Reklama kontekstowa (contextually targeted ads) jest specyficzną reklamą płatną, która nie pojawia się bezpośrednio w wynikach wyszukiwarki ale na stronach partnerów programów reklamowych. Partnerami są setki tysięcy wydawców stron internetowych, którzy udostępniają poprzez system Google Adsense miejsce reklamowe na swoich stronach. Reklama kontekstowa swoją formą podobna jest do linków sponsorowanych (może też przyjmować formę graficzną) i zarządzana z tego samego panelu (Google Ads). Program reklamy kontekstowej wykorzystuje silnik wyszukiwarki, który analizuje zawartość stron wydawców. Na podstawie zbadanej witryny system obsadza reklamy zbliżone do tematyki serwisu. Dzięki zbliżonym przedmiotom uwagi istnieje duże prawdopodobieństwo, iż zainteresowany internauta kliknie w reklamę. Podobnie jak w przypadku linków sponsorowanych reklamodawca płaci tylko za kliknięcie czyli wejście na swoją stronę. Zarobione w ten sposób pieniądze dzielone są miedzy właściciela strony a pośredniczącą wyszukiwarkę czyli Google. Dzięki takiemu modelowi współpracy wiele małych witryn często hobbistycznych może zarobić na swoje utrzymanie (zakup domeny czy hostingu). Biorący udział w programie wydawcy muszą przestrzegać szeregu zasad. Przede wszystkim nie mogą zachęcać do klikania na swoich stronach w reklamy ani publikować treści, które łamią prawa autorskie oraz dotyczą tematów zakazanych takich jak leki, używki itd.
Restrykcje związane są z problemem tzw. fałszywych kliknięć (click fraud) wykonywanych przez samych właścicieli witryn lub osoby, którym zlecono takie zadanie. Najczęściej do tego procederu wykorzystuje się specjalnie przygotowane oprogramowanie, które obsługują słabo opłacani pracownicy z Indii lub Europy Wschodniej. Przedsiębiorstwa szacują, iż około jedna czwarta budżetu reklamowego trafia do oszustów wyłudzających w ten sposób pieniądze.
Przykładami firm biorących udział w programie Google Adsense dla wydawców są największe polskie serwisy internetowe i portale m.in. Nasza-Klasa.pl, Onet.pl czy Gazeta.pl.
W kampaniach w wyszukiwarkach istotnym elementem planowania jest dostosowanie budżetu do realizacji postawionych celów. Kwoty przeznaczone na reklamę muszą być dostosowane do czasu trwania promocji. Platforma Google Ads umożliwia przygotowanie modelu biznesowego optymalnego pod względem kosztów. Na podstawie dostępnych danych, analiz oraz statystyk możliwe jest zaplanowanie efektywnych działań promocyjnych zmierzających do zmian postaw i zachowań konsumentów. Gdy zamiary są jasno sprecyzowane i realne do osiągnięcia, na ich podstawie realizowana jest strategia doboru słów kluczowych i tworzenia przekazów reklamowych do wybranych grup docelowych.