czasie. Według statystyk, opracowanych na podstawie analizy ruchów na stronach www z różnych branż, konsumenci reagują na treści w Internecie w następujący sposób:

Rano, tj. między 6 a 11

73% Internautów szuka w sieci najnowszych informacji z kraju i świata

16% przegląda strony www i portale społecznościowe w celach rozrywkowych

6% odwiedza strony www w celu podjęcia pracy lub nauki

5% nie odwiedza w tym czasie żadnych witryn

Południe, tj. między 11 a 14

40% Internautów szuka w sieci najnowszych informacji z kraju i świata

43% przegląda strony www i portale społecznościowe w celach rozrywkowych

9% odwiedza strony www w celu podjęcia pracy lub nauki

8% nie odwiedza w tym czasie żadnych witryn

Popołudnie, tj. między 14 a 18

47% Internautów szuka w sieci najnowszych informacji z kraju i świata

29% przegląda strony www i portale społecznościowe w celach rozrywkowych

15% odwiedza strony www w celu podjęcia pracy lub nauki

10% nie odwiedza w tym czasie żadnych witryn

Wieczór, tj. między 18 a 23

54% Internautów szuka w sieci najnowszych informacji z kraju i świata

26% przegląda strony www i portale społecznościowe w celach rozrywkowych

9% odwiedza strony www w celu podjęcia pracy lub nauki

11% nie odwiedza w tym czasie żadnych witryn

Noc, tj. między 23 a 6 rano

46% Internautów szuka w sieci najnowszych informacji z kraju i świata

27% przegląda strony www i portale społecznościowe w celach rozrywkowych

6% odwiedza strony www w celu podjęcia pracy lub nauki

22% nie odwiedza w tym czasie żadnych witryn

Najlepszym czasem na publikację reklam jest więc pora, w której większość Internautów odwiedza różne strony, sklepy i portale dla rozrywki, a więc ma czas i chęci na interakcję z wyświetlającą się im reklamą. Według badań jest to przede wszystkim południe, czyli między godziną 11 a 14. W tym czasie aż 43% odbiorców przegląda sieć bez konkretnego celu i nie jest skupiona na pracy czy nauce bądź też czytaniu ważnych dla siebie informacji. Publikacja oferty marki w tym czasie znacznie zwiększa więc szansę na to, że doprowadzi ona do korzyści w postaci zakupów robionych przez Internautów.

Narzędzia do określenia Prime Time dla danej marki

Wszystkie te informacje warto wykorzystywać będąc przedsiębiorcą i chcąc promować swoją markę w Internecie. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo: teoria nie zawsze sprawdza się w praktyce. Przedstawione powyżej analizy to tylko ogólne zasady dot. Prime Time w Internecie i choć działają w większości przypadków, każda marka powinna dostosować czas publikacji reklam konkretnie do siebie, swoich działań i swoich klientów. W tym celu dobrze jest śledzić ruch na stronie www czy portalach danej firmy za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak:

  • Facebook Analytics, które pozwala sprawdzić, kiedy i które posty na Facebooku cieszą się największym zainteresowaniem. Choć samo zainteresowanie nie zawsze równa się z zaangażowaniem, daje dobry punkt odniesienia do stworzenia skutecznej kampani reklamowej.
  • Facebook Pixel, które pomaga w mierzeniu skuteczności reklam na podstawie analizy działań podejmowanych przez użytkowników w witrynie, tym sama pozwala na oszacowanie rzeczywistego współczynnika konwersji.
  • Google Analytics, które ułatwia zebranie wszelkich danych związanych z ruchem na danej stronie internetowej. Narzędzie to pozwala więc np. na sprawdzenie o jakiej porze klienci dokonują na niej zakupów czy które podstrony są przez nich najczęściej odwiedzane.

W momencie gdy nie do końca umiemy oszacować Prime Time dla swojej marki, warto skorzystać z pomocy specjalistów. Potrafią oni dopasować czas reklamowy do danej grupy odbiorców oraz analizują ruchy na stronie www i social mediach, a tym samym są w stanie określić najlepszą porę na publikację skutecznej reklamy przynoszącej zamierzone efekty.

Analiza Prime Time w Internecie to podstawa efektywnej kampanii reklamowej w sieci. Bez oszacowania najlepszej pory do publikacji reklamy nie można bowiem spodziewać się wielu odpowiedzi na publikowane przez markę posty czy też konwersji na stronę www.

Źródła:

Amanda Jerelyn, The Best Times to Run Social Media Ads, 12.12.2019, https://www.thenextad.com/blog/best-times-to-run-social-media-ads/, (dostęp: 02.11.2020)
Ted Vrountas, What Is the Best Time to Run Your Facebook Ads?, 01.06.2020, https://instapage.com/blog/best-time-to-run-facebook-ads, (dostęp: 02.11.2020)
Brad Smith, Best Time to Run Facebook Ads? Look at Your Own Data, 19.03.2020, https://www.wordstream.com/blog/ws/2020/03/19/best-time-to-run-facebook-ads, (dostęp: 02.11.2020)
Joe Liebkind, New study reveals best time to show ads, 08.10.2016, https://venturebeat.com/2016/10/08/new-study-reveals-best-time-to-show-ads/, (dostęp: 02.11.2020)

Przeczytaj także:

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

Inicjatorem stron AMP jest Google. Światowy koncern rozumiejąc potrzebę użytkowników w szybkim dostępie do informacji, rozpoczął pracę nad nowym standardem stron www. Tak właśnie narodziły się przyspieszony strony mobilne AMP, czyli Accelerated Mobile Pages. Czym się...