fbpx

Specjalista Google Ads – jak wybrać najlepszego?

Wrz 8, 2020

Skuteczna reklama w internecie bez Google Ads (Google Adwords)? Niemożliwe! Choć gigant z Mountain View nie zmonopolizował rynku reklamy w sieci, dostarcza narzędzia o największym potencjale konwersji. Pomyśl tylko: każdego dnia użytkownicy korzystają z wyszukiwarki Google ponad 3,5 miliarda (!) razy[1]. Dlatego z Google Ads nie tylko można, ale trzeba korzystać, chcąc zwiększyć widoczność swojej oferty online. Pytanie jednak: jak wybrać agencję digital, która zajmie się prowadzeniem kampanii? Podpowiadamy.

Zamieńmy się na chwilę w adwokata diabła. Można by przecież zapytać przewrotnie: „Po co mi w ogóle specjalista Google Ads, skoro sam mam dostęp do wszystkich narzędzi Google?”. I rzeczywiście, każdy użytkownik, który ma konto w Google (kto go dzisiaj nie ma?), może samodzielnie zaplanować i zrealizować kampanię promocyjną. System działa intuicyjnie i daje możliwość pełnego dostosowania reklam do specyfiki celów strategicznych, dla jakich jest realizowana reklama.

Sęk w tym, że aby kampanie Google Ads przynosiły oczekiwany ROI i wzrost ruchu na stronie, muszą być przeprowadzone z zegarmistrzowską precyzją. Źle ustawiona grupa docelowa, mało atrakcyjna i niepasująca do słów kluczowych treść reklam, wybór fraz ze zbyt niskim potencjałem, zbyt niski wynik jakości, źle ustawione cele kampanii… można tak wymieniać w nieskończoność. A to tylko niektóre powody sprawiające, że pieniądze zainwestowane w Google Ads nie przynoszą zwrotu inwestycji.

Wniosek? Jeśli nie jesteś ekspertem w zakresie Google Ads (Google Adwords), nie ryzykuj. Powierz to zadanie specjalistom. Nie ma innej drogi do tego, żeby wreszcie zobaczyć rezultaty, o jakich marzyłeś.

Komu powierzyć prowadzenie kampanii Google Ads (Google AdWords)?

To pytanie, które spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Być może również Tobie zdarzyło się już podejmować współpracę z freelancerem lub agencją digital, zainwestować spore środki, a efekty były dalekie od oczekiwań?

Nie oznacza to od razu, że „wina” leży po stronie specjalisty, który podjął się prowadzenia kampanii. Być może od momentu, kiedy zabrał się do pracy, upłynęło zbyt mało czasu? Może wyznaczone przez Ciebie cele były zbyt wygórowane? Jest jednak również możliwe, że wybrana osoba ma zbyt niskie kompetencje do prowadzenia kampanii Google Ads.

Pamiętaj: zanim wybierzesz specjalistę Google Ads, sprawdź dokładnie, z kim masz do czynienia. Zweryfikuj jego kompetencje.

Specjalista Google Ads – Jakub Werelich

W tym momencie możesz westchnąć głęboko, bo… o ile jesteś fachowcem w swojej branży, o tyle świat reklamy internetowej możesz znać dość pobieżnie. Nie ma w tym nic złego! Musisz jednak wiedzieć, na co zwracać uwagę, analizując oferty agencji reklamy internetowej.

Już na początku warto mieć na względzie, że „tanio”, „szybko” i „dobrze” to cechy, które trudno połączyć w jednej ofercie. Poza tym cena współpracy nie powinna być głównym czynnikiem determinującym to, komu powierzysz to zadanie. Ze współpracą z agencją digital jest jak z kupowaniem butów – lepiej zainwestować raz a porządnie, niż być zmuszonym do ponoszenia kolejnych, zupełnie nieuzasadnionych wydatków.

Na to musisz zwrócić uwagę, wybierając specjalistę Google Ads (Google Adwords)

Oto lista kluczowych elementów, na jakie trzeba zwrócić uwagę, przyglądając się ofertom specjalistów Google Ads.

1. Certyfikacja Google

Absolutna podstawa. Jeśli specjalista nie jest w stanie wylegitymować się aktualnym certyfikatem Google, możesz od razu zakończyć rozmowę. Dlaczego? Powód jest prosty: skoro agencja ma się specjalizować w Google Ads, musi mieć ku temu kwalifikacje. Już zdobyte, a nie „w trakcie certyfikacji / odnowienia certyfikatu”.

Warto wiedzieć, że Gigant z Mountain View obecnie przyznaje certyfikaty w czterech obszarach związanych z Google Ads – z reklamy:

Certyfikaty Google Ads

Ponadto agencja digital może się okazać certyfikatami z innych obszarów, np. Google Analytics – to również wiedza przydatna przy planowaniu, wdrażaniu, optymalizacji i monitorowaniu kampanii.

Należy również pamiętać, że certyfikaty mogą mieć tylko wybrani pracownicy agencji. Te najlepsze, które mają status Partnera Google lub Partnera Premium Google zatrudniają osoby z pełną certyfikacją Google i mają udokumentowane sukcesy w prowadzeniu kampanii – to znacznie zwiększa ich wiarygodność oraz prawdopodobieństwo sukcesu Twojej kampanii.

Logo Google Partner

Co ważne, obecność agencji na liście Partnerów możesz z łatwością sprawdzić na stronach Google.

2. Doświadczenie

Specjaliści Google Ads, którzy mają się czym chwalić, na pewno to zrobią. Jeśli nie, poproś ich o dane na temat sukcesów prowadzonych przez nich kampanii. Być może nie będą Ci w stanie przedstawić pełnych wyników, z uwagi na poufność danych klientów, ale powinni zaprezentować informacje uwiarygadniające ich dotychczasowe osiągnięcia.

To nie wszystko. Sprawdź, na jakim dokładnie polu mają doświadczenie – wielkich czy małych kampanii. To ważna kwestia, ponieważ specjalista Google Ads musi umiejętnie zarządzać przekazanym mu budżetem. Robi się to inaczej, gdy do dyspozycji są (niemal) nieograniczone środki, a inaczej – kiedy ma zostać przeprowadzona kampania „małego kalibru”. Istotne jest odpowiednie wyskalowanie budżetu.

Początkujący specjalista Google Ads

3. Sposób rozliczenia

Jak rozliczane są kampanie Google Ads? Na rynku istnieje kilka modeli. Najczęstszy to określony „procent” od inwestowanego w reklamy budżetu. Trzeba jednak uważać, ponieważ podejrzanie niskie stawki, np. na poziomie 10% przy inwestycji kilku tysięcy złotych w kampanię, mogą oznaczać… równie niskie zaangażowanie specjalisty w pracę nad jej efektywnością. Tymczasem kampanie Google Ads, choć na pozór działają automatycznie, wymagają nieustannego monitorowania, optymalizacji i analizy rezultatów. A to oznacza dużą ilość czasu i energii, jakie muszą poświęcić specjaliści.

Inne modele płatności to:

  • wyłącznie na podstawie wyników osiągniętych przez kampanię – jest on najbezpieczniejszy dla klienta i najbardziej motywujący dla agencji, jednak najrzadziej stosowany,
  • część opłaty regulowana w formie „abonamentu”, a część jako prowizja od wyników – daje i Tobie, i agencji poczucie bezpieczeństwa, a jednocześnie motywuje do pracy na pełnych obrotach,
  • stała opłata abonamentowa, niezależnie od wyników – pozornie korzystna, ponieważ ogranicza elastyczność budżetową kampanii, a jednocześnie mało motywuje specjalistów do wytężonej pracy.
  • Jasne warunki współpracy: ustalenie KPI, czasu współpracy
Model Rozliczeń Wynagrodzenie
Rozliczenie za wyniki % od przychodów
Abonament + premia za wyniki od 15% budżetu reklamowego + % od przychodów
Stały abonament od 15%-20% budżetu reklamowego
Indywidualne KPI ustalane indywidualnie

Kampanie Google Ads, podobnie jak te z obszaru SEO, nie dają w 100% przewidywalnych efektów. Ty jako klient musisz jednak oczekiwać mierzalnych rezultatów i przewidywalności we współpracy. Przy rozmowach ze specjalistami od Google Ads zwróć uwagę na to:

  • jak chętnie rozmawiają o konkretnych KPI i jak bardzo są skłonni je wyznaczyć – z Twojego punktu widzenia istotny będzie nie tylko ROAS (poziom przychodów), ale także COS (koszt sprzedaży) czy wzrost ruchu na stronie,
  • jak podchodzą do czasu współpracy – czy mowa o umowie, z której możesz w każdej chwili zrezygnować, czy o takiej, która jest wyznaczana na określony termin. To drugie rozwiązanie buduje wiarygodność i pozwala wyznaczyć moment weryfikacji wyników prowadzonych działań,
  • w jaki sposób otrzymasz informacje o wynikach – powinieneś oczekiwać konkretnych raportów, które będą zawierać informacje o ROI, ROAS, COS, poziomie realizacji celu czy konwersjach wspomaganych, a także rekomendacje specjalisty na kolejny okres rozliczeniowy.

Im jaśniejsze zasady współpracy, tym lepiej.

Na koniec pamiętaj: na im większą skalę kampanię planujesz, z tym wyższymi wydatkami na obsługę specjalistów Google Ads musisz się liczyć. Wynika to z większych nakładów pracy oraz większej odpowiedzialności za rezultaty. Niezależnie jednak od tego, jakim budżetem dysponujesz – wydaj go mądrze i postaw na współpracę z ekspertem, którego kompetencjom możesz zaufać.

[1] https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/

[2] https://support.google.com/google-ads/answer/9702955?hl=pl

Przeczytaj także:

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

Inicjatorem stron AMP jest Google. Światowy koncern rozumiejąc potrzebę użytkowników w szybkim dostępie do informacji, rozpoczął pracę nad nowym standardem stron www. Tak właśnie narodziły się przyspieszony strony mobilne AMP, czyli Accelerated Mobile Pages. Czym się...