Zastanawiasz się ile warte są głosy Polek i Polaków? Serwis Buy Shares opublikował dane dotyczące wydatków przeznaczonych w Polsce na reklamy polityczne.
Reklamy polityczne w Google Adwords
Google Ads umożliwia realizację kampanii mającej na celu propagowanie treści politycznych. W poradniku dotyczącym tego zagadnienia Google podkreśla, jak ważna jest zgodność kampanii politycznej z zasadami prawa wyborczego panującego w konkretnym kraju.
Co ważne reklamy zawierające takie treści konfigurowane są w inny sposób niż te typowo komercyjne. Pod uwagę można wziąć tylko trzy kryteria, a mianowicie wiek, płeć, miejsce. Oprócz tego możliwy jest wybór serwisów, na których wyświetlane będą treści. Na tym koniec! Zastosowanie remarketingu, przycisków zachęcających do aktywności i innych metod jest niemożliwe.
W Unii Europejskiej reklamować można wyłącznie treści promujące konkretnego kandydata, partię polityczną i jej członków oraz materiały odnoszące się do pytań referendalnych. Zakazana jest reklama gadżetów wyborczych, takich jak plakaty czy koszulki. Co więcej, reklamodawcy wyrażający chęć wyświetlania treści wyborczych są poddawani obowiązkowej weryfikacji Google.
W związku z zaistnieniem opcji reklamy internetowej również w Polsce coraz częściej użytkownicy mają do czynienia z kampanią wyborczą w formie reklam widocznych na Facebooku i w innych miejscach sieci. Ile wydali polscy politycy, by z takiej możliwości skorzystać?
Wydatki na reklamy polityczne w Europie
Serwis Buy Shares udostępnił dane dotyczące wydatków państw europejskich. Na którym miejscu uplasowali się polscy politycy? Ile przeznaczono na reklamy w Google Ads w naszym kraju? Warto zapoznać się z tym zastawieniem! Polska plasuje się na 9 miejscu w skali Europy, prawie remisując z Rumunią. Oprócz listy krajów dostępny jest także ranking europejskich partii politycznych i ich wydatków na marketing w sieci. Prawo i Sprawiedliwość zajęło w tym rankingu 10-te miejsce. Pozostałe polskie partie nie zostały ujęte w pierwszej dziesiątce partii politycznych w tym zestawieniu.
- Wielka Brytania – 1,80 miliona USD. W Wielkiej Brytanii pod tym względem przoduje Partia Konserwatywna, która na reklamy w Google Ads przeznaczyła 1,24 USD.
- Inne kraje UE – 1,44 miliona USD
- Słowacja – 1,33 miliona USD
- Hiszpania – 1,25 miliona USD. Pod kątem wydatków na reklamy w Google Ads liderem jest Partia Obywatelska Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía, której budżet wyniósł 459,19 tysięcy USD. Wydatki konkurencyjnej partii UNIDAS PODEMOS wyniosły 278,95 tysięcy USD.
- Grecja – 1,25 miliona USD. W Grecji na reklamie internetowej skupiła się partia demokratyczna NEA DEMORATIA, która na ten cel przeznaczyła 765,75 tysięcy USD
- Austria – 1,21 miliona USD. W Austrii partia Freiheitliche Partei Österreich przeznaczyła na reklamę w Google 365,32 tysięcy USD. Nieco mniej wydała partia DIE GRÜNEN – Die Grüne Alternative Bundesparte.
- Niemcy – 1,10 miliona USD. W Niemczech liderem w tej kategorii okazała się partia CDU Christlich Demokratische Union.
- Rumunia – 1,01 miliona USD. W rumuńskim rankingu przoduje PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT P.S.D.
- Polska – 1 milion USD. W Polsce komitet wyborczy PIS na reklamy w sieci przeznaczył 279,306 tysięcy USD.
- Dania – 0, 71 miliona USD
- Belgia – 0,46 miliona USD. W Belgii na reklamę w Google najwięcej przeznaczyła partia centroprawicowa Nieuw-Vlaamse Alliantie.
W zestawieniu uwzględniono wydatki z okresu marzec 2019 – lipiec 2020. Czy w każdym z tych krajów zwyciężyła partia, która przeznaczyła najwięcej środków na reklamę w Google? W Polsce z pewnością tak. Sprawa przedstawia się podobnie między innymi w Grecji, gdzie realnym liderem okazała się partia NEA DEMOKRATIA.
Natomiast w austriackich wyborach parlamentarnych zwyciężyła Austriacka Partia Ludowa, która w ogóle nie pojawiła się w tym zestawieniu! Hiszpańska partia Ciudadanos – Partido de la Ciudadanía poniosła porażkę, pomimo tak dużych wydatków na reklamę w Google. Wnioski są zatem bardzo rozbieżne.
Autor wpisu
Jakub Werelich
Specjalista SEO