Projektowanie logo firmy – jak zrobić to dobrze?

wrz 3, 2019

Czas czytania: 12 minuty

Logo – czyli najważniejsze etapy projektowania, najlepsze kreatory do tworzenia i historie sławnych logotypów.

Czym jest logo, jakie powinno być i do czego tak właściwie służy? – to najczęstsze pytania, jakie przedsiębiorcy zadają profesjonalnym grafikom, chcąc jak najlepiej zaprezentować swoją firmę na rynku.

Otóż logo to jeden z najistotniejszych narzędzi marketingowych, identyfikujący firmę i wpływający na jej rozpoznawalność. Najbardziej trafione i ekspresyjne logo to jednak to, wykonane przez doświadczonych grafików o dużej wyobraźni, znających się na projektowaniu, a przede wszystkim – posiadających do tego odpowiednie programy. Co prawda projekt logo wiąże się wtedy z niemałymi kosztami, przez które przedsiębiorcy często sami szukają sposobów i odpowiedzi na te pytania w książkach lub sieci, stroniąc od pomocy ekspertów. Jednak przy tak ważnej inwestycji, która w przyszłości będzie głównym znakiem rozpoznawczym naszej marki – nie warto oszczędzać, kopiując i przekształcając działające już znaki firmowe.

Logo musi być więc unikalną, indywidualną i charakterystyczną formą graficzną, umieszczaną na produktach, reklamach, budynkach, pojazdach czy materiałach drukowanych, dzięki której dane przedsiębiorstwo lub organizacja będzie wyróżniać się na tle konkurencji, przyciągać uwagę i pozytywnie zapadać w pamięć.

Logo to w zasadzie wyłącznie część identyfikacji wizualnej firmy, jednak, jak widać – niezwykle istotna. To właśnie z nią utożsamiane będzie całe przedsiębiorstwo i to ona będzie stanowiła wyznacznik do projektowania całej reszty elementów marketingowych takich jak: strona www czy sklep internetowy. Warto więc do sprawy podejść poważnie i profesjonalnie.

Cechy dobrego logo

Aby firma odniosła sukces, a logo wyróżniało ją na tle innych marek musi być dopracowane na każdym etapie tworzenia. Musi posiadać również kilka najważniejszych cech, które wpłyną na efektywność i komunikację wizualną marki. Dzięki nim, logo będzie krótkim, ale wyjątkowo celnym komunikatem wizualno-tekstowym, o skondensowanej porcji informacji, szybko zapadających w pamięć.

  • Prostota – to główne założenie logo. Najprostsze formy są bowiem najbardziej skutecznymi rozwiązaniami, najłatwiej zapadającymi w pamięć. Minimalizm i prostota sprawiają, że logo jest uniwersalne, zyskuje na wartości oraz może być skalowane do większych i mniejszych rozmiarów. Proste logo będzie bowiem dobrze prezentowało się zarówno na małych produktach reklamowych, takich jak długopisy (gdyż pomniejszone do minimalnych wymiarów nie straci na wartości), ale również na dużym billboardzie przy autostradzie, gdzie będzie łatwy w odbiorze. Ponadto umysł człowieka lepiej rozpoznaje i zapamiętuje proste logo. Dowodem na to mogą być loga takich firm jak: Nike, McDonald czy Apple. Z pewnością każdy, w jednej chwili skojarzył owe nazwy z przypisanym do nich symbolem. Siła i ponadczasowość dobrze zaprojektowanego znaku graficznego tkwi bowiem głównie w jego prostocie.
  • Celność, czyli odpowiednie dopasowanie do charakteru firmy logo powinno przede wszystkim wyrażać wartość i filozofię przedsiębiorstwa. Zarówno kolor, jak i typografia czy użyte motywy graficzne, muszą być więc ukierunkowane na daną grupę odbiorców i zgrane z ogólnym obrazem marki. Dlatego przykładowo: loga firm biznesowych lub bankowych nie mogą ociekać sarkazmem i czarnym humorem, a loga przedszkola lub sali zabaw będą raczej obfite w kolory i bajkowe animacje. Zatem, od tego, jaką potencjalną grupę klientów chcemy pozyskać, będzie zależał projekt logo i dalsza reklama firmy.
  • Skalowalność – wspomniana już wcześniej, ale warta założenia osobnego punktu. Skalowalność jest bowiem często pomijana podczas projektowania logo firmowego, a ma bardzo duże znaczenie podczas późniejszych działań marketingowych. Konstrukcja logo musi bowiem dobrze wyglądać w każdej wielkości, czyli również na tych najmniejszych gadżetach reklamowych, jak pendrive, pióro czy kubek. Dodatkowe cienie, drobne kształty czy liczne gradienty zawarte w logo mogą obniżyć zatem wartość symbolu firmowego i być trudne do odtworzenia. Zła skalowalność logo będzie odbijała się więc na jego uniwersalności.
  • Uniwersalność – skoro już o tej kwestii mowa, warto nadmienić, iż wyłącznie uniwersalne logo może być powielane i drukowane na wiele sposobów. Ponadto te, zapisane w wektorowym formacie z pewnością znajdzie zastosowanie w druku, zaś te ,w formacie rastrowym, pozwoli użyć logo w środowisku cyfrowym. Do technik grawerskich należy z kolei użyć achromatycznej i czarno-białej odmiany logo.
  • Oryginalność – by wyróżnić się na tle konkurencji, należy przede wszystkim postawić na nietypowość i awangardowość. Jeżeli logo będzie wyglądało tak samo jak kilka innych, podobnych znaków, to potencjalnemu klientowi ciężko będzie rozpoznać i zidentyfikować daną markę. Dodatkowo pomysłowy i nieszablonowy znak firmowy z pewnością będzie łatwiejszy do zapamiętania.
  • Ponadczasowość logo ma być znakiem rozpoznawczym firmy podczas całego okresu jej istnienia, bez względu na mijający czas, czy panujące trendy. Każda diametralna zmiana loga firmy może skutkować przerwaniem rozpoznawalności i zmniejszającą się bazą klientów. Ważne jest zatem, by projekt logo firmowego był ponadczasowy i wymagał ewentualnie delikatnego odświeżenia (rebrandingu) wraz z upływem czasu. Nie warto sugerować się modą i tymczasową tendencją, gdyż ta szybko odchodzi w zapomnienie.
  • Element zaskoczenia – taki, który przyciągnie uwagę, a nawet zaintryguje potencjalnego klienta. Czasem mały element może bowiem wzbudzić kontrowersję lub zaciekawienie i sprawić, że logo firmy, będzie czymś zupełnie świeżym, zaskakującym i wyróżniającym się w tłumie.

Odpowiadając więc sobie na pytanie: jak zaprojektować logo, warto zastosować się do wyżej wymienionych wskazówek. Te kilka cech sprawi, że logo będzie nie tylko rozpoznawalne wizualnie, ale również przyjemne w odczuciach i łatwe do zapamiętania.

Logo czy logotyp

Logo a logotyp to, jak się okazuje, dwa zupełnie różne pojęcia, często mylone i utożsamiane. Logo i logotyp często używane są zamiennie, co stanowi błąd w branży graficznej. Firma może posiadać bowiem logo, ale także osobno widniejący logotyp + sygnet, będące jednocześnie częścią składową loga. W czym tkwi więc różnica i co charakteryzuje logotypy? Otóż wszystko zależne jest od planowanej identyfikacji wizualnej oraz designu marki.

Przede wszystkim, w skład logo wchodzi przekaz tekstowy (logotyp), znak graficzny (sygnet) i często również tagline, będący dodatkowym hasłem reklamowym. Każde z elementów loga pełni więc osobne funkcje i jest odpowiedzialny za różne bodźce odbiorcze. Logo może składać się więc z logotypu + sygnetu, wyłącznie z logotypu lub wyłącznie sygnetu. Nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

Elementy logo - logotyp, sygnet, slogan

Elementy Logo – Logotyp, Sygnet, Slogan

Sam termin „logotyp” pochodzi z języka greckiego i składa się z dwóch członów: „logos” oznaczający „obraz” oraz „typos” czyli „słowo”. Logotypy powinny więc wyróżniać się oryginalną typografią tożsamą z marką, odpowiednim rozstawem i formatem czcionki, gamą kolorystyczną i przyciągającą kompozycją tekstową. Często bywa więc tak, że sam logotyp okazuje się wystarczająco mocny i wyrazisty, by stanowić całkowite logo. Przykładem może być logo firmy Coca-Cola, Nokia, Disney, Siemens czy Amica.

Podoba sytuacja ma miejsce w przypadku sygnetu. W skład logo może bowiem wchodzić wyłącznie sygnet, czyli nieopisana słowem grafika lub znaczek. Wybierając jednak to rozwiązanie, należy pamiętać, by sygnet był na tyle oryginalny i charakterystyczny, by od razu kojarzył się z daną marką. Przykładem loga opierającego się na samej grafice jest między innymi logo Nike, Apple, Shell.

Firmy, które zostały powyżej wymienione, mają część typograficzną logo, ale najczęściej z niej nie korzystają. Dzieje się tak głównie z powodu estetyki oraz, co ważniejsze – ogromnej skali rozpoznawalności samego znaku graficznego.

Łukasz, Grafik / Projektant Logo w Media Click

Wiele przedsiębiorstw decyduje się jednak na zawarcie w logo wszystkich elementów, by móc stosować je jednocześnie lub oddzielnie, w zależności od potrzeb, możliwości i przeznaczenia. Należy w tym momencie jednak pamiętać, że logo i logotyp to dwa różne pojęcia, których nie należy używać wymiennie.

Dlaczego firma musi mieć własne logo?

Wielu właścicieli małych i średnich firm nie docenia potencjału marketingowego, jaki zawarty jest w dobrym znaku graficznym, a logo to przecież symbol odzwierciedlający wartość przedsiębiorstwa. Łącznie z resztą elementów identyfikacji wizualnej, kreuje twarz marki, a odpowiednio zaprojektowane – pozwala się zapamiętać i wyróżnić na tle konkurencji.

Logo to zatem nie tylko mały znaczek firmowy, który ma dobrze wyglądać. To poważny projekt, od którego zależeć będzie powodzenie przedsiębiorstwa.

Dla wielu osób, które na co dzień nie stykają się z grafiką użytkową, projekt logo oznacza dosyć szybką i mało wymagającą usługę. Stereotyp ten wywodzi się zapewne z rozmiaru samego loga, bowiem małe logo będzie z pewnością niczym, w porównaniu z billboardową reklamą. Nic bardziej mylnego! Zdecydowanie większą siłę przebicia będzie miał dobry projekt loga firmowego, budujący jednocześnie pozytywny wizerunek i zawierający pokaźną ilość informacji. Dzięki niemu do potencjalnego odbiorcy docierają wszelkie właściwe komunikaty dotyczące danej marki.

Należy jednak pamiętać, że samo logo nie wykona za nas całej pracy. To podstawa i baza, od której powinna zaczynać się cała reszta przedsięwzięć marketingowych, a nie wyłączny element, stanowiący o powodzeniu i sukcesie. Należy inwestować zatem między innymi w takie kwestie jak: reklama, social media i dbanie o klienta, by móc cieszyć się dobrze prosperującą firmą. Bez systematycznej pracy, chęci i dodatkowych nakładów finansowych w promocję marki, nie warto inwestować w dobry projekt logo, gdyż sam może się nie obronić.

Logo - Piekarnia Kromka na szyldzie

Logo – Piekarni „Kromka” na szyldzie

Projekt logo – jak zaprojektować logo?

Projektowanie logo to zwykle kilka, następujących po sobie etapów. Niezależnie, czy jest to wyłącznie rebranding istniejącego już loga, czy tworzenie symbolu od podstaw – zawsze należy trzymać się określonego planu, gwarantującego powodzenie. W przypadku wyłącznie odświeżania szablonu, wymagane jest dokładne poznanie charakterystyki firmy. Wskazane są eksploracje dostępnych źródeł w postaci witryn internetowych, kont w mediach społecznościowych, czy opinii klientów, które mogą dostarczyć niezbędnych informacji potrzebnych do odpowiedniej rekonstrukcji znaku firmowego.

Inaczej sprawa wygląda jednak, jeśli dana firma dopiero rozpoczyna swoją działalność i nie posiada żadnych archiwalnych wskazówek. W takim wypadku niezbędne jest przeprowadzenie wywiadu z klientem, czyli tak zwanego Briefu. Posiadając kompletny brief, można bowiem sprawnie przejść do tworzenia koncepcji, gdzie droga do ich uzyskania wiedzie najczęściej przez setki skojarzeń, tworzenie fraz i dziesiątki wstępnych szkiców na papierze lub tablecie graficznym. Jest to najtrudniejszy element procesu projektowego, ponieważ wiąże się z kreacją „serca” logo.

W momencie przybrania satysfakcjonującej formy, szkic zostaje przeniesiony do programu graficznego, gdzie rysunek zostaje poddany procesowi tak zwanej digitalizacji. Na tym etapie dobierana jest również kolorystyka i typografia. W ten sposób powstaje koncepcja logo, która następnie zostaje skonsultowana z klientem. Najczęściej klient otrzymuje kilka najlepszych propozycji, których ilość (zależna od budżetu przeznaczonego na projekt) zostaje wcześniej ustalona w umowie.

Geneza powstawania Sygnetu / Logo

Geneza powstawania Sygnetu / Logo

Wybrana przez klienta ostateczna koncepcja wraca do grafika, który nanosi końcowe poprawki, w oparciu o uwagi klienta. Finalna wersja logo w zależności od potrzeb firmy, może zostać wzbogacona także o bardziej szczegółową księgę znaku, która przedstawia logo w różnych wariantach i zawiera szczegółowe wytyczne dotyczącego jego prawidłowego używania oraz prezentuje logo w różnych wariantach – podstawowym, rozszerzonym, pionowym, poziomym, monochromatycznym, achromatycznym.

 

Logo w różnych wariantach

Logo w różnych wariantach

 

Brief

Proces tworzenia logo rozpoczyna brief, który stanowi podstawę relacji zleceniodawca-zleceniobiorca. Bez briefu grafik nie powinien w ogóle zaczynać pracy, natomiast klient nie powinien bez tego dokumentu składać zamówienia. Bo tak – brief to nic innego, jak dokument pisemny, zawierający opis zamówienia, wskazówki i wytyczne, na których klientowi zależy. Dzięki niemu, projektant zdecydowanie lepiej może nakreślić sobie wizję pracy, natomiast klient może spodziewać się bliskiego odzwierciedlenia wymarzonego logo.

Brief, dotyczący samego logo, zawiera między innymi pytania, dotyczące ogólnego opisu i charakteru działalności, docelowej grupy odbiorców firmy, nośniki, na których wykorzystywane będzie logo oraz szereg innych pytań, dotyczących formy fizycznego znaku graficznego. A składa się na nią: kolorystyka, z jaką utożsamia się marka, styl sygnetu oraz fontu czy wybór elementów składowych (sygnet, logotyp, slogan). Istotnym elementem briefu jest również wskazanie istniejących rozwiązań, które przypadły do gustu oraz takich, które klientowi nie pasują.

Coraz częściej, brief przybiera również formę luźno zebranych ustaleń, w ustnej postaci. Ważne jednak, że w ogóle jest.

Pisemny brief może okazać się pomocny w sprzecznych sytuacjach, w których klient twierdzi, że nie tego się spodziewał. Postulaty są wtedy jasno spisane na papierze i podpisane przez obie strony.

Frazy kluczowe i skojarzenia

Kiedy znany jest już brief, należy przystąpić do następnego etapu tworzenia logo, mianowicie do konstrukcji tak zwanej mapy myśli, obfitej w skojarzenia i frazy kluczowe. Koncepcja mapy myśli została opracowana przez brytyjskich naukowców, a jej założeniem jest zwiększenie efektywności pracy, również grafików. Polega ona bowiem na stworzeniu jak największej liczby fraz i synonimów, kojarzących się z daną marką oraz na luźnych próbach łączenia ich w różne konfiguracje. Punktem wyjścia do szkicowania logo są natomiast najlepsze z nich.

Szkicowanie

Etap szkicowania to nic innego, jak wizualizacja wybranych słów kluczowych na kartce papieru lub w tablecie. Na tak wczesnym etapie, w którym precyzja nie jest jeszcze wymagana, zaleca się jednak ołówkowe projektowanie logo firmy, gdyż daje największą swobodę działania. Gdy szkic przybiera satysfakcjonującą formę, trafia do programu graficznego, gdzie zostaje poddany digitalizacji, czyli cyfryzacji, która wprowadza rękopiśmienne materiały do pamięci komputera za pomocą skanowania.

Kolory identyfikacji wizualnej logo

Kiedy projekt logo został przeniesiony już do komputera, należy dobrać do niego odpowiedni kolor i czcionkę, co z pozoru może wydawać się dość łatwym zadaniem. Otóż, nie. Kolor, jak się okazuje, ma bardzo duży wpływ nie tylko na codzienne komunikaty przekazywane ubiorem czy wystrojem, ale także na odbiór znaku firmowego, reklamy czy w ogóle marketingu.

Specjaliści sklasyfikowali kolory identyfikacji wizualnej logo, ze względu na grupę odbioru i wyrazistość marki:

  • Biały – kolor od wieków kojarzony z niewinnością i czystością, jednak w sytuacji loga może być niezauważalny i stwarzać wrażenie pustki. Biały kolor będzie z pewnością lepiej nadawał się zatem na duże powierzchnie reklamowe, koszulki i czapki lub jako tło. W połączeniu z kolorem niebieskim, najczęściej spotykany jest w identyfikacji gabinetów lekarskich, czy w reklamach środków czystości. W samej dziedzinie projektowania logo, kolor biały stosuje się raczej jako rewers znaku kolorowego na ciemnym tle.
  • Żółty – wyjątkowo pozytywny i rzucający się w oczy kolor. Kojarzony głównie ze słońcem, wakacjami i szczęściem. Według psychologów, kolor żółty jest ściśle powiązany z jasnością myślenia i intelektem. Firmy, których logo ocieka żółcią to między innymi: Ikea, McDonald, InPost, Onet. Wszystkie te wyraziste marki kojarzą się dzięki temu raczej optymistycznie i pozytywnie.
  • Pomarańczowy – to kolor, który łączy w sobie żółć i czerwień, dzięki czemu daje poczucie szczęścia, energii i ciepła. Projekty logo, które zawierają kolor pomarańczowy to przeważnie loga firm nastawionych na aktywność, rozmach, intelekt i dynamikę. Do takich przedsiębiorstw należą między innymi: allegro, CCC, Cinema City, Orange.
  • Czerwony – to kolor ostrzegawczy, który z pewnością będzie bardzo zauważalny. To barwa ognia, miłości, namiętności, ale także skrajnego zagrożenia, wściekłości i gniewu. Jest to więc najbardziej emocjonujący kolor, który wykorzystują niektóre światowe marki związane z dodawaniem energii i pobudzaniem, takie jak: Coca-Cola, Orlen, Red Bull, Nescafe.
  • Zielony – czyi kolor natury, ekologii, ale także pieniędzy i szczęścia. Wyjątkowo przyjazny dla oczu. Daje poczucie relaksu, odprężenia i wyciszenia. Kojarzy się z harmonią i bezpieczeństwem. Projekt logo oparty na zielonych barwach najczęściej używa się zatem dla branży ekologicznej, spożywczej i medycznej oraz wszystkich tych, które pragną być kojarzone z bezpiecznym wyborem. Zielone logo posiadają takie firmy jak: BOŚ Bank, Herbapol, BP, Natura Drogerie.
  • Niebieski – kolor kojarzony głównie z wolnością i przestrzenią, ze względu na wyjątkową głębię, przejrzystość i czystość. Niebieski kolor gasi pragnienie, dlatego często występuje w logach wody pitnej, zaś granat używany jest w identyfikacji firm konkretnych i poważnych. Po ten kolor sięgnęły między innymi takie firmy jak: Samsung, Ford, VISA, Skype.

Księga znaku

Księga znaku stanowi ostatni, jednak nieobowiązkowy element całego procesu tworzenia. To tak zwana instrukcja obsługi logo, dedykowana osobom, które na co dzień będą posługiwały się danym symbolem. Jeśli więc, za jakiś czas logo będzie musiało zostać użyte na przykład w celu stworzenia materiałów reklamowych, to księga znaku okaże się pomocna między innymi ze względu na zawarte w niej informacje o minimalnej wielkości znaku, poprawnej kolorystyce czy szerokości pola ochronnego. Wszystko po to, by logo przez lata prezentowało się tak, jak pierwszego dnia i nie traciło na wartości. W innym wypadku, tożsamość firmy może zostać zachwiana lub nieodpowiednio wyrażona.

Oczywiście księga znaku to dodatkowy koszt, który przeważnie profesjonalni graficy wliczają już do całkowitego rachunku. Bowiem według nich, księga znaku stanowi nieodłączny element całego projektu, a jego brak może skutkować marnotrawstwem całego przedsięwzięcia.

Elementy księgi znaku (w zależności od standardów i potrzeb firmy):

  • Opis znaku oraz jego wersji podstawowej
  • Opis budowy znaku
  • Wersje alternatywne znaku
  • Pole podstawowe i pole ochronne
  • Kolorystyka znaku
  • Typografia
  • Skalowanie, w tym minimalny rozmiar logo
  • Niedopuszczalne modyfikacje

Projekt logo – cena

Dobre logo nie powstaje w godzinę i wszelkie promocje typu: „10 propozycji w 24 godziny”, dodatkowo w śmiesznych cenach, należy omijać szerokim łukiem. Twórcy takich ofert najczęściej korzystają z internetowych kreatorów i gotowców, które w późniejszym czasie okazują się plagiatami i narażają firmę na duże kary. Nie ma bowiem drogi na skróty w pracy, która wiąże się z kreatywnym działaniem. Osiągnięcie satysfakcjonującego efektu finalnego wymaga bowiem wiedzy, doświadczenia, czasu potrzebnego na przebrnięcie przez wszystkie wyżej wymienione etapy procesu projektowego, ale także weny, która albo jest, albo jej zwyczajnie nie ma.

Cena logo jest więc wartością zmienną i zależną od wielu czynników. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na wymagania klienta, rodzaj loga (sam sygnet, logotyp, a może logo, zawierające wszystkie te elementy, łącznie z hasłem reklamowym). Jedyne co jest pewne to to, że logo za symboliczną stówkę, lub co gorsza – darmowe logo może budzić wątpliwości i zawierać haczyk, zobowiązujący i tak do ostatecznie większych kosztów. Należy korzystać więc wyłącznie z usług profesjonalnych grafików.

Darmowe kreatory logo vs profesjonalne tworzenie logo

O ile z powyższego artykułu można wywnioskować, że wyłącznie profesjonalnie zaprojektowane logo daje gwarancje niepowtarzalności tożsamości, odróżniania się od konkurencji i wyższej wartości w świadomości klientów, tak nadal niektóre firmy sięgają po tańsze, lub co gorsza darmowe programy do tworzenia logo.

Według nich, cena logo, sięgająca czasem kilku tysięcy złotych to niewyobrażalna kwota, którą warto przeznaczyć na coś zupełnie innego. Nic bardziej mylnego, bowiem wyłącznie profesjonalne logo to wizytówka firmy, będąca inwestycją na lata.

Dla upartych, prezentujemy przykładowe kreatory logo, które krok po kroku wyjaśniają jak zaprojektować logo bez ponoszenia kosztów:

  • Canva – najbardziej popularny, darmowy kreator logo, ze względu na prosty i intuicyjny panel obsługowy. Ponadto Canva proponuje szereg gotowych szablonów i grafik (czego nie popieramy!), które można wykorzystać podczas projektowania. W tym programie można stworzyć więc nie tylko logo firmowe, ale także grafikę do udostępnianych postów w mediach społecznościowych. Warto pamiętać jednak, że wyłącznie podstawowe układy i symbole są bezpłatne. Za najbardziej atrakcyjne grafiki należy uiścić bowiem opłatę.
  • Logo Maker – funkcjonuje w dwóch wersjach: kreatora logo online lub programu do instalacji. To prosty program, który krok po kroku udziela wskazówek dotyczących symboli, fontu tekstu, tła i edycji. W bezpłatnej wersji Logo Maker można pobrać stworzony logotyp w niskiej rozdzielności i wyłącznie w pliku PNG. Aktualna cena pełnego pakietu to jednak 49zł.
  • Logo Garden – bardziej archaiczna wersja Logo Maker’a, jedyny darmowy kreator logo online. Wystarczy podać adres e-mail, na który zostanie wysłane zapisane logo.
  • Free Logo Services – program, który nie wymaga wiedzy i umiejętności. System prowadzi bowiem użytkownika przez wszystkie etapy na zasadzie samouka, nie dokonując żadnych konkretnych kroków. Wyłącznie na podstawie branży i nazwy przedsiębiorstwa generowane jest kilkadziesiąt propozycji, które po wybraniu można edytować. Pobranie loga może jednak kosztować nawet 125zł, dlatego warto zachować czujność.

Logo – ciekawostki

  • Logo Chupa-Chups zaprojektował sam Salvador Dali. Dziś marka i logo są najbardziej rozpoznawalnym znakiem zarówno wśród dzieci i dorosłych.
  • Logo firmy Citroen symbolizuje zazębienie daszkowe kół zębatych, których produkcją zajmowała się właśnie firma Citroen.
  • Logo dla Polski (czerwona sprężyna na białym tle), wzbudziło wiele kontrowersji. Oficjalna strona podaje jednak, iż „Symbolika sprężyny w pełni wyraża charakter i energię Polaków. Nasze niepokorne, ale jednocześnie konstruktywne podejście do świata”
  • Logo Coca-Coli nie kosztowało firmę ani centa. Stworzył ją bowiem asystent zatrudnionego w firmie Johna Pembertonna, który zapisał logotyp czcionką Spencerian Script. Logo Pepsi kosztowało dla odmiany 1 000 000 dolarów.
  • Logo Nike kosztowało 35 dolarów. Stworzyła go niejaka Carolyn Davidson w 1975roku. Po znaczącym rozwoju firmy, projektantka otrzymała za swoją pracę dodatkowy bonus w postaci akcji firmy, które dziś warte są ponad 600 tysięcy dolarów.
  • Jedno z najdroższych symboli firmowych to logo BBC – najpopularniejszej stacji telewizyjnej na świecie. Prace nad logiem kosztowały bowiem około 1 800 000 dolarów. Kwota ta umywa się jednak przy rekordziście, jakim jest British Petrol, który za logo firmy zapłacił aż 211 milionów dolarów!

Projektowanie Logo Wrocław – Media Click

Aleksandra Ostrowskiego 30 lok. 118-119
50-238 Wrocław
tel. 733 555 333

Autor wpisu
Maciej Kędzia
Maciej Kędzia

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Linki sponsorowane są powszechne w świecie marketingu internetowego. Firmy często płacą za umieszczanie swoich linków na stronach internetowych w celu zwiększenia widoczności swoich produktów lub usług. Jednakże, bez odpowiedniego oznaczenia, użytkownicy mogą być...

Co to jest Alexa Rank (ranking Alexa)?

Ranking Alexa (Alexa Rank) jest jednym z najbardziej znanych rankingów witryn internetowych. Opracowany przez firmę Alexa Internet, wskaźnik ten ma na celu ocenę popularności strony internetowej na podstawie liczby odwiedzających i czasu spędzonego na niej przez...

Google Search Console – darmowe narzędzie do pozycjonowania stron

Google Search Console – darmowe narzędzie do pozycjonowania stron

Jakie możliwości stwarza nam ? Google Search Console (GSC) to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia nam monitorowanie i optymalizację naszej strony internetowej pod kątem wyników wyszukiwania. Dzięki GSC możemy uzyskać wgląd w to, w jaki sposób...