Społeczne uwarunkowania marketingu w Internecie

kwi 28, 2023

Czas czytania: 4 minuty

Internet rozumiany jest jako ogólnoświatowy system połączeń między wieloma lokalnymi sieciami1. Na początku powstania globalnej pajęczyny Internet był narzędziem wojskowym oraz naukowo-badawczym. Szybko jednak przekonano się, że stworzenie globalnej sieci korzystne będzie nie tylko dla ośrodków akademickich, czy wojska, ale przede wszystkim dla całego społeczeństwa. Nie bez powodów globalna pajęczyna została uznana za największy wynalazek końca XX wieku. Polska oficjalnie dołączyła do sieci Internet w 1990 roku, kiedy to nastąpiło przyłączenie do międzynarodowej sieci komputerowej EARN.

Przez 20 lat Internet w Polsce bardzo ewoluował, stając się naturalnym środowiskiem dla wielu milionów użytkowników. Sieć przestała był nazywana nowym, czy przełomowym medium. Internet stał się codziennością, nieodzowną i niezauważalną częścią ludzkiego życia, tak jak radio, czy telewizja.

społeczeństwo a internet

Internet umożliwia swobodny i równoprawny dostęp do ogromnej ilości informacji. Bez względu na porę dnia czy położenie w szerokości geograficznej użytkownicy sieci mają możliwość odnalezienia pożądanych treści oraz szeroko pojętej komunikacji. Eric Schmidt, szef firmy Google, proces powszechnej wymiany wiedzy nazywa demokratyzacją informacji3. Dzięki Internetowi dostęp do wiadomości oraz bogatych treści przestał być domeną osób uprzywilejowanych: majętnych, z wyższych sfer czy wykształconych. Dziś niemal każdy wyposażony w komputer oraz łącze internetowe może wyszukać oraz zweryfikować interesujące dane. Użytkownicy sieci sami decydują o tym, co jest dla nich istotne, przestali być tylko pasywnymi odbiorcami komunikatów. Nowe medium daje możliwość pełnej aktywności, co wpływa na publikowane informacje. Internauci sami weryfikują wiadomości podawane przez media oraz firmy. Poprzez osobistą publikację treści na zakładanych stronach, blogach, czy za pomocą komentarzy odnoszą się do otaczających ich rzeczywistości. Na większą aktywność w sieci ma wpływ niewątpliwie anonimowość, która daje swoim użytkownikom poczucie bezpieczeństwa i niezależności wypowiadania opinii.

Wbrew pozorom Internet nie jest medium pozbawionym zasad. W sieci obowiązuje zbiór reguł oraz norm nazywanych netykietą, tworzoną przez samych użytkowników.

Nie wszystkie grupy społeczne mają jednak dostęp do najnowszych technologii teleinformatycznych. Internet jest siecią globalną, ale nie jest siecią powszechnie dostępną. Między regionami, czy krajami występują duże przepaści nazywane zjawiskiem luk cyfrowych (digital divide)4. Pojęcie to dotyczy krajów lub regionów mniej rozwiniętych, w Polsce są to małe miejscowości, wsie, osoby bezrobotne i emeryci.

Oprócz luk czysto technologicznych można mówić o luce uczestnictwa, która dzieli internautów na dwie struktury społeczne: kognitariat oraz digitariat5. Ta pierwsza grupa to użytkownicy, którzy sprawnie poruszają się po sieci oraz biorą aktywny udział we współtworzeniu treści. Digitariat korzysta z Internetu tylko z tego co przygotowała grupa pierwsza, są pasywni, nie tworzą i nie wnoszą nic nowego do komunikacji.

W sieci tworzone są społeczności, wokół których koncentrują się ludzie dzielący się swoją wiedzą i doświadczeniem6. Dzięki aktywności internautów powstaje wiele pożytecznych projektów, takich jak otwarta encyklopedia Wikipedia, czy ruch Open Source, tworzący bezpłatne oprogramowanie.

Kanadyjski badacz sieci Don Tapscott wyróżnia nowe pokolenie Internetu, które określa mianem Generacji Sieci (net generation)7. Są to coraz widoczniejsze grupy nastolatków, których sposób zachowania oraz myślenia diametralnie różni się od wcześniejszych pokoleń. Różnice te polegają nie tylko na zmienionych gustach muzycznych, ale przede wszystkim na zmianie symboliki oraz techniki komunikacji. Są to osoby między 11 a 31 rokiem życia, których charakterystycznym atrybutem jest wykorzystanie Internetu jako naturalnego środowiska komunikacyjnego. Pokolenie to charakteryzuje się dużą wolnością, oraz swobodą poruszania w cyberprzestrzeni. Poszukują oni produktów niestandardowych, nieszablonowych, dostosowanych do ich indywidualnych preferencji. Cechuje ich nastawienie na kooperację z innymi internautami, oraz producentami, przy pomocy w tworzeniu i ulepszaniu produktów i usług. Analityczny sposób myślenia, oraz sprawność działania sprawia, iż błyskawicznie przystosowują się do nowych trendów panujących na rynku. Młode osoby stanowią poważne wyzwanie dla marketerów oraz strategów biznesowych, ponieważ to u konsumentów w wieku 15-19 lat utrwala się „kod preferencyjny marek”, który istotnie wpływa na przyszłe wybory i preferencje zakupowe, które ciężko jest później zmienić8. Internet wywiera ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Coraz częściej można zaobserwować zjawisko efektu ROPO (Research Online Purchase Offline), polegający na tym, że użytkownik przed dokonaniem zakupu „offline”, poszukuje informacji odnośnie towarów i usług w Internecie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Google oraz TNS OBOP, aż 64% konsumentów sugerowało się opiniami i informacjami dostępnymi w Internecie, przed zakupem sprzętu RTV/AGD za pomocą tradycyjnego kanału sprzedaży.

Osoby mające szeroki i nieograniczony dostęp do Internetu będą stale rozwijać swoją wiedzę oraz budowały dystans do osób niekorzystających z nowego medium. Dzięki sieci internauci zawierają nowe znajomości, poznają osoby o podobnych zainteresowaniach, ale napotykają również użytkowników o odrębnym zdaniu czy ideologii. Niestety nadużywanie Internetu działa, na niektóre osoby bardzo niekorzystnie i może powodować dysfunkcje społeczną człowieka. Zamykanie się w strukturach internetowych może doprowadzić do poczucia zagrożenia oraz zaniechania ludzkich kontaktów wynikających z nadmiernego użytkowania Internetu.

Internet wspiera rozwój obywatelstwa społecznego. Według przeprowadzonej ankiety przez Gazeta.pl grupa osób korzystających z sieci jest aktywniejsza politycznie. 62% badanych zadeklarowało się, że wzięłaby udział w wyborach do sejmu czy senatu gdyby się miały odbyć w następną niedzielę11. Prawie 1/3 nie korzystających z sieci na pewno nie wybrałaby się na głosowanie.
wybory
Rozwój sieci oraz technologii cyfrowych nie tylko wpływa na sposób życia, rozwój społeczny czy komunikację. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Kalifornijski wykazały, że korzystanie z Internetu wpływa na działanie mózgu człowieka1. Podczas korzystania z wyszukiwarki Google u doświadczonych internautów aktywna była lewa czołowa część mózgu odpowiedzialna za realizację procesów przetwarza informacji oraz kontrolę zdolności do podejmowania decyzji. Internet oraz nowe technologie stymulują zmianę komórek mózgowych oraz funkcjonowanie głównego organizmu człowieka.

Trudne do wyobrażenia byłoby egzystowanie w obecnym świecie bez choćby najmniejszej wiedzy na temat Internetu. Dziś znalezienie choćby pracy jest praktycznie niemożliwe dla osób nie posługujących się komputerem z dostępem do sieci.
Internet jest kanałem komunikacji, które skutecznie konkuruje z tradycyjnymi mediami, zagrażając ich pozycji i odbierając z roku na rok użytkowników, a tym samym budżety reklamowe. Globalna sieć nie tylko zrewolucjonizowała życie poszczególnych ludzi, ale również istotnie wpłynęła na działalność przedsiębiorstw. Jednym z kluczowych sposobów uzyskania przez organizacje długotrwałej przewagi nad konkurentami jest umiejętność wykorzystania społeczeństwa opartego na informacji. Kooperacja z użytkownikami, analiza ich zachowań oraz potrzeb, daje możliwość dostosowania produktów i usług zadawalających indywidualne gusta konsumentów.

Literatura:
E. Frąckiewicz, Marketing internetowy, PWN, Warszawa 2006, str. 11.
P. Guzior, Marketing w Internecie – strategie dla małych i średnich firm, HELION, Gliwice 2001, str. 11.
http://www.medianews.com.pl/ info_media5119.php3, dostęp z dnia 11.11.2009.
http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=28&id=620, dostęp z dnia 12.11.2009.
http://bendyk.blog.polityka.pl/?p=554, dostęp z dnia 12.11.2009.
D. Kaznowski, Nowy marketing w Internecie, Difin, Warszawa 2007, s. 12.
http://www.tns-global.pl/uploads/6449/PL_ROPO_Retail_Poland_public.pdf, dostęp z dnia 12.11.2009.
http://badania.gazeta.pl/prf/115297/124674/raportportretinternautygazetaplcbos.pdf, dostęp z dnia 15.11.2009.
http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2009/dylak.pdf, dostęp z dnia 15.11.2009.

Autor wpisu
Maciej Kędzia
Maciej Kędzia

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...