TikTok – co to za aplikacja, na punkcie której oszalały miliony?

cze 25, 2019

Czas czytania: 5 minuty

Wśród grona najbardziej popularnych aplikacji w sieci obok Instagrama, Facebooka, czy Youtube’a od kilku lat wymienia się TikTok (dawniej Musical.ly). Nie dzieje się to jednak bezpodstawnie, ponieważ platforma już od pierwszych dni od wydania w 2016 roku cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników. Możliwość publikowania krótkich filmów z podkładem muzycznym sprawia, że TikTok już jakiś czas temu przestał być aplikacją dla nastolatków, stając się narzędziem komunikacji marek z klientami – również dorosłymi.

tiktok

Aplikacja ludzi kreatywnych

Aplikacja TikTok należy do grupy mediów społecznościowych, które mogą pochwalić się największą popularnością wśród osób korzystających z Internetu. Według statystyk już rok temu liczba użytkowników serwisu przekroczyła 500 milionów, a TikTok do lutego 2019 roku osiągnął ponad miliard pobrań na całym świecie. Samo korzystanie z aplikacji wymaga dużej dozy kreatywności, a najbardziej pomysłowi TikTokerzy mogą liczyć na milionową widownię. Istota korzystania z aplikacji TikTok polega na publikowaniu kilkusekundowych filmów o różnej specyfice. Najczęściej użytkownicy decydują się na tworzenie filmów typu lip-sync, czy krótkich teledysków, które pozwalają im podkładać dowolny obraz pod dźwięk najpopularniejszych piosenek, czy fragmentów z seriali. Nie brakuje również osób, które wykorzystują TikTok do publikowania krótkich poradników, czy śmiesznych skeczów. Im bardziej kreatywna treść, tym lepiej. Platforma koncentruje się na publikowaniu wideo zamiast statycznych zdjęć i obrazów. Użytkownicy mają również możliwość tworzenia relacji na żywo, z czego chętnie korzystają.

(Nie)trudne początki i zmiana pierwotnej koncepcji

Zgodnie z pierwotną koncepcją aplikacja TikTok, a raczej Douyin służyć miała do tworzenia krótkich filmów edukacyjnych, z których użytkownicy mogliby się czegoś nauczyć. Szybko jednak zmieniono pomysł na promocję aplikacji, reklamując ją jako platformę do publikowania filmów o dowolnej treści. Trzeba wiedzieć, że TikTok nie na całym świecie funkcjonuje pod nazwą znaną użytkownikom w Polsce i Europie. Na rynku chińskim koncern ByteDance, odpowiedzialny za dystrybucję aplikacji, pozostawił dobrze znaną i lubianą przez użytkowników nazwę Douyin, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „wibrujące dźwięki”. Już od początku swojego istnienia TikTok cieszył się dużą popularnością wśród użytkowników – w pierwszym roku istnienia na platformie pojawiło się blisko 100 milionów osób wyświetlających każdego dnia ponad miliard filmów. Nic dziwnego, że właściciele aplikacji podejmowali się tak śmiałych kroków, jak ekspansja na nowe rynki i połączenie sił z konkurencyjną na rynku amerykańskim marką Musical.ly.

tiktok

Gigant, który pochłonął Musical.ly

Nie od zawsze TikTok funkcjonował pod nazwą znaną użytkownikom obecnie. Początki aplikacji sięgają 2016 roku, gdy na rynek chiński spod ręki koncernu ByteDance wypuszczono Douyin. Nazwa ta została przez markę zmieniona na TikTok głównie ze względu planów wejścia na rynek europejski i amerykański, gdzie do dziś króluje wśród najczęściej pobieranych aplikacji. ByteDance ułatwił sobie drogę wejścia na nowe rynki przez połączenie aplikacji TikTok ze znaną w Europie i Ameryce aplikacją Musical.ly. Mówi się, że kwota kontraktu między koncernami odpowiedzialnymi za dystrybucję obu programów opiewała na blisko miliard dolarów. Co to oznaczało dla użytkowników? Aplikacja funkcjonująca pod nazwą TikTok pozwalała na korzystanie dotychczasowym użytkownikom z większej bazy utworów, nowych nakładek, filtrów i tła do nagrywania filmów. Największe korzyści osiągnęli jednak sami menedżerowie ByteDance, którzy dzięki połączeniu z Musical.ly zyskali bazę użytkowników gotową do korzystania z TikTok w swoim kraju. Obecnie poza osobami publikującymi filmy na TikTok obecne są również marki wykorzystujące zasięgi najpopularniejszych twórców do reklamowania własnych produktów.

Konkurencja dla serwisu YouTube?

Wróćmy jednak do istoty działania TikTok i tego, skąd biorą się tak zdumiewające liczby w statystykach na temat aplikacji. Platforma nie pozwala użytkownikom publikować filmów dłuższych, niż kilkadziesiąt sekund. Mogłoby się wydawać, że jest to spore ograniczenie, tymczasem w odróżnieniu od YouTube TikTok jest serwisem dynamicznym i pozwala na przedstawianie informacji w zwięzłej formie. Jeśli użytkownik TikTok trafi na film z nieciekawą treścią, nieśmiesznym skeczem lub źle przemyślanym teledyskiem straci zaledwie kilkadziesiąt sekund i szybko zmieni oglądany materiał na inny. Filmy nagrane na YouTube są dłuższe, a przez to dopiero po kilku minutach można określić stopień swojego zaciekawienia materiałem. Dużo twórców wskazuje również, że TikTok nie wymaga od nich posiadania specjalnego sprzętu do tworzenia nagrań. Na YouTube niezbędne są kamery, dodatkowe światła i programy do montażu.

Porównując oba serwisy nie można zapomnieć o kwestii popularności samych twórców. Zarówno TikTok, jak i YouTube zrzeszają grono mniej lub bardziej popularnych użytkowników, którzy mogą liczyć na dużą oglądalność i… współpracę z reklamodawcami. W Polsce najpopularniejszą w czerwcu 2019 roku użytkowniczką TikTok była Jeleniewska z liczbą 5.7 mln fanów. Dla porównania, najczęściej subskrybowany w Polsce Youtuber może pochwalić się liczbą „zaledwie” 4,1 miliona fanów. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy coraz chętniej szukają źródeł promocji na TikTok, gdzie często mogą liczyć na większy odbiór, niż w konkurencyjnych serwisach wideo.

TikTok, czyli powalające statystyki

Łatwy sposób korzystania z aplikacji, a także krótki czas tworzenia filmów wspólnie przekładają się na fenomen TikTok. Pierwotnie wideo w aplikacji tworzone były jedynie przez nastolatków, głównie jako mini-teledyski i lip-sync. Obecnie również dorośli chętnie sięgają po TikTok przygotowując poradniki kulinarne, albo migawki motoryzacyjne. Spora różnorodność treści to również zdumiewające statystyki. TikTok od 2016 roku przetłumaczony został na 75 języków i doczekał się wielu przeciwników. W 2019 roku aplikacja przekroczyła miliard pobrań na świecie, skupiając zarówno zwykłych ludzi, jak i najpopularniejsze nazwiska show biznesu. Według rankingu najpopularniejszych użytkowników serwisu TikTok najwięcej fanów ma Loren Gray – amerykanka może pochwalić się aż 31,4 mln śledzących ją osób. Jak podają źródła TikTok dostępny jest obecnie w 150 krajach na świecie i w październiku 2018 roku został pobrany aż 68 milionów razy – dzięki temu stał się trzecią najchętniej pobieraną aplikacją na świecie. Tak duża popularność niesie za sobą również sporą odpowiedzialność.

Aplikacja tak popularna, że aż niewygodna

Okazuje się, że koncepcja publikowania krótkich filmów na TikTok nie odpowiada każdemu. Chodzi zwłaszcza o rządzących w Chinach, Indiach, czy Bangladeszu, którzy sprzeciwiają się kontrowersyjnym treściom publikowanym na platformie. Najczęściej chodzi o rozpowszechnianie nieodpowiednich materiałów, takich jak pornografia, czy nawoływanie do przemocy, nad którymi TikTok nie ma pełnej kontroli. Nie można się temu dziwić z uwagi na setki tysięcy filmów, które zasilają bibliotekę aplikacji codziennie. Dostęp do TikTok w lipcu 2018 roku został całkowicie zablokowany w Indonezji, a kilka miesięcy później również w Bangladeszu. Od kwietnia 2019 także użytkownicy z Indii nie mają możliwości korzystania z aplikacji. Również rząd Stanów Zjednoczonych w lutym 2019 zgłosił swoje wątpliwości do ByteDance odnośnie prywatności osób nieletnich korzystających z TikTok, nakładając na koncern blisko 6 milionów dolarów kary. W odpowiedzi na zarzuty włodarze aplikacji zdecydowali się stworzyć specjalny tryb TikTok dla najmłodszych użytkowników, ograniczający ich aktywność, lecz nie blokujący całkowicie dostępu do platformy.

tiktok

Trudno jednoznacznie wskazać czynnik w pełni odpowiedzialny za popularność aplikacji TikTok na całym świecie – nie da się jednak ukryć, że wraz z pojawieniem się jej na rynku wykreowano wiele nowych trendów, stworzono nową przestrzeń dla reklamodawców, a także przyczyniono się do dużej popularności najbardziej lubianych TikTokerów. Zaledwie trzy lata obecności w Internecie wystarczyły, by ByteDance mógł wejść do grona koncernów odpowiedzialnych za dystrybucję największych aplikacji na świecie!

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...