Rozporządzenie GPSR wchodzi w życie 13 grudnia: co oznacza dla właścicieli sklepów internetowych?

gru 12, 2024

Czas czytania: 3 minuty

Dynamiczny rozwój e-commerce spowodował, że Unia Europejska stale szuka rozwiązań, które zapewniają wysokie bezpieczeństwo konsumentów. Jedną z najnowszych norm, które wdrażane są także w Polsce, jest Rozporządzenie GPSR. Sprawdź, czego ono dotyczy i czy jego zapisy dotyczą także Twojej działalności. 

Czym jest Rozporządzenie GPSR?

Rozporządzenie General Product Safety Regulation (stąd skrót GPSR) to przepis, którego celem jest utrzymanie wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa produktów konsumenckich na terenie UE.  Norma ta w dniu 13.12.2024r. zastąpi funkcjonującą Dyrektywę o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów.

Dlaczego wprowadzono nowe przepisy? Celem Rozporządzenia GPSR jest podniesienie poczucia bezpieczeństwa konsumentów podczas zakupów realizowanych zarówno drogą stacjonarną, jak i przez internet. Zadaniem tego Rozporządzenia jest eliminacja z rynku produktów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów. To także krok w stronę ujednolicenia standardów dla wszystkich producentów i sprzedawców na terenie całej Wspólnoty.

Jakie nowe obowiązki na przedsiębiorców nakłada Rozporządzenie GPSR?

Nowe unijne prawo wymusza na przedsiębiorcach prowadzących działalność na terenie krajów europejskich kilka nowych kluczowych obowiązków. Należą do nich w szczególności:

  • nowe zasady dokumentowania i etykietowania produktów,
  • konieczność śledzenia pochodzenia produktów,
  • monitorowanie rynku produktów.

 

Co to oznacza w praktyce? Od 13 grudnia 2024 roku wszystkie towary wprowadzane na europejski rynek muszą posiadać dokumentację potwierdzającą ich zgodność z normami bezpieczeństwa. Co więcej, etykieta zawierająca informacje ma być zrozumiała dla klienta. Musi także wskazywać producenta i kraj pochodzenia produktu.

Jednak odpowiednio przygotowana etykieta to nie wszystko. Każdy przedsiębiorca ma obowiązek wiedzieć, skąd pochodzi towar, który sprzedaje. Co więcej, łańcuch dostaw od producenta do sprzedawcy ma być jasny i transparentny. Ponadto, jeśli dowiesz się, że produkt nie spełnia wymogów i może stanowić zagrożenie dla konsumentów, masz obowiązek wycofania go z obrotu.

Warto podkreślić, że nowe obowiązki dotyczą zarówno producentów, jak i importerów czy handlowców. Tu każdy podmiot musi monitorować rynek i mieć świadomość pochodzenia produktów. Warto pamiętać również, że przepisy te dotyczą także, a może nawet w szczególności, handlu realizowanego w internecie. Jeśli sprzedajesz w sieci za pośrednictwem platform e-commerce – np. Allegro, zwróć szczególną uwagę na przestrzeganie tych przepisów.

Jakie produkty podlegają przepisom Rozporządzenia GPSR?

Nowo wprowadzone przepisy dotyczą bardzo szerokiego wachlarza produktów. Łatwiej wymienić towary, które są wyłączone z zastosowania tej normy. Należą do nich: leki, żywność i napoje, a także karma dla zwierząt, żywe rośliny i zwierzęta. Rozporządzeniu GPSR nie podlegają również antyki i środki ochrony roślin.

Jakie konsekwencje grożą za niespełnianie obowiązków wynikających z Rozporządzenia GPSR?

Brak realizacji postanowień zawartych w Rozporządzeniu GPSR może być dotkliwy dla przedsiębiorcy. Konsekwencje mogą obejmować zarówno kary finansowe, jak i prawne. Dodatkowo Komisja Europejska może nałożyć na przedsiębiorcę łamiącego przepisy w sposób rażący obowiązek zarówno zaprzestania działań naruszających przepis, jak i podania do publicznej wiadomości informacji o nałożonych sankcjach. W przypadku najcięższych naruszeń przedsiębiorca może być poddany karze pozbawienia wolności i/lub grzywny.

Jak przygotować się do realizacji przepisów wynikających z Rozporządzenia GPSR?

Wdrożenie nowych obowiązków może być dość skomplikowane szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego też warto na bieżąco wykonać przegląd całej dokumentacji związanej z produktami znajdującymi się w Twojej ofercie sprzedażowej. Sprawdź etykiety pod względem wymaganych informacji (kraj pochodzenia i producent). Zadbaj także o to, aby wprowadzić system śledzenia pochodzenia produktów. Transparentność łańcucha dostaw pozwoli monitorować każdy etap produkcji i dystrybucji.  Jednocześnie sprawdzaj opinie wystawiane przez konsumentów na temat oferowanych produktów. W ten sposób możesz szybko reagować na potencjalne zagrożenia.

Rozporządzenie GPSR a handel e-commerce

Sprzedajesz na platformach e-commerce typu Allegro czy Empik? Musisz wiedzieć, że tu także masz obowiązki w zakresie informowania kupujących o pochodzeniu produktów, które udostępniasz do sprzedaży. W rezultacie od 13 grudnia 2024 roku masz obowiązek na swoich aukcjach oraz w sklepie internetowym opublikować takie informacje, jak:

  • nr EAN lub GTIN produktu,
  • kraj pochodzenia produktu,
  • marka produktu
  • producent.

źródło: PARP Unijne Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów – nowy porządek od 13 grudnia 2024 r. – PARP – Centrum Rozwoju MŚP

Jeśli szukasz pomocy przy wdrożeniu dyrektywy GPSR w swoim sklepie internetowym, to skontaktuj się z nami.

 

Przeczytaj także:

Kod weryfikacyjny Google – zastosowanie, metody i bezpieczeństwo

W dobie cyfrowej, gdzie ochrona prywatności staje się coraz trudniejsza, kod weryfikacyjny Google odgrywa kluczową rolę w zabezpieczaniu tożsamości użytkowników. Choć to tylko kilka cyfr, potrafią one skutecznie oddzielić właściciela konta od potencjalnego intruza....

Performance marketing – co to jest?

W dobie cyfrowej transformacji, gdzie każda złotówka zainwestowana w reklamę musi przynieść wymierny zwrot, performance marketing staje się kluczowym narzędziem w rękach nowoczesnych marketerów. To model rozliczeniowy, w którym płacisz wyłącznie za konkretne,...