Skończył za kratkami za … fałszywe recenzje na TripAdvisor

wrz 13, 2018

Czas czytania: 2 minuty

TripAdvisor jest dobrze znany wszystkim podróżnikom: tym regularnym, zapalonym jak i tym, którzy raz w roku jadą na wakacje z rodziną. Wszystkich ich łączy jedno: chcą mieć pewność, że odwiedzane przez nich miejsca spełnią ich oczekiwania. Taką możliwość zapewnia TripAdvisor – internetowa baza recenzji restauracji, barów, hotelów i atrakcji na całym świecie. Według doniesień, blisko 80% ludzi sprawdza opinię innych konsumentów przed zakupami, tymczasem aż do 16% recenzji może być fałszywych. Z takim problemem boryka się ostatnio TripAdvisor.
tripadvisorZarabianie na kłamstwach, czyli biznes fałszywych recenzji
Podobno zarobić można na wszystkim i to stwierdzenie zdaje się potwierdzać obserwowane ostatnio zjawisko. Hotelarze, właściciele restauracji i atrakcji mają świadomość jaką potęgą jest tak zwana renoma. W dobie Internetu nic się nie ukryje i „dobra opinia” przyciągnie klientów, podczas gdy niewielkie potknięcie może ich pozbawić. Nie pomaga fakt, że są oni często wodzeni na pokuszenie przez firmy oferujące – za opłatą -pisanie fałszywych, pozytywnych opinii. Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem, jednak szerzy się na potęgę. Fałszywość recenzji trudno udowodnić, a wymierzane za to kary grzywny były dość łagodne. Pierwszym znanym przypadkiem wyroku więzienia jest głośna sprawa właściciela włoskiej firmy Promo Salento, która – jak sama nazwa wskazuje – zajmowała się promowaniem innych biznesów, niestety w sposób nie do końca legalny. Łącznie zostało zablokowanych ponad tysiąc fałszywych recenzji, które miały zostać opublikowane przez Promo Salento.

TripAdvisor świadome problemu

Wiceprezes portalu TripAdvisor zdaje sobie sprawę z powagi problemu, jednak deklaruje, że nie może liczyć na dużą pomoc ze strony praca, które jest wobec takich przypadków zbyt łagodne. Donosi, że TripAdvisor próbuje radzić sobie z problemem nadużyć w kwestii recenzji na własną rękę i skutecznie zdemaskował ponad 60 firm zajmujących się płatnymi recenzjami. Mimo to, włoski Urząd Ochrony Konkurencji zarzuca, że firma nie robi w tej sprawie wystarczająco dużo. Obecnie TripAdvisor powołało zespół wyspecjalizowanych pracowników zajmujących się – przy użyciu specjalistycznej technologii – namierzaniem i usuwaniem fałszywych recenzji.
Nagłośnienie sprawy fałszywych recenzji jest niezbędne do walki z problemem, jednak może poważnie zaszkodzić portalowi TripAdvisor. Opierał się on do tej pory na szczerej opinii innych klientów, obniżenie wiarygodności jest dla niego niewątpliwie dotkliwym ciosem.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Linki sponsorowane są powszechne w świecie marketingu internetowego. Firmy często płacą za umieszczanie swoich linków na stronach internetowych w celu zwiększenia widoczności swoich produktów lub usług. Jednakże, bez odpowiedniego oznaczenia, użytkownicy mogą być...

Co to jest Alexa Rank (ranking Alexa)?

Ranking Alexa (Alexa Rank) jest jednym z najbardziej znanych rankingów witryn internetowych. Opracowany przez firmę Alexa Internet, wskaźnik ten ma na celu ocenę popularności strony internetowej na podstawie liczby odwiedzających i czasu spędzonego na niej przez...

Google Search Console – darmowe narzędzie do pozycjonowania stron

Google Search Console – darmowe narzędzie do pozycjonowania stron

Jakie możliwości stwarza nam ? Google Search Console (GSC) to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia nam monitorowanie i optymalizację naszej strony internetowej pod kątem wyników wyszukiwania. Dzięki GSC możemy uzyskać wgląd w to, w jaki sposób...