Przygotowując się do promocji witryny internetowej w wyszukiwarkach należy dokonać rozeznania wśród dostępnych rozwiązań. Przedsiębiorstwo powinno wybrać wyszukiwarkę o jak największym udziale w rynku i zasięgu, aby reklama firmy trafiła do jak najszerszego grona użytkowników. Za każdym razem należy brać pod uwagę trendy panujące w danym kraju. Ludzie w różnych regionach mają inne upodobania co do miejsca i sposobu wyszukiwania informacji.
W Polsce w 2007 roku udział reklamy w wyszukiwarkach w całości wydatków reklamowych szacowany jest na około 15-20 procent1. Na rozwiniętych już rynkach reklamowych takich jak USA czy Wielka Brytania wydatki na tą formę promocji stanowią już blisko połowę kwot przeznaczonych na marketing w internecie.
W sieci dostępnych jest co najmniej kilkaset wyszukiwarek. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią wyszukiwarki globalne takie jak Google, Yahoo czy MSN. Obejmują one swym zasięgiem praktycznie cały świat. Druga grupa to wyszukiwarki lokalne działające na rodzimych rynkach. W Polsce do największych tego typu graczy należą portale Onetu oraz Wirtualnej Polski. Pierwszy z nich w wyszukiwaniu wykorzystuje swoje własne rozwiązanie do szukania (Morfeo), natomiast drugi korzysta z gotowej wyszukiwarki udostępnionej przez firmę Netsprint, która użycza swojej technologii odpłatnie również takim serwisom jak: O2, Hoga, Komputer Świat, Gery czy Rzeczpospolita.
Onet i WP są portalami, których głównym zadaniem jest dostarczanie aktualnych wiadomości z kraju i ze świata. Są zbliżone do siebie funkcjonalnością. W obu przypadkach wyszukiwarka nie jest podstawą-rdzeniem strony, jak to się dzieje w przypadku Google. Korporacyjną misją Google jest: „ Zorganizowanie światowych informacji i sprawienie, że będą ogólnodostępne i użyteczne”.
Możliwość wyszukiwania nie jest profilem /głównym motorem/ napędzającym portale. Na ogół z portalowych wyszukiwarek korzystają początkujący użytkownicy komputerów, stawiający swoje pierwsze kroki w internecie.
Analizą polskiego rynku wyszukiwarek zajmuje się firma GEMIUS, która udostępnia na swoich stronach bieżące rankingi wyszukiwarek. Prezentowane tam dane dotyczą użytkowników odwiedzających polskie witryny objęte badaniem GemiusTraffic.
Wyniki badania dostarczają informacji o zachowaniu internautów na witrynach internetowych oraz stosowanych przez nich rozwiązaniach technicznych. Dane gromadzone są dzięki użyciu skryptów zliczających, które umieszcza się w kodzie stron WWW. Ostateczne zestawienie wyszukiwarek obliczane jest na podstawie procentowej liczby wizyt dokonanych z wyszukiwarek na witryny uczestniczące w tym badaniu.
W Polsce większość wyszukiwań obsługiwana jest przez trzy największe wyszukiwarki. Obsługują one blisko 97% ruchu na stronach www, co sprawia, iż większość działań marketingowych skupia się właśnie na nich. Są to wspomniane wcześniej: Onet, Wirtualna Polska (Netsprint) oraz Google. Dominacja tego ostatniego na tle konkurencji jest znacząca. Od 2002 roku to właśnie Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką w Polsce. Popularność zdobyła kosztem dwóch największych portali, do których w 2001 roku należało 80% rynku zapytań. W samym styczniu 2008 polscy użytkownicy zadali wyszukiwarce Google prawie 1,5 biliona zapytań, stanowiło to 91,1% udziału we wszystkich poszukiwaniach. Amerykański gigant deklasuje rodzime wyszukiwarki.
Aby zauważyć silną dominację technologii Google warto przyjrzeć się dziesięciu najczęściej odwiedzanym witrynom w Polsce. (Rysunek 7) Każda z witryn oferuje możliwość wyszukiwania w obrębie swojego serwisu lub w całej sieci. Tutaj sytuacja się nie zmieniła. Prym wiedze dalej wyszukiwarka Google z prawie 12 milionami użytkowników, zaraz za nim uplasował się Onet (9,7 miliona) oraz Wirtualna Polska (8,2 miliona). Co więcej, z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych witryn dwa portale: Interia.pl oraz Gazeta.pl udostępniają swoim wirtualnym gościom wyszukiwarki oparte na technologii Google. Właścicielem dziesiątego pod względem oglądalności serwisu rozrywkowego Youtube jest gigant z Doliny Krzemowej1. Monopol Google utwierdza coraz bardziej popularny w naszym kraju serwis społecznościowy Nasza-Klasa.pl serwujący głównie reklamę kontekstową2 programu Adwords, który defacto jest ściśle związany z wyszukiwarką Google.
Jak widać w Polsce istnieje wielka trójka posiadająca największy udział zarówno w liczbie użytkowników, jak i zapytań. W najbliższej przyszłości nie zanosi się na zmiany. Prawdopodobnie pozycje lidera w dalszym ciągu utrzymywać będzie Google. Jedyną nadzieją na rozbicie monopolu giganta może być popularyzacja zagranicznych wyszukiwarek. Do ofensywy na polski rynek przymierzają się takie firmy jak Microsoft czy Yahoo, które za granicą posiadają spory udział w rynku. Patrząc jednak na przeszłość i historię portali wydaje się, że polskie wyszukiwarki portalowe prędzej czy później będą musiały ustąpić miejsca Google. Aby nie stracić użytkowników i części dochodów płynących z linków reklamowych będą musiały nawiązać współpracę z dużo silniejszym rywalem tak, jak to zrobiła np. Interia.
Autor wpisu
Maciej Kędzia
Specjalista SEO