Co to jest Telegram i jak prowadzić skuteczny marketing na komunikatorze?

cze 7, 2023

Czas czytania: 5 minuty

Większość działań marketingowych, które podejmują firmy w sieci, sprowadza się do prowadzenia stron i profili w mediach społecznościowych i pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Bardzo często pomijane są jednak potężne narzędzia, jakimi są popularne komunikatory. Jednym z nich jest Telegram, na którym marketing jest nie tylko skuteczny, ale często też i łatwy.

Czym jest Telegram i kto używa go w Polsce?

Telegram to popularny komunikator, którego można używać niemal na każdej platformie – zarówno na systemach mobilnych, jak i na desktopowych systemach operacyjnych, takich jak Windows, MacOS, Linux, a także na niszowych systemach.

Obecnie Telegram ma ponad 700 milionów aktywnych użytkowników, a liczba ta bardzo szybko rośnie. W Polsce według różnych szacunków używają go około 4 miliony osób, co wydaje się nie aż tak dużą liczbą w porównaniu z Messengerem (około 23 miliony użytkowników) czy WhatsAppem (około 17 milionów użytkowników). Liczba osób używających Telegrama w Polsce jednak bardzo gwałtownie rośnie, na co wpływ miała też pandemia i wybuch wojny na Ukrainie.

komunikator telegram

Dzieje się tak dlatego, że Telegram daje sporą wolność. W przeciwieństwie do wielu innych platform nie ma tam cenzury ani banowania kont za poglądy, a do tego w prywatnych wiadomościach stosowane jest szyfrowanie end-to-end.

Wielką zaletą jest to, że używają go najczęściej osoby w wieku od kilkunastu do 35 lat, a dla wielu biznesów to właśnie one są tymi cenniejszymi potencjalnymi klientami.

Mniejsza popularność platformy często działa na plus. Podczas gdy Twoi konkurenci będą wydawać ogromne pieniądze, by wyróżnić się na Facebooku, Instagramie, czy na TikToku, co i tak jest bardzo ciężkie na wielką konkurencję na tych platformach, Ty będziesz dobrze widoczny na Telegramie nawet bez wydawania pieniędzy, chociaż płatna reklama też jest tam możliwa.

wielką zaletą są też jego funkcje społecznościowe, dzięki czemu marketing tam będzie o wiele skuteczniejszy niż w przypadku o wiele popularniejszych komunikatorów. Telegram bazuje na grupach i kanałach skupiających ludzi dzielących wspólne hobby i styl życia, czego Messengerowi i WhatsAppowi brakuje i co działa na korzyść biznesu.

Grupy lokalne – szansa pozyskania przez Ciebie klientów z okolicy

Telegram oferuje bardzo interesującą funkcję, jaką są grupy lokalne. Są one przypisane do danej lokalizacji, a dołączyć do nich mogą tylko osoby fizycznie znajdujące się w danej okolicy. Chociaż ich pierwotnym przeznaczeniem było budowanie lokalnych społeczności, ich potencjał szybko nauczyli  się wykorzystywać przedsiębiorcy.

Coraz częściej można więc na Telegramie spotkać grupy małych lokalnych kwiaciarni, cukierni, czy sklepów z zabawkami. Zakładają je także restauracje, bary, czy kluby fitness. Wielką zaletą takiego rozwiązania jest to, że jest ono darmowe. Założenie grupy nic nie kosztuje i dla małych, lokalnych przedsiębiorców może to być lepsze rozwiązanie niż strona internetowa, w którą trzeba jeszcze inwestować pieniądze, by udało się jej pozycjonowanie lokalne, nie mówiąc już o pieniądzach za jej stworzenie i utrzymanie. Marketing na Telegramie przez założenie lokalnej grupy daje za to efekt niemal natychmiastowy, i to bez kosztów.

Jest jednak pewien haczyk – takiej grupy trzeba będzie pilnować lub w inny sposób chronić ją przed niepożądanymi treściami. W przypadku czatów grupowych na komunikatorach bowiem zawsze istnieje ryzyko, że ktoś z użytkowników zamieści niestosowne treści. Trzeba więc po prostu zaglądać na swoją grupę i ją moderować.

Nieco bardziej zaawansowani użytkownicy Telegrama mogą korzystać też z botów walczących ze spamem czy niepożądanymi treściami. Możesz dodać na przykład listę zakazanych słów, których użycie będzie się wiązało z natychmiastowym usunięciem postu. Możesz też dodać na grupie bota usuwającego inne boty, które będą dołączać do Twojej grupy.

Własna grupa lokalna na Telegramie daje Ci przede wszystkim nawiązanie bliższej więzi z osobami z okolicy, które mogą Ci zadawać na niej bezpośrednio pytania związane z Twoim biznesem. Mogą zapytać o dostępność jakiegoś towaru, mogą rozmawiać między sobą o danym biznesie. Możesz ich informować na grupie o nowych dostawach, obniżkach, promocjach, czy przecenach. Przede wszystkim jednak dzięki istnieniu takiej grupy okoliczne osoby będą Cię widzieć, a więc już masz tu przewagę nad swoją konkurencją.

Kanały na Telegramie jako alternatywa dla grup

Jeżeli nie masz wystarczająco dużo czasu na to, by moderować grupę, możesz skorzystać z alternatywy, jaką jest kanał na Telegramie. Kanał daje Ci również możliwość komunikacji z potencjalnymi klientami, ale tutaj to tylko Ty zamieszczasz na nim treści. Możesz jednak do kanału dodać opcję komentowania Twoich postów, a więc możesz dostać związane z nimi pytania i udzielić odpowiedzi.

Minusem kanału jest to, że nie będzie on widoczny w okolicy, jak grupy lokalne. Kanał będziesz musiał więc wypromować. Najlepiej zrobić to, promując go na innych grupach i kanałach, albo dodając nazwę miasta do jego nazwy, by mógł być znaleziony w wyszukiwarce kanałów, jednak tu efekt nie jest pewny. Możesz też korzystać z Telegram Ads, o których będzie mowa niżej. Kanał swój możesz też reklamować w mediach społecznościowych, na grupach i w komentarzach. Doskonale działa tu Twitter.

Kanały lepiej nadają się do promocji biznesu, który chce się promować szerzej niż pośród lokalnej społeczności. Coraz więcej na Telegramie promuje się też bloggerów, freelancerów, artystów i innych osób, które zarabiają przez Internet. Telegram to również doskonałą platforma do marketingu afiliacyjnego.

Telegram Ads – nowa funkcja Telegrama dla firm

Jeżeli prowadzisz własny biznes, z pewnością słyszałeś o Facebook Ads, Google Ads i innych podobnych narzędziach reklamowych. Możesz jednak nie wiedzieć, że również i Telegram oferuje możliwość wykupienia płatnej reklamy, co jest nową funkcjonalnością platformy.

Przez Telegram Ads najczęściej reklamowane są właśnie kanały i grupy. Stworzenie reklamy jest proste – wystarczy stworzyć jej tytuł, krótki tekst i dodać link, a także grafikę. Link może prowadzić tylko do grupy lub kanału na Telegramie, ewentualnie do bota. Nie może prowadzić jednak poza Telegrama, czyli nie możesz reklamować przy pomocy Telegram Ads swojego bloga lub sklepu internetowego w sposób bezpośredni. Możesz co najwyżej stworzyć kanał swojego bloga i reklamować go tak, aby użytkownicy platformy przeszli z niego na bloga.

Na Telegramie obowiązuje model CPM, czyli cena za tysiąc wyświetleń, którą ustawiasz sam i która wynosi minimalnie 2 dolary.

W dodatkowych polach, których wypełnienie jest opcjonalne, możesz umieścić informacje, dzięki którym reklama będzie o wiele bardziej precyzyjna. Możesz na przykład wybrać język grup, w których będą wyświetlane Twoje reklamy. Wbrew pozorom, warto wypełnić to pole, gdyż w Polsce jest zlokalizowanych bardzo wiele kanałów, których językiem jest angielski, rosyjski i ukraiński, a także inne języki. Jeżeli więc chcesz, by Twoja reklama wyświetlała się tylko tam, gdzie językiem kanału lub grupy jest polski, nie zapomnij o tym kroku.

Bardzo przydatnym parametrem jest wybór tematyki kanałów i grup, na których wyświetli się Twoja reklama. Jeżeli masz na przykład restauracje lub bar, to możesz ustawić reklamę tak, aby wyświetlała się ona tylko w kategorii Rozrywka.

Czasami możesz nie chcieć, aby Twoja reklama pojawiła się w kontekście innej tematyki. Możesz więc ustawić, w jakich kategoriach tematycznych ma się ona nie pojawiać. Tak samo możesz też sprawić, by Twoje reklama nie pojawiała się na jakimś konkretnym kanale, albo by się pojawiła właśnie na nim. Wtedy musisz wpisać w polu jego link.

Fajną opcją jest możliwość stworzenia bardzo podobnej do istniejącej reklamy, która będzie miała zmienione niektóre elementy. Wystarczy, że zaznaczysz „Skopiuj reklamę”, a ta zostanie zduplikowana, po czym możesz zmienić na przykład tytuł, opis, albo jedynie dodatkowe parametry, takie jak tematyka. Możesz w ten sposób prowadzić testy A/B, czyli testy skuteczności reklamy.

Aby uruchomić reklamę, zasilasz konto konkretną kwotą, a gdy ta się wyczerpie, reklama przestaje działać. Jest to prosty sposób na kontrolowanie Twojego budżetu – nie zapłacisz ani grosza więcej, niż chcesz wydać.

Wielką zaletą reklamy na Telegramie jest też jej prostota – jej skonfigurowanie i uruchomienie jest o wiele łatwiejsze, niż ma to miejsce w przypadku Facebook Ads czy Twitter Ads

Podobnie jak inne narzędzia reklamowe, Telegram Ads daje dostęp do statystyk i innych narzędzi analitycznych, dzięki czemu możesz modyfikować Twoją reklamę, by jeszcze lepiej ją zoptymalizować.

Reklama na Telegramie może być więc dla ciebie strzałem w dziesiątkę. Mała konkurencyjność, prostota, brak dużych nakładów finansowych i mocno społecznościowy charakter tego komunikatora mogą sprawić, że działania reklamowe będą skuteczniejsze niż na innych platformach.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...