WordPress jako system zarządzania treścią – CMS

lis 6, 2018

Czas czytania: 6 minuty

WordPress to bez wątpienia przodownik w systemach do zarządzania treścią. Mimo, że z założenia miał być wyłącznie platformą blogową, to jednak coraz częściej używa się go do tworzenia stron firmowych, czy serwisów internetowych. Dzieje się tak nie tylko ze względu na darmową rejestrację, ale jednocześnie dość prostą obsługę domeny.
To idealne rozwiązanie dla indywidualnych klientów, którzy posiadając swoją stronę, mogą z łatwością przyswoić obsługę systemu oraz mają możliwość rozbudowywania jej na każdym etapie. A to wszystko w zupełności za darmo. To również doskonała alternatywa dla zaawansowanych systemów CMS, które często wymagają prowadzenia przez fachowców i szerokiej wiedzy z zakresu HTML czy PHP, co z reguły wiąże się z ciągłymi kosztami. WordPress można obsługiwać samodzielnie, jednak trzeba się z nim poznać, oswoić i nabrać nieco wprawy.

przykład strony na wordpressie

Przykład strony Gorskiraj.com wykonanej przez Media Click w oparciu o system do zarządzania treścią WordPress

Historia WordPress

Korzenie WordPressa sięgają 2001 roku, kiedy to Michel Valdrighi napisał swój pierwszy skrypt blogowy B2/Cafelog. Był to skrypt napisany w PHP i był otwartym oprogramowaniem tzw. Open Source. W 2002 roku zaś 19letni student Uniwersytetu w Houston – niejaki Matt Mullenweg, szukał skryptu, który umożliwiłby mu dzielenie się milionami zdjęć ze swoimi znajomymi. Do gustu przypadł mu owy, opracowany B2/Cafelog. Jednak jego autor nie miał zamiaru go już dalej rozwijać, co hamowało postęp dobrze zapowiadającego się skryptu. Matt postanowił więc, że opublikuje plan poszerzania go o zgodne standardy sieciowe, na zasadzie bloga. Wkrótce dołączył do niego jego kolega Mike Little, jak również twórca oryginalnej wersji Michel Valdrighi i tak o to 27 Maja 2003 roku zostało wypuszczone na rynek pierwsze wydanie WordPress w wersji 0.70.
Z roku na rok WordPress zyskiwał nowych użytkowników i tak w 2007 roku, wygrywając nagrodę w kategorii Open Source CMS, zdobył ogromną popularność, a firma Automattic, której właścicielem stał się Matt i pod skrzydłami której rozwijał się owy system, zatrudniała już ponad 50osób i zgarniała same czołowe projekty i nagrody.

Czym jest CMS?

Content System Management – tak brzmi pełna nazwa skrótu CMS i oznacza nic innego, jak System Zarządzania Treścią. To odpowiedź na sytuację, w których prowadzenie własnej strony, wiązało się z zatrudnieniem profesjonalnego pracownika, który zakoduje, wprowadzi zmiany i wizualnie poprowadzi całą domenę. Jednak taka sytuacja wiązała się ze stałymi kosztami, nawet w sytuacji zmiany koloru czcionki.
CMS posiadając wbudowany panel administracyjny, krok po krok oprowadza użytkownika po wnętrzu strony, pozwalając mu na samodzielnie wprowadzenie zmian, aktualizacji lub publikacji postów. I tu WordPress zdecydowanie wiedzie prym.

Kto korzysta z CMS WordPress?

WordPress daje naprawdę duże możliwości, jeśli poświęci się mu sporo czasu i pozna tajniki każdej dostępnej funkcji. Dzięki temu można stworzyć unikatową stronę, która przyciągnie niejednego czytelnika. Blogi, poradniki oraz witryny firmowe z dodatkiem bloga są obecnie codziennością. Nie tylko znacząco wpływają one na ranking strony w sieci, ale budują również jej pozycję wśród konkurencji, a posiadanie rozwiązania, które zaoszczędzi czas i pieniądze to bardzo atrakcyjne wyjście. WordPress jest więc narzędziem dla osób, które nie tylko chcą podzielić się swoimi wartościowymi tekstami i i poradami na blogu, ale pragną również zwiększyć wiarygodność swej firmy, przyciągnąć klientów i stworzyć atrakcyjną wizytówkę przedsiębiorstwa w sieci. Popularność WordPress daje gwarancję szerokiego odbioru, a jego funkcjonalność zapewnia, że nie ważne przez kogo i do jakiego celu zostaje wykorzystany – WordPress zawsze znajdzie odpowiednie rozwiązanie dla jego przeznaczenia.
Ten innowacyjny CMS może służyć nie tylko miłośnikowi kuchni do publikowania swoich autorskich przepisów, młodej mamie do dzielenia się radami z okresu ciąży i macierzyństwa i artystce do założenia portfolio. WordPress służy również biznesowi: coachowi do tworzenia mobilnych kursów, przedsiębiorcy do prowadzenia sklepu internetowego, portalom społecznościowym i zbiorom ofert pracy. WordPress zajmuje około 60% całości rynku systemów zarządzania siecią, a korzysta z niego między innymi Beyonce czy New York Times.

przykład strony cms system wordpress 1

Przykład strony Osiedleparksiechnice.pl wykonanej przez Media Click w oparciu o CMS WordPress

Zalety WordPress CMS

Nie bez powodu WordPress jest przodownikiem wśród innych skryptów. Posiada on szereg zalet, które bezpośrednio wpływają na jego popularność. Oto kilka z nich:

  • Łatwość w użyciu – nie wszystko co proste musi być złe. A łatwość konfiguracji, aktualizacji i obsługi własnej domeny to wartość nieoceniona dla zwykłego laika. Funkcje są dokładnie opisane, filtry i motywy są podane z przykładam, a poprzez rozbudowywanie wtyczek można dowolnie poszerzyć funkcjonalność strony. Dzięki temu, można w zupełności skupić się na pisaniu i zawartości strony niż na samej jej formie, co oszczędza czas i pieniądze.
  • Bezpłatność – podczas pobierania, logowania i rozwijania strony, nie jest pobierana żadna opłata. Jedynie opcje premium (niektóre motywy i wtyczki) są odpłatne.
  • Społeczność – dzięki wysokiej popularności, system ułatwia znalezienie pomocy na szerokich forach dyskusyjnych, w razie występujących wątpliwości i pytań lub podczas chęci wprowadzenia większych zmian. WordPress dysponuje też wsparciem technicznym w języku polskim.
  • Bogata funkcjonalność– dodatkowe etykiety, niestandardowe pola, dodane tagi, obszerne kategorie, zabezpieczenia w postaci haseł, automatyczne archiwum, sprawiają, że zarządzanie menu daje rozbudowane i szerokie możliwości.
  • Wtyczki – kilkanaście tysięcy darmowych i dostępnych wtyczek sprawiło, że WordPress został szybko uznany nie tylko za system do blogowania, ale również ogólny skrypt do zarządzania treścią.
  • Motywy – dzięki nim można w łatwy i ciekawy sposób zadbać o atrakcyjny wygląd strony. Wybór jest bardzo szeroki i obejmuje tysiące różnorodnych motywów w odmiennej kolorystyce i strukturze.
  • System kontroli – pozwala na bieżące śledzenie historii zmian i harmonogramu publikacji oraz szybkie i sprawne cofanie błędów.

Wady CMSa WordPress

Idealne systemy nie istnieją, a „jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził”, więc i w WordPressie znaleziono kilka niedociągnięć:

  • Trudności w modyfikacji – dla większości modyfikacji, które mają na celu stworzenie niepowtarzalnego wyglądu i unikalnej struktury, wymagany jest język PHP oraz znajomość HTML i CSS.
  • Problemowe formatowanie tabelek i grafik – znacznie trudniejsze niż w innych aplikacjach.
  • Wtyczki – wpływają niekorzystnie na wydajność owego skryptu.
  • Trudności w przenoszeniu – ze względu na bezwzględne kodowanie w treści strony.
  • Brak dodatkowych zabezpieczeń – WordPress nie jest tak dobrze chroniony, jak inne aplikacje CMS.

Wtyczki do WordPress

Wtyczki rozszerzają przede wszystkim funkcjonalność danej witryny, oszczędzają czas i ułatwiają pracę z systemem, a z technicznej strony widzenia – dodają nowe kody do pierwotnych plików. Każda wtyczka napisana jest przez różnych programistów, a ze względu na dużą popularność strony – WordPress jest szeroko rozbudowany pod względem dostępnych wtyczek. Do najlepszych i najczęściej pobieranych należą między innymi:

  • Yoast Seo – posiada ponad milion pobrań i służy do optymalizacji stron pod kątem pozycjonowania.
  • OptinMonster – pozwala zwiększyć ilość subskrybentów.
  • CallPage – wtyczka do pozyskiwania leadów.
  • Disqus – ponad 200 tysięcy pobrań, pozwala budować profil użytkownika w sieci i znacznie usprawnia oraz ułatwia komentowanie wpisów.
  • UpdraftPlus – tworzy kopie zapasowe strony.
  • Enable Media Replace – umożliwia zmianę nazwy dodawanych zdjęć.
  • List Builder – pozwala budować bazę mailingową i pozyskiwać adresy e-mail.

Warto wybrać te wtyczki, które najlepiej sprawdzą się na danej stronie, w zależności od jej przeznaczenia. Niektóre trzeba zainstalować koniecznie, jeśli funkcjonalność i sprawne działanie strony stawia się na pierwszym miejscu, a inne można pobrać opcjonalnie. Warto jednak chociaż wypróbować niektóre z nich, by sprawdzić ich przydatność.

Jak odpowiednio dobrać motyw i szablon?

Przy doborze atrakcyjnego motywu warto kierować się kilkoma zasadami, które w pełni pozwolą stworzyć domenę idealnie pasującą wizualnie do jej charakteru. Przede wszystkim można sięgnąć po płatne wersje motywów. Nie są to wygórowane opłaty, a gwarantują unikatowość i oryginalność strony, która przykuje uwagę potencjalnych czytelników. Warto zastanowić się również, czy nasz blog lub strona firmowa potrzebuje wielu elementów, dodatków, czy wręcz ma być minimalistyczna i tą czytelną formą przyciągać klienta. Przemyślana powinna być też kwestia grafiki, którą płatne opcje mają bardzo rozbudowaną i oferują szeroki wachlarz obrazów i zdjęć. Finalnie należy zasięgnąć opinii o danym motywie i przetestować go w różnych rozdzielczościach, tak by nic nic nie umknęło nam przed wyborem danego motywu.
Wybór odpowiedniego motywu powinien jednak być napędzany głównie potrzebami klienta i osób odwiedzających daną stronę. To dla nich strona ma się prezentować atrakcyjnie i zachęcać do czytania.

Czego lepiej unikać?

Popularność systemu CMS WordPress niesie za sobą również wielu użytkowników, którzy popełniają kategoryczne błędy. Przede wszystkim instalują oni zbyt wiele wtyczek, co znacznie obciąża system i wypływa między innymi na czas ładowania strony i jej wydajność. Przeszukując listę zainstalowanych wtyczek, okazuje się, że większość tych rozszerzeń jest nieaktywna. Warto pozbyć się tej części z naszej domeny. Nieodpowiednie obchodzenie się z motywami i nieaktualizowanie na bieżąco danych elementów WordPressa, znacznie zmniejsza bezpieczeństwo strony i naraża ją na ataki. Nie warto również ignorować kwestii pozycji domeny w sieci. Wspomniana wcześniej wtyczka Yoast SEO doskonale zajmie się tworzeniem treści pod kątek SEO i wyświetli wskazówki na temat zagęszczenia słów kluczowych w danym tekście. Należy tworzyć również kopie zapasowe, w razie nagłej utraty danych i zachowywać odpowiedni porządek w nazwach, kategoriach i tagach, tak żeby nie wprowadzać czytelników w niepotrzebny błąd. Te kilka wskazówek pozwoli utrzymać stronę w ciągłych ryzach i utrzymać ją na odpowiednim poziomie przez długi czas.

Ciekawostki o WordPressie

  • Założyciele WordPressa – Mike i Matt spotkali się dopiero po 7 latach wspólnej pracy nad systemem.
  • WordPress.com ma ponad 200 milionów odwiedzających w ciągu miesiąca.
  • Najpopularniejsza wtyczka dla WordPressa została pobrana ponad 19 milionów razy.
  • WordPress został kompletnie, w 100% przetłumaczony na 49 języków.

WordPress mimo kilku niedociągnięć nadal jest numerem jeden wśród systemów zarządzania treściom, a użytkownicy którzy zaczynali z nim przygodę kilka lat temu, nadal eksplorują go z całą gamą jego dostępnych funkcji, wtyczek i motywów. To idealny pomysł na przelanie swoich myśli i porad w postaci bloga oraz na skuteczne promowanie swojej firmy w sieci.
Jeśli szukasz wykonawcy dla swojej nowej strony www w oparciu o system zarządzania treścią WordPress, to koniecznie sprawdź naszą ofertę.

Autor wpisu

Jakub Werelich

Jakub Werelich

Ekspert SEO / SEM

Przeczytaj także:

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Co to jest atrybut rel=”sponsored”?

Linki sponsorowane są powszechne w świecie marketingu internetowego. Firmy często płacą za umieszczanie swoich linków na stronach internetowych w celu zwiększenia widoczności swoich produktów lub usług. Jednakże, bez odpowiedniego oznaczenia, użytkownicy mogą być...