TripAdvisor jest dobrze znany wszystkim podróżnikom: tym regularnym, zapalonym jak i tym, którzy raz w roku jadą na wakacje z rodziną. Wszystkich ich łączy jedno: chcą mieć pewność, że odwiedzane przez nich miejsca spełnią ich oczekiwania. Taką możliwość zapewnia TripAdvisor – internetowa baza recenzji restauracji, barów, hotelów i atrakcji na całym świecie. Według doniesień, blisko 80% ludzi sprawdza opinię innych konsumentów przed zakupami, tymczasem aż do 16% recenzji może być fałszywych. Z takim problemem boryka się ostatnio TripAdvisor.

tripadvisorZarabianie na kłamstwach, czyli biznes fałszywych recenzji

Podobno zarobić można na wszystkim i to stwierdzenie zdaje się potwierdzać obserwowane ostatnio zjawisko. Hotelarze, właściciele restauracji i atrakcji mają świadomość jaką potęgą jest tak zwana renoma. W dobie Internetu nic się nie ukryje i „dobra opinia” przyciągnie klientów, podczas gdy niewielkie potknięcie może ich pozbawić. Nie pomaga fakt, że są oni często wodzeni na pokuszenie przez firmy oferujące – za opłatą -pisanie fałszywych, pozytywnych opinii. Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem, jednak szerzy się na potęgę. Fałszywość recenzji trudno udowodnić, a wymierzane za to kary grzywny były dość łagodne. Pierwszym znanym przypadkiem wyroku więzienia jest głośna sprawa właściciela włoskiej firmy Promo Salento, która – jak sama nazwa wskazuje – zajmowała się promowaniem innych biznesów, niestety w sposób nie do końca legalny. Łącznie zostało zablokowanych ponad tysiąc fałszywych recenzji, które miały zostać opublikowane przez Promo Salento.

TripAdvisor świadome problemu

Wiceprezes portalu TripAdvisor zdaje sobie sprawę z powagi problemu, jednak deklaruje, że nie może liczyć na dużą pomoc ze strony praca, które jest wobec takich przypadków zbyt łagodne. Donosi, że TripAdvisor próbuje radzić sobie z problemem nadużyć w kwestii recenzji na własną rękę i skutecznie zdemaskował ponad 60 firm zajmujących się płatnymi recenzjami. Mimo to, włoski Urząd Ochrony Konkurencji zarzuca, że firma nie robi w tej sprawie wystarczająco dużo. Obecnie TripAdvisor powołało zespół wyspecjalizowanych pracowników zajmujących się – przy użyciu specjalistycznej technologii – namierzaniem i usuwaniem fałszywych recenzji.

Nagłośnienie sprawy fałszywych recenzji jest niezbędne do walki z problemem, jednak może poważnie zaszkodzić portalowi TripAdvisor. Opierał się on do tej pory na szczerej opinii innych klientów, obniżenie wiarygodności jest dla niego niewątpliwie dotkliwym ciosem.

Dodaj komentarz