SXO – czym jest i co możesz dzięki temu zyskać?

sie 14, 2021

Czas czytania: 5 minuty

Pozyskanie ruchu organicznego to pierwszy krok do tego, aby użytkownik Google mógł stać się Twoim klientem. To, czy do tego dojdzie, uzależnione jest od wielu czynników. Strona powinna być zoptymalizowana nie tylko pod roboty wyszukiwarki, ale przede wszystkim pod internautów. W tym celu zastosuj strategię SXO. Sprawdź, co to oznacza i co możesz dzięki temu zyskać.

Co to jest SXO?

Skrót SXO powstał jako połączenie dwóch innych skrótów, mianowicie SEO i UX. SEO to oczywiście search engine optimization, natomiast UX – user experience. W przypadku SEO chodzi o działania, zarówno on-site, jak i off-site, zmierzające do uzyskania jak największej widoczności w wynikach organicznych Google. Natomiast celem UX jest stworzenie takiej strony, która będzie jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Chodzi tutaj m.in. o domyślną nawigację, prostą ścieżkę zakupową, szybkie ładowanie się serwisu i wiele innych elementów.

W istocie jednak SXO to nie tylko SEO i UX. Jego elementem jest również content marketing, czyli optymalizacja treści na stronie pod użytkownika i jednocześnie dostarczanie takich tekstów, które ze względu na wysoką jakość będą udostępniane różnymi metodami przez internautów w sieci.

To jeszcze nie koniec, SXO to także CRO, czyli conversion rate optimization. W tym przypadku chodzi o działania ukierunkowane na to, by ścieżka konwersji generowała jak najwięcej leadów. Ma ona być prosta, jasna i skuteczna.

Prowadzenie efektywnej kampanii SEO nie może obecnie koncertować się na linkach. Tak naprawdę wiele elementów, które zaliczane są teraz do SXO, stanowi nieodłączny aspekt budowania widoczności Twojej strony w wynikach organicznych Google, ale na pewno nie można tych pojęć używać zamiennie.

Skąd wzięła się idea SXO? Większość użytkowników przeniosła się z komputerów na urządzenia mobilne. Co więcej, z roku na rok rośnie również odsetek osób, które nie tylko przeglądają zasoby sieci na smartfonach, ale również zamawiają w ten sposób produkty i usługi. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, 69 proc. internautów wykorzystuje takie urządzenia do robienia zakupów. Trudno się spodziewać, aby w najbliższych latach trend ten mógł się odwrócić.

Natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie Polskę, to ponad połowa użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych, na co wskazują dane gs.statcounter.com z lipca 2021 roku.

Dlaczego SXO jest niezbędne dla Twojej strony?

Samo założenie sklepu czy strony firmowej to dopiero pierwszy krok do realizacji celów biznesowych w sieci. Teoretycznie dotarcie do klientów różnymi kanałami online nie jest trudne – kwestia odpowiedniej realizacji kampanii, ale nie zapominaj o tym, że same odwiedziny w witrynie nie są tym, do czego dążysz. Oczekujesz, że internauta wyśle zapytanie o ofertę, zamówi produkt w sklepie, skorzysta z usługi. Jeśli chcesz, aby to było możliwe, to musisz mu zapewnić serwis, który spełnia obecne standardy, gwarantuje wygodne rozwiązania, szybko się ładuje, estetycznie wygląda, korzysta się z niego łatwo i realizuje jeszcze wiele innych wymagań odbiorców. Właśnie z tego powodu potrzebujesz SXO, które nie tylko prowadzi do uzyskania jak najlepszej widoczności w Google na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes, ale również pomaga Ci przełożyć ruch organiczny na klientów.

Co więcej, strona zoptymalizowana pod użytkownika pomoże Ci zdobyć większą liczby leadów z ruchu z wyszukiwarki Google i z innych źródeł. Oto wybrane korzyści, które wynikają ze stosowania SXO:

  • wyższy poziom konwersji,
  • mniejszy bounce rate (wskaźnik odrzuceń),
  • dłuższy czas przebywania na stronie,
  • większa liczba powracających klientów,
  • rosnąca widoczność w wynikach organicznych Google.

W dużym skrócie wdrażanie SXO koncentruje się na tworzeniu witryny, która spełnia oczekiwania użytkownika i sprowadzi na stronę internautę z wyników organicznych.

Strategia SXO – jak ją realizować?

Wiesz już, że SXO jest tym, czego potrzebuje Twoja witryna? Jak zatem powinieneś podejść do realizacji tej strategii, aby przyniosła ona efekty? Najlepiej wprowadzić ją na etapie powstawania strony, ale jeśli serwis już istnieje, to w dalszym ciągu możesz podjąć kroki zmierzające do osiągnięcia celów biznesowych i spełnienia przez witrynę założeń SXO. Jak już wiesz, na SXO składa się wiele elementów, a wśród nich:

  • SEO – czyli działania prowadzące do uzyskania jak najlepszej widoczności na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes. Strona musi spełniać wymagania algorytmu wyszukiwarki, który wciąż się zmienia. Na pozycję w wynikach wpływa około 200 czynników – jedne w większym stopniu, a inne w mniejszym, nie zmienia to jednak faktu, że pozycjonowanie jest procesem, w którym istotną rolę odgrywa również czynnik czasu. SEO składa się obecnie z wielu działań, które teoretycznie można traktować jako odrębne, ale niezbędne dla realizacji celu.
  • Content marketing – treść na stronie ma być na tyle wartościowa, że internauta doceni ją poprzez podzielenie się tym materiałem z użytkownikami bloga czy znajomymi w serwisie społecznościowym. Profesjonalnie realizowany content marketing pozytywnie wpływa na wizerunek marki, może być źródłem wzmianek o firmie i linków w zewnętrznych witrynach, co jest niezbędne w procesie SEO.
  • UX – analizuj zachowania użytkowników na stronie i podejmuj działania zmierzające do stworzenia witryny, która spełnia ich potrzeby. Serwis długo się ładuje? Pamiętaj, że każda sekunda oczekiwania na załadowanie strony powoduje, że zmniejsza się poziom konwersji. Postaw na prostą nawigację, spraw, by internauta łatwo znalazł produkty, których szuka. Podpowiadaj zainteresowanym rozwiązania, które mogą im pomóc. Stawiaj na estetyczną kolorystykę i przyjazny układ strony. Jednocześnie cały czas kontroluj poczynania użytkowników sieci i na tej podstawie podejmuj decyzje o ewentualnych zmianach w witrynie.
  • Optymalizacja konwersji – jeśli prowadzisz sklep, to Twoim celem są nie tylko odwiedziny internautów na stronie, ale przede wszystkim składanie przez nich zamówień. Stawiaj na rozwiązania, dzięki którym będziesz skutecznie zwiększać poziom konwersji – krótka droga do realizacji zakupu, rzeczowe opisy, odpowiednia kolorystyka, CTA – to tylko wybrane elementy, które wpływają na skuteczność strony. Ponadto na bieżąco analizuj wyniki modyfikacji i ewentualnie wdrażaj kolejne zmiany.

Jak zatem widzisz, powinieneś postawić na szereg działań, bo tylko wtedy realizować będziesz strategię SXO. Nie ma co ukrywać, że podjęcie takich kroków może przynieść wyłącznie korzyści. Pytanie jednak – ile to kosztuje? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Wiele zależy od stanu strony, branży, konkurencyjności, wielkości sklepu i nie tylko. Fakty są jednak takie, że SXO nie jest czymś, co można rozważać. Bezdyskusyjnie warto pójść w tym kierunku. Nawet jeśli obecnie Twoja strona osiąga satysfakcjonujące wyniki, to nie jest powiedziane, że tak będzie za jakiś czas. Ponadto – wdrożenie zmian może przynieść jeszcze lepsze rezultaty. Natomiast, jeśli nie będziesz dostosowywać witryny do aktualnych wymagań internautów, to licz się z tym, że z czasem wybiorą oni konkurencję, która się rozwija i zapewnia na swojej stronie niezbędne rozwiązania.

Model marketingowy SEE-THINK-DO-CARE a SXO

Avinash Kaushik, który pracuje w Google od 2007 roku, zaproponował model SEE THINK DO-CARE, który można uznać za znakomicie wpisujący się w strategię SXO. Stoi on w opozycji w stosunku do znanego od lat modelu AIDA. O co chodzi?

Otóż SEE-THINK-DO-CARE polega na dopasowaniu contentu do oczekiwań klientów na kolejnych etapach ścieżki zakupowej. Użytkowników dzieli się na 4 grupy:

  • Etap See – to osoby, które są w Twojej grupie docelowej, ale nie podjęły jeszcze decyzji zakupowej. Potrzebują pewnego bodźca, który skłoni ich do złożenia zamówienia. Załóżmy, że sprzedajesz wycieczki – do tej grupy zalicza się klient, który zdecydował, że chce gdzieś wyjechać.
  • Etap Think – na tym etapie zainteresowany jest już bardziej świadomy swoich potrzeb, ale nie do końca wie, czego chce. Dlatego wysyła zapytania do wyszukiwarki Google. Może np. szukać informacji na temat „gdzie wyjechać w maju”.
  • Etap Do – po zapoznaniu się z treściami i analizie propozycji klient już wie, czego oczekuje i jest bliski podjęcia decyzji zakupowej. Na tym etapie potrzebuje już tylko zachęty.
  • Etap Care – klient dokonał zakupu, a Twoim zadaniem jest nakłonienie go do kolejnych zamówień.

Działając zgodnie ze strategią SXO, powinieneś zapewniać zainteresowanym to, czego potrzebują. Na etapie See możesz korzystać np. z serwisów społecznościowych do prezentowania produktów i ich możliwości. Etap Think powinien się wiązać z dostarczeniem contentu poradnikowego, który pomoże klientowi w podjęciu decyzji. Na etapie Do należy wdrożyć odpowiednie CTA czy też inne zachęty do zakupu. W przypadku sprzedaży wycieczek może to być np. darmowy parking przy lotnisku. Natomiast na etapie Care warto zastosować karty stałego klienta czy newsletter. Jak zatem widzisz, koniecznością jest dostosowanie witryny do tego, czego oczekuje klient, co jest jednym z elementów SXO.

Czy Twój biznes potrzebuje SXO? Zdecydowanie tak i powinieneś zacząć wdrażać tę strategię już teraz, a być może uda Ci się zrobić to przed konkurencją.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...