Reklama w Google Ads Cennik – Ile kosztuje kampania Google AdWords?

mar 11, 2023

Czas czytania: 8 minuty

Wyszukiwarka Google, to jedno z największych mediów reklamowych (29 milionów użytkowników; 98% zasięgu wśród polskich internautów) , które można wykorzystać do promocji firmy. To od wyszukiwarki zaczynamy poszukiwania towarów oraz usług, dlatego żadna z firm nie powinna lekceważyć swojej obecności w wynikach. Z pomocą przychodzi system reklamowy Google Ads (dawniej Google Adwords) gdzie każdy może zacząć reklamować swoją firmę. Naturalne pytanie, które przychodzi na myśl przed rozpoczęciem takich działań to – ile kosztuje reklama w Google Ads? Czy i kiedy się zwróci?

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, od czego zależy koszt, w jaki sposób rozliczane są kampanie Google lub chcesz dowiedzieć się ile kosztuje prowadzenie kampanii Google Ads – zapraszamy do lektury.

Google Ads cennik

Ile? Tylko 0,30 zł za kliknięcie? 🙂

Ile kosztuje reklama w Google Ads – co składa się na jej całkowity koszt?

  • Budżet reklamowy – czyli to, ile zapłacisz Google za wejścia na Twoją stronę z reklam Google – najczęściej podawany jako miesięczny koszt.
  • Obsługa – jest to koszt zbudowania kampanii, stworzenia reklam, optymalizacji oraz analiz – czyli obsługa przez specjalistę lub agencję.

CAŁKOWITY KOSZT = Budżet reklamowy + Obsługa

Budżet reklamowy – jak go wyliczyć?

Google rozlicza się w modelu CPC (cost per click – opłata za kliknięcie) czyli płatności za kliknięcia w reklamę. Oznacza to więc, że zapłacisz dopiero w momencie kiedy ktoś odwiedzi Twoją stronę. W związku z tym, podstawową metryką będzie „Koszt kliknięcia (stawka CPC)”.

Stawka ta dla każdego słowa kluczowego będzie się różnić, ponieważ firmy konkurują o ekspozycję swojej oferty właśnie w oparciu o słowa kluczowe. Dodatkowo każde z tych słów różni się popularnością wśród użytkowników wyszukiwarki – mają różną liczbę zapytań. Do wyliczenia budżetu potrzebujemy zatem takie składowe jak:

  1. Koszt kliknięcia CPC (ile zapłacisz za wejście z reklamy na Twoją stronę) 
  2. Liczba zapytań (ile osób wpisuje dane słowo kluczowe w wyszukiwarce)
  3. Współczynnik kliknięć CTR (ile % osób kliknie w reklamę po jej zobaczeniu)

Budżet reklamowy – wzór na wyliczenie przykładowego kosztu

Liczba zapytań [miesięcznie] * Koszt kliknięcia CPC [zł] * Współczynnik kliknięć CTR [%] = Szacunkowy koszt reklamy na wybrane słowo kluczowe.

Weźmy jako przykład architekta wnętrz, który chce pozyskać nowych klientów. W pierwszej kolejności musimy ustalić, jakie słowa kluczowe będą wpisywali potencjalni klienci w wyszukiwarce Google. Do pomocy wykorzystujemy planer słów kluczowych Google, i uzyskujemy następujące dane:

Projektowanie wnętrz wrocław – Liczba zapytań: 880 * Koszt kliknięcia 1,80 zł * CTR 10% = 88 kliknięć po 1,80 zł każde = 158,40 zł / miesięcznie

Oznacza to, że reklama na słowo kluczowe „Projektowanie wnętrz wrocław” kosztuje 158,40 zł / miesięcznie, i za tą kwotę możemy pozyskać 88 potencjalnych klientów.

Poniżej przykładowa kalkulacja Google Ads dla wrocławskiej firmy zajmującej się aranżacją wnętrz dla wszystkich rekomendowanych przez nas słów kluczowych:

Lp. Słowo kluczowe Liczba zapytań (miesięcznie) Koszt kliknięcia (wejścia na stronę) Koszt miesięczny (CTR=10%)
1 projektowanie wnętrz wrocław 880 1,8 zł 158,4 zł
2 projektant wnętrz wrocław 720 2,26 zł 162,72 zł
3 dekorator wnętrz wrocław 210 2,22 zł 2,22 zł
4 wystrój wnętrz wrocław 40 1,44 zł 5,76
5 projekty mieszkań wrocław 40 1,88 zł 0,73
6 aranżacja wnętrz wrocław 260 2,03 zł 52,78
7 architekci wnętrz wrocław 140 2,84 zł 39,76
8 dobry architekt wnętrz wrocław 70 1,86 zł 13,02
9 projektant wnętrz wrocław opinie 70 2,02 zł 14,14
10 architekt wnętrz wrocław cennik 90 2,02 zł 18,18
11 architekt wnętrz wrocław 880 2,82 248,16
12 projekty wnętrz wrocław 90 1,7 15,3
0
  suma 731,17

Przy założeniu CTR=10% (co 10 osoba kliknie w reklamę) otrzymamy 349 kliknięć czyli wejść na stronę. Całkowity koszt kampanii (miesięczny) AdWords wyniesie 731,17 PLN (tylko sieć wyszukiwania).

Do tej kwoty należy doliczyć ok. 10% (nieobligatoryjnie) na remarketing czyli reklamę śledzącą. Firmy posiadające większy budżet na kliknięcia mogą rozszerzyć kampanię o np. sieć reklamową (w tym także YouTube).

To tyle. Obliczyliśmy podstawowy koszt reklamy w Google Ads.

Czy reklama w Google Ads się opłaca?

Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że za jedyne 700 zł otrzymaliśmy 349 potencjalnych klientów, to okazuje się, że reklama Google Ads (wcześniej Google AdWords) jest tania. Można śmiało rzec, że jest darmowa. Przyszli klienci, którzy do nas przyjdą sfinansują reklamę.

Dla porównania koszt spotu radiowego wyniesie ok. 8000 zł (np. w Radiu Ram cena 20 spotów), gdzie nie mamy pewności czy nasi słuchacze są zainteresowani usługami projektanta wnętrz.

Indywidualna i darmowa wycena kampanii Google Ads

Wyślij formularz aby otrzymać darmową wycenę oraz propozycję słów kluczowych.






    Twoje dane są bezpieczne.

    Obsługa kampanii Google Ads – ile kosztuje?

    Już na samym początku można zauważyć, że podstawowy koszt reklam Google Ads, czyli opłata za ich wyświetlenia lub kliknięcia, został zwiększony o koszt obsługi.

    Pojawia się tu oczywista chęć aby z niej zrezygnować, a tym samym zmniejszyć wydatki na reklamę. W końcu czy może być coś trudnego w wymyśleniu kilku słów kluczowych, stworzeniu tekstowej reklamy Google i dodaniu tego do kampanii? Tym bardziej że Google Ads oferuje przejrzysty konfigurator kampanii.

    Niestety w taką pułapkę wiele osób, pragnących za wszelką cenę „optymalizować” koszta. Efektem tych działań jest wcześniej wspomniane przepalanie budżetu. Pieniądze na reklamę zostaną wydane, reklamy się wyświetlą, ale efekt będzie zerowy. Dlaczego?

    Ponieważ gdzieś po drodze zostały popełnione mniejsze lub większe błędy, które są wynikiem braku doświadczenia i wiedzy, a także nieznajomości wszystkich możliwości konfiguracyjnych Google Ads. Dlatego w trosce o Państwa budżet, jak również efektywność całej kampanii zachęcamy do skorzystania z naszych usług.

    Dlaczego warto reklamy Google warto powierzyć profesjonalistom?

    • Szczegółowa analiza – koszty reklamy Google mogą być bardzo wysokie, również wtedy kiedy nie jest to potrzebne. Powodem może być źle dobrana konfiguracja słów kluczowych lub źle dostosowany model rozliczeń. W tym przypadku dochodzi do tego, o czym pisaliśmy na samym początku – przepału budżetu. Pieniądze na reklamy Google zostają wydane, a ich efektu brak. Współpraca z firmą, która profesjonalnie zajmuje się reklamami Google, opiera się na suchych faktach. Zdobywa się je w drodze analiz, mających potwierdzić na jakie słowa kluczowe warto się reklamować, a także jak działa konkurencja oraz jakie działania można podjąć, aby ją wyprzedzić.
    • Stały nadzór – spora liczba klientów sądzi, że raz utworzona kampania może działać niezmiennie przez wiele następnych miesięcy. Owszem, może. Ale czy będzie przynosić takie same efekty – wątpliwe. Branża, w której działasz nieustannie się zmienia. Zatem Twoje reklamy Google również powinny się zmieniać i być dostosowane do kontekstu, w którym przychodzi Ci prowadzić firmę. Jeżeli nie masz czasu na samodzielne analizy i modyfikowanie kampanii, zrobią to za Ciebie fachowcy. Regularnie będą śledzić raporty i porównywać efekty działań reklamy. W przypadku zauważenia niepokojących spadków, rozpoczną prace związane z przebudowaniem kampanii reklamowej. Twoje kampanie wzbogacą się o nowe słowa kluczowe, otrzymają również nowo brzmiące reklamy.
    • Atrakcyjny cennik reklam Google Ads – ile będziesz musiał zapłacić za reklamę Google? Czy ceny reklamy Google Ads będą przystępne dla Twojego budżetu? Możesz być o to spokojny. Firmy marketingowe działają elastycznie, mając do dyspozycji możliwość udzielania korzystnych rabatów handlowych. Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na reklamę w Google, nie przejmuj się tym. Wiedza i doświadczenie pozwala każdą kwotę optymalnie wykorzystać na cele reklamowe, pomagając Ci zdobyć nowych klientów.

    Cena reklam Google Ads i miejsce wyświetlania

    Jeżeli zastanawiasz się nad tym, gdzie w internecie będą wyświetlały się płacone przez Ciebie reklamy Google Ads, spieszymy z wyjaśnieniem.

    1. Sieć wyszukiwania – czyli inaczej wyniki wyszukiwania Google. Reklama będzie miała postać linków sponsorowanych, widocznych ponad wynikami organicznymi, czyli u samej góry.
    1. Sieć reklamowa – są to serwisy partnerskie Google, do których zalicza się YouTube, Gmail oraz wiele innych. W nich również reklamy Google Ads będą się wyświetlać, ale na zupełnie innych zasadach.

    Dlaczego wspominamy o możliwości wyboru miejsca wyświetlania reklam Google Ads? To bardzo proste. Ponieważ od tego zależy cena reklam Google. Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy siecią wyszukiwania a siecią reklamową?

    • Sieć wyszukiwania – umieszczone w niej reklamy zaspokajają potrzeby użytkowników,
    • Sieć reklamowa – umieszczone w niej reklamy kreują te potrzeby.

    Już na samym początku należy zdecydować, gdzie zamierzamy publikować reklamy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby uruchomić więcej niż jedną kampanię z dopasowanymi reklamami. Każda z nich będzie publikować reklamy w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej, wzajemnie się uzupełniając.

    Google Ads CENA

    Google Ads Cena – ile kosztuje pozyskanie kupującego w sklepie internetowym?

    Ile kosztuje Google Ads – modele rozliczeń

    Jak już wspomnieliśmy powyżej, CPC to najczęściej wybierana metoda rozliczania płatności za reklamy. Ale nie jedyna. Poniżej opisujemy 5 najchętniej wybieranych metod.

    1. CPC, czyli Cost per Click – w wolnym tłumaczeniu oznacza to kosza za kliknięcie. Za reklamę zapłacimy dopiero wówczas, kiedy użytkownik w nią kliknie. Reklamy wyświetlone, ale nie klikane nic nas nie kosztują. Decydując się na taką opcję rozliczeń reklam, pamiętać należy o zmianie automatycznej strategii na ręczną. Co nam to daje? Przede wszystkim możliwość kontroli stawek, które przyjdzie nam płacić za reklamę. Gwoli wyjaśnienia należy wspomnieć o tym, że rzeczywisty koszt kliknięcia w reklamę, bardzo często jest dużo niższy od kosztu maksymalnego CPC, który definiujemy w ustawieniach. Ostatecznie rzeczywisty koszt zależy od jakości reklam Google, konkurencji, trafności i wielu innych czynników.
    1. eCPC – jest to ulepszona wersja wyżej opisanego systemu CPC. W tym przypadku maksymalne stawki za pojedyncze kliknięcie reklamy obliczane są w oparciu o algorytmy.
    1. vCPM, czyli view cost per mille – w tym modelu będziemy płacić za tysiąc widocznych wyświetleń reklamy. Na jakich zasadach opłata się nalicza? Musi zostać spełniony warunek aby przynajmniej 50% powierzchni reklamy było widocznych przez minimum 1 sekundę na ekranie użytkownika. Jest to model rozliczeń za reklamę, najchętniej wybierany przez firmy szukające sposobów na zwiększenie zasięgu. Posiadając rozpoznawalne logo, mogą w ten sposób utrwalać jego obraz w świadomości użytkowników. Żadne inne elementy reklamy nie są dla nich tak ważne, jak budowanie świadomości marki poprzez jej popularyzację.
    1. CPV, czyli cost per view – jest to podstawowy i domyślny sposób rozliczania reklamy Google w postaci filmów video. Kampanie video są oczywiście najbardziej popularne w serwisie YouTube. Decydując się na tę opcję, zapłacimy za reklamy, które zostały wyświetlone przez 30 sekund, a jeśli jest krótsza niż pół minuty, to za wyświetlanie całego klipu reklamowego. Nie jest to jedyny przypadek, w którym zapłacimy za reklamę. Do naliczenia kosztu dojdzie również wtedy, kiedy użytkownik wejdzie w interakcję z filmem, klikając np. w jego baner lub nakładkę.
    1. CPA, czyli cost per action – jest to jeden z modeli należących do automatycznego ustalania strategii stawek. Koszty będą naliczane w oparciu o rzeczywiste działania, czyli np. kliknięcia lub wypełnienia formularza. Aby model działał prawidłowo, konieczne jest prawidłowego skonfigurowanie konwersji, a także ich wystarczająca ilość. Minimum to 15 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni.
    2. ROAS – czyli średnia wartość konwersji, którą chcesz uzyskać za każdą złotówkę wydaną na reklamę w Google Ads. Wartość podawana w %, którą wyliczamy wg wzoru: wartość konwersji/wydatki na reklamę*100%.
    Google Ads - Docelowy ROAS

    W przypadku strategii ustalania stawek 'Docelowy ROAS’ mechanizm Google Ads automatycznie ustala stawki tak, by uzyskać jak największą wartość konwersji przy zachowaniu ustawionego docelowego zwrotu z nakładów na reklamę. Powyższy przykład: ROAS całego konta: 1981,18% Koszt kampanii: 54287,70 zł Sprzedaż: 1075537 zł Wybrana strategia będzie stosowana tylko w tej kampanii.

    Jak płacić faktury za reklamy Google Ads?

    Kiedy już Twoja kampania reklamowa wystartuje, trzeba się liczyć z tym, że pewnego dnia przyjdzie do wystawienia rachunku. W jaki sposób można go opłacić? Są dwie możliwości.

    1. Automatyczne płatności – Twoja karta kredytowa zostanie automatyczna obciążona z chwilą, kiedy przekroczony zostanie próg kwotowy. Dojdzie do tego również wtedy, kiedy minie 30 dni od ostatniej automatycznej płatności. O czym należy pamiętać w przypadku takiej formy płatności? Że działa ona wyłącznie dla kart kredytowych. Nie można z niej korzystać posługując się kartami przedpłaconymi pre paid.
    2. Limit kredytowy – to nic innego jak fakturowanie. Będziesz płacić na podstawie faktur z odroczonym terminem płatności. Działa to tak, że najpierw wyświetlane są reklamy, a następnie otrzymujesz fakturę, którą należy opłacić. Z tej opcji mogą jednak korzystać firmy spełniające rygorystyczne wymogi.

    Budżet, czyli ile zapłacimy za reklamy Google Ads

    Jednym z największych wyzwań podczas tworzenia kampanii reklamowej, jest określenie budżetu. To zawsze powinno się odbywać równolegle z oszacowaniem kosztów, które reklamy Google nam będą generować. Jak zdobyć te dane? Wbrew pozorom nie trzeba strzelać w ciemno. Reklamy Google Ads udostępniają nam wiele przydatnych narzędzi. Niektóre z nich to planner słów kluczowych, planner zasięgu oraz wiele innych. Można na tej podstawie wstępnie oszacować, ile będzie nas kosztować reklama – w wymiarze dziennym i całkowitym, za całą kampanię.

    • Budżet dzienny – określasz ile pieniędzy każdego dnia możesz przeznaczyć na koszt reklamy Google Ads. Wartość tę można definiować oddzielnie dla każdej kampanii i w dowolnym czasie zwiększać lub zmniejszać.
    • Budżet całkowity – ta opcja znajduje zastosowanie w kampaniach uruchamianych w określonych datach. Jest to wartość, którą chcemy w całości wydać na swoje reklamy.

    Co kształtuje ceny reklamy Google Ads?

    Dlaczego za niektóre reklamy Google Ads przyjdzie nam płacić dużo, a za inne mało? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na ceny reklam jest konkurencja.

    • im większa konkurencja, tym koszt reklamy Google jest wyższy,
    • im mniejsza konkurencja, tym koszt reklamy Google będzie niższy.

    System wyświetlania reklam Google Ads można porównać do aukcji. Wybrana do wyświetlenia zostanie ta reklama, która zaoferuje za to najwyższą kwotę. Google nie jest firmą charytatywną i wszystko co robi, robi po to by zarobić. Dlatego w branżach mocno konkurencyjnych istotne jest posiadanie albo wysokiego budżetu, albo takie zdefiniowanie słów kluczowych, które pozwolą wyświetlić reklamę niskim kosztem (poszukiwanie niszy).

    Autor wpisu
    Jakub Werelich
    Jakub Werelich

    Specjalista SEO

    Przeczytaj także:

    Co to jest SERP? (Search Engine Results Page)

    Co to jest SERP? (Search Engine Results Page)

    Akronim SERP często pojawia się w zagadnieniach związanymi z pozycjonowaniem stron, pochodzi od angielskiego "Search Engine Results Page" i oznacza stronę wyników wyszukiwania. Jest to strona, którą użytkownicy ujrzą po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce...

    Co to jest URL? (Uniform Resource Locator)

    Adres URL (Uniform Resource Locator), akronim oznacza unikalny identyfikator, który określa lokalizację zasobu w internecie (przeważnie strony internetowej - https://...). Jest to ciąg znaków, który umożliwia dostęp do konkretnej strony internetowej, dokumentu, obrazu...

    Jakie wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania i kampanii Google Ads?

    Jakie wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania i kampanii Google Ads?

    Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania (SEO) oraz kampanii Google Ads jest dobór odpowiednich słów kluczowych (keyword research). Etap ten polega na określeniu jak największej ilości optymalnych słów kluczowych wraz z synonimami używanymi przez...