fbpx

Reklama Google AdWords Cennik – Ile kosztuje kampania Google Ads?

Wrz 21, 2020

Każdy kto prowadzi firmę i choć trochę korzysta z internetu, na pewno słyszał o płatnych reklamach sponsorowanych. Ich liderem jest oczywiście Google. Niegdyś te reklamy nazywały się Google Adwords. Od pewnego czasu ich nazwa uległa zmianie na Google Ads. Nie będziemy wyjaśniać zasady ich działania oraz sensu korzystania – uznamy to za oczywistą oczywistość. Skupimy się natomiast na tak istotnej kwestii, jaką jest pytanie o koszta. Ile kosztuje kampania Google Ads? Czy każdego stać na korzystanie z możliwości jakie dają płatne reklamy? Przekonajmy się o tym!

Poznaj koszt reklamy Google Ads

Nie można jednoznacznie i precyzyjnie określić koszt reklamy w Google Ads. Dla każdej kampanii może to być diametralnie różna wartość. Ale to nie wszystko. Nieumiejętne zarządzanie kampanią oraz jej budżetem może doprowadzić do tego, że wszystkie pieniądze zostaną przepalone, a efekt reklamy będzie mizerny. Od czego to zależy? Przede wszystkim od wiedzy i umiejętności osoby / firmy, która będzie planować strategię kampanii Ads, a także zarządzać nią, modyfikować i analizować wyniki. Jest mnóstwo czynników, które mają duży wpływ na skuteczność reklam Google, a także sposób wydatkowania budżetu. Ale o tym w dalszej części. To co w tym momencie należy wiedzieć o budżecie w Google Ads, to to że jest elastyczny. W dowolnym czasie trwania kampanii można ją modyfikować, mając bezpośredni wpływ na ponoszone koszta.

Przykładowa kalkulacja Google Ads dla wrocławskiej firmy zajmującej się aranżacją wnętrz:

Lp. Słowo kluczowe Liczba zapytań (miesięcznie) Koszt kliknięcia (wejścia na stronę) Koszt miesięczny (CTR=10%)
1 projektowanie wnętrz wrocław 880 1,8 158,4
2 projektant wnętrz wrocław 720 2,26 162,72
3 dekorator wnętrz wrocław 210 2,22 2,22
4 wystrój wnętrz wrocław 40 1,44 5,76
5 projekty mieszkań wrocław 40 1,88 0,73
6 aranżacja wnętrz wrocław 260 2,03 52,78
7 architekci wnętrz wrocław 140 2,84 39,76
8 dobry architekt wnętrz wrocław 70 1,86 13,02
9 projektant wnętrz wrocław opinie 70 2,02 14,14
10 architekt wnętrz wrocław cennik 90 2,02 18,18
11 architekt wnętrz wrocław 880 2,82 248,16
12 projekty wnętrz wrocław 90 1,7 15,3
0
  suma 731,17

Przy założeniu CTR=10% (co 10 osoba kliknie w reklamę) otrzymamy 349 kliknięć czyli wejść na stronę. Całkowity koszt kampanii (miesięczny) AdWords wyniesie 731,17 PLN (tylko sieć wyszukiwania). Do tej ceny należy doliczyć ok. 10% (nieobligatoryjnie) na remarketing czyli reklamę śledzącą. Firmy posiadające większy budżet na kliknięcia mogą rozszerzyć kampanię o np. sieć reklamową (w tym także YouTube).

Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że za jedyne 700 zł otrzymaliśmy 349 potencjalnych klientów, to okazuje się, że reklama Google Ads (wcześniej Google AdWords) jest tania. Można śmiało rzec, że jest darmowa. Przyszli klienci, którzy do nas przyjdą sfinansują reklamę. Dla porównania koszt spotu radiowego wyniesie ok. 8000 zł (np. w Radiu Ram cena 20 spotów), gdzie nie mamy pewności czy nasi słuchacze są zainteresowani usługami projektanta wnętrz.

Ile kosztuje reklamowej Google Ads – składniki

  • Budżet – czyli to, ile zapłacisz za pojedynczą reklamę – jej wyświetlenie lub kliknięcie,

  • Obsługa – w tę pozycję wlicza się koszt przygotowania kampanii, obsługa, analizy itp.

Już na samym początku można zauważyć, że podstawowy koszt reklam Google Ads, czyli opłaca za ich wyświetlenia lub kliknięcia, został zwiększony o koszt obsługi. Pojawia się tu oczywista chęć aby z niej zrezygnować, a tym samym zmniejszyć wydatki na reklamę. W końcu czy może być coś trudnego w wymyśleniu kilku słów kluczowych, stworzeniu tekstowej reklamy Google i dodaniu tego do kampanii? Tym bardziej że Google Ads oferuje przejrzysty kreator reklam. Niestety w taką pułapkę wiele osób, pragnących za wszelką cenę „optymalizować” koszta. Efektem tych działań jest wcześniej wspomniane przepalanie budżetu. Pieniądze na reklamę zostały wydane, one się wyświetliły, ale efektu brak. Dlaczego? Ponieważ gdzieś po drodze zostały popełnione mniejsze lub większe błędy. Są one wynikiem braku doświadczenia i wiedzy, a także nieznajomości wszystkich możliwości konfiguracyjnych Google Ads. Dlatego w trosce o Państwa budżet, jak również efektywność całej kampanii.

Cena reklam Google Ads i miejsce wyświetlania

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, gdzie w internecie będą wyświetlały się płacone przez Ciebie reklamy Google Ads, spieszymy z wyjaśnieniem.

  1. Sieć wyszukiwania – czyli inaczej wyniki wyszukiwania Google. Reklama będzie miała postać linków sponsorowanych, widocznych ponad wynikami organicznymi, czyli u samej góry.

  1. Sieć reklamowa – są to serwisy partnerskie Google, do których zalicza się YouTube, Gmail oraz wiele innych. W nich również reklamy Google Ads będą się wyświetlać, ale na zupełnie innych zasadach.

Dlaczego wspominamy o możliwości wyboru miejsca wyświetlania reklam Google Ads? To bardzo proste. Ponieważ od tego zależy cena reklam Google. Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy siecią wyszukiwania a siecią reklamową?

  • Sieć wyszukiwania – umieszczone w niej reklamy zaspokajają potrzeby użytkowników,

  • Sieć reklamowa – umieszczone w niej reklamy kreują te potrzeby.

Już na samym początku należy zdecydować, gdzie zamierzamy publikować reklamy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby uruchomić więcej niż jedną kampanię z dopasowanymi reklamami. Każda z nich będzie publikować reklamy w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej, wzajemnie się uzupełniając.

Darmowe reklamy Google Ads – czy to istnieje?

Któż z nas nie lubi dostawać czegoś gratis. Reklamy w Google Ads również można mieć za darmo. Jak to możliwe? W podstawowym i najczęściej wybieranym modelu rozliczeń CPC, nie płacimy za wyświetlane reklamy, ale dopiero za kliknięcia w nie. Już sama możliwość bezpłatnego korzystania z narzędzia reklam Google Ads może przynosić wiele korzyści. Jakich? Poszukiwania nowych słów kluczowych, uzyskiwanie podpowiedzi itp. jednak aby uzyskać dostęp do analiz i raportów, konieczne jest wydanie pewnej części pieniędzy z budżetu. Opcja analiz i raportów jest widoczna dopiero wówczas, kiedy zgromadzone zostaną pewne dane, na których mogą zostać wygenerowane.

Ile kosztuje Google Ads – modele rozliczeń

Jak już wspomnieliśmy powyżej, CPC to najczęściej wybierana metoda rozliczania płatności za reklamy. Ale nie jedyna. Poniżej opisujemy 5 najchętniej wybieranych metod.

  1. CPC, czyli Cost per Click – w wolnym tłumaczeniu oznacza to kosza za kliknięcie. Za reklamę zapłacimy dopiero wówczas, kiedy użytkownik w nią kliknie. Reklamy wyświetlone, ale nie klikane nic nas nie kosztują. Decydując się na taką opcję rozliczeń reklam, pamiętać należy o zmianie automatycznej strategii na ręczną. Co nam to daje? Przede wszystkim możliwość kontroli stawek, które przyjdzie nam płacić za reklamę. Gwoli wyjaśnienia należy wspomnieć o tym, że rzeczywisty koszt kliknięcia w reklamę, bardzo często jest dużo niższy od kosztu maksymalnego CPC, który definiujemy w ustawieniach. Ostatecznie rzeczywisty koszt zależy od jakości reklam Google, konkurencji, trafności i wielu innych czynników.

  1. eCPC – jest to ulepszona wersja wyżej opisanego systemu CPC. W tym przypadku maksymalne stawki za pojedyncze kliknięcie reklamy obliczane są w oparciu o algorytmy.

  1. vCPM, czyli view cost per mille – w tym modelu będziemy płacić za tysiąc widocznych wyświetleń reklamy. Na jakich zasadach opłata się nalicza? Musi zostać spełniony warunek aby przynajmniej 50% powierzchni reklamy było widocznych przez minimum 1 sekundę na ekranie użytkownika. Jest to model rozliczeń za reklamę, najchętniej wybierany przez firmy szukające sposobów na zwiększenie zasięgu. Posiadając rozpoznawalne logo, mogą w ten sposób utrwalać jego obraz w świadomości użytkowników. Żadne inne elementy reklamy nie są dla nich tak ważne, jak budowanie świadomości marki poprzez jej popularyzację.

  1. CPV, czyli cost per view – jest to podstawowy i domyślny sposób rozliczania reklamy Google w postaci filmów video. Kampanie video są oczywiście najbardziej popularne w serwisie YouTube. Decydując się na tę opcję, zapłacimy za reklamy, które zostały wyświetlone przez 30 sekund, a jeśli jest krótsza niż pół minuty, to za wyświetlanie całego klipu reklamowego. Nie jest to jedyny przypadek, w którym zapłacimy za reklamę. Do naliczenia kosztu dojdzie również wtedy, kiedy użytkownik wejdzie w interakcję z filmem, klikając np. w jego baner lub nakładkę.

  1. CPA, czyli cost per action – jest to jeden z modeli należących do automatycznego ustalania strategii stawek. Koszty będą naliczane w oparciu o rzeczywiste działania, czyli np. kliknięcia lub wypełnienia formularza. Aby model działał prawidłowo, konieczne jest prawidłowego skonfigurowanie konwersji, a także ich wystarczająca ilość. Minimum to 15 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni

Jak płacić faktury za reklamy Google Ads?

Kiedy już Twoja kampania reklamowa wystartuje, trzeba się liczyć z tym, że pewnego dnia przyjdzie do wystawienia rachunku. W jaki sposób można go opłacić? Są dwie możliwości.

  1. Automatyczne płatności – Twoja karta kredytowa zostanie automatyczna obciążona z chwilą, kiedy przekroczony zostanie próg kwotowy. Dojdzie do tego również wtedy, kiedy minie 30 dni od ostatniej automatycznej płatności. O czym należy pamiętać w przypadku takiej formy płatności? Że działa ona wyłącznie dla kart kredytowych. Nie można z niej korzystać posługując się kartami przedpłaconymi pre paid.

  1. Płatności ręczne – płatności będą realizowane wyłącznie w ramach określonego przez Ciebie limitu. Przykładowo, jeśli na ceny reklamy Google Ads przeznaczysz 500 zł i taką kwotą zasilisz swoje konto, masz pewność że nie zapłacisz więcej. Kiedy środki się skończą, reklamy automatycznie przestaną być wyświetlane.

  1. Limit kredytowy – to nic innego jak fakturowanie. Będziesz płacić na podstawie faktur z odroczonym terminem płatności. Działa to tak, że najpierw wyświetlane są reklamy, a następnie otrzymujesz fakturę, którą należy opłacić. Z tej opcji mogą jednak korzystać firmy spełniające rygorystyczne wymogi.

Budżet, czyli ile zapłacimy za reklamy Google Ads

Jednym z największych wyzwań podczas tworzenia kampanii reklamowej, jest określenie budżetu. To zawsze powinno się odbywać równolegle z oszacowaniem kosztów, które reklamy Google nam będą generować. Jak zdobyć te dane? Wbrew pozorom nie trzeba strzelać w ciemno. Reklamy Google Ads udostępniają nam wiele przydatnych narzędzi. Niektóre z nich to planner słów kluczowych, planner zasięgu oraz wiele innych. Można na tej podstawie wstępnie oszacować, ile będzie nas kosztować reklama – w wymiarze dziennym i całkowitym, za całą kampanię.

  • Budżet dzienny – określasz ile pieniędzy każdego dnia możesz przeznaczyć na koszt reklamy Google Ads. Wartość tę można definiować oddzielnie dla każdej kampanii i w dowolnym czasie zwiększać lub zmniejszać.

  • Budżet całkowity – ta opcja znajduje zastosowanie w kampaniach uruchamianych w określonych datach. Jest to wartość, którą chcemy w całości wydać na swoje reklamy.

Co kształtuje ceny reklamy Google Ads?

Dlaczego za niektóre reklamy Google Ads przyjdzie nam płacić dużo, a za inne mało? Jednym z najważniejszych czynników wpływających na ceny reklam jest konkurencja.

  • im większa konkurencja, tym koszt reklamy Google jest wyższy,

  • im mniejsza konkurencja, tym koszt reklamy Google będzie niższy.

System wyświetlania reklam Google Ads można porównać do aukcji. Wybrana do wyświetlenia zostanie ta reklama, która zaoferuje za to najwyższą kwotę. Google nie jest firmą charytatywną i wszystko co robi, robi po to by zarobić. Dlatego w branżach mocno konkurencyjnych istotne jest posiadanie albo wysokiego budżetu, albo takie zdefiniowanie słów kluczowych, które pozwolą wyświetlić reklamę niskim kosztem (poszukiwanie niszy).

Pozostałe czynniki wpływające na na ceny reklam Google Ads

  • Sezonowość – wiele branż działa sezonowo, przykładem mogą być sklepy internetowe z prezentami świątecznymi. Najwyższy koszt reklamy będzie wówczas około listopada i grudnia, natomiast przez pozostałych 10 miesięcy roku, reklamy Google Ads w tej branży będą o wiele tańsze. Sezonowość dotyczy naprawdę olbrzymiej ilości branż korzystających z reklam Google Ads. Sprzedaż opon, turystyka, branża budowlana, suplementy diety oraz wiele wiele innych.

  • Zmienność aukcji – trzeba pamiętać również o tym, że „firmy odchodzą i przychodzą”. Reklamodawcy śledzą swoje kampanie i je modyfikują. Rezygnują z części słów kluczowych, dodają nowe lub całkowicie zmieniają model i strategię promocji. Dlatego nie powinny dziwić duże wahania w maksymalnych kosztach reklamy na przestrzeni kilku miesięcy. Dowodzi to zmienności i dynamiki, która występuje w reklamach Google Ads.

Czy reklama Google może być tańsza? Jak obniżyć koszt Google Ads?

Nie ma co ukrywać. W dzisiejszych czasach każdy przedsiębiorca starannie liczy swoje pieniądze i ostrożnie podchodzi do inwestycji. Również tych w reklamę. Konieczność zachowania płynności finansowej wymaga podejmowania przemyślanych decyzji i szukania okazji do rabatów i zniżek. Czy zatem reklama Google może być tańsza niż dotychczas? Czy można liczyć na jakiekolwiek upusty cenowe, które pozwolą zmniejszyć koszta reklamowe? Okazuje się że tak!

To zaskakujące, ale cena reklam Google wcale nie musi zwalać z nóg. Szczególnie jeśli dość dobrze orientujemy się w zasadach działania systemu i śledzimy informacje o akcjach promocyjnych. Jednym z przykładów są tzw. kody rabatowe na Google Ads.

Kupon Google Ads – niższa cena reklamy w sieci

Jeżeli korzystacie z Google Ads, na waszą skrzynkę pocztową co pewien czas mogą przychodzić maile z informacją o udzieleniu kodu rabatowego. Traktowaliście do tej pory takie wiadomości jak spam? To błąd. Pora nieco dłużej się zastanowić nad tym tematem, bo naprawdę warto.

Czym są rabaty na reklamy Google Ads i kto je udziela?

Kod zniżkowy lub kupon rabatowy to ciąg znaków, który należy wpisać w zakładce rozliczenia swojego konta Google Ads. Działa on zazwyczaj na jednej i tej samej zasadzie. Doładowując swoje konto kwotą np. 200 złotych, drugie tyle otrzymujemy od Google za darmo do wykorzystywania na usługi reklamowe. Bardzo ważna rzecz – aby móc skorzystać z kuponu, konto musi być aktywne i doładowane. Nie można korzystać z kuponu, jeśli konto jest niezasilone lub mamy niezapłacone faktury.

Jak otrzymać kupon na reklamy Google Ads?

Jest kilka metod aby uzyskać kupon zniżkowy na Google Ads. Jedna z nich to cierpliwie czekać na wiadomość od Google. Kupony zwykle są rozsyłane do klientów raz do dwóch razy w roku. Wiele jednak zależy od tego, jakie koszty reklamy Google dotychczas klient generował. Im bardziej aktywnie korzysta z narzędzia, tym rabaty może otrzymywać częściej.

Druga metoda na to, aby zmniejszyć koszt reklamy Google to współpraca z firmami, które dla nas ją poprowadzą. Są to firmy marketingowe specjalizujące się w reklamach Google. Zwykle są również certyfikowanymi partnerami Google, co pozwala z jeszcze większym zaufaniem nawiązać z nimi współpracę. Dzięki temu że pozyskują oni dla Google nowych klientów na reklamy, otrzymują w zamian dodatkowe zniżki i rabaty. Przeznaczają je na działania promocyjne prowadzone na rzecz swoich klientów. Korzystając z usług takich firm, klient zyskuje wiele korzyści.

Dlaczego warto reklamy Google warto powierzyć profesjonalistom?

  • Szczegółowa analiza – koszty reklamy Google mogą być bardzo wysokie, również wtedy kiedy nie jest to potrzebne. Powodem może być źle dobrana konfiguracja słów kluczowych lub źle dostosowany model rozliczeń. W tym przypadku dochodzi do tego, o czym pisaliśmy na samym początku – przepału budżetu. Pieniądze na reklamy Google zostają wydane, a ich efektu brak. Współpraca z firmą, która profesjonalnie zajmuje się reklamami Google, opiera się na suchych faktach. Zdobywa się je w drodze analiz, mających potwierdzić na jakie słowa kluczowe warto się reklamować, a także jak działa konkurencja oraz jakie działania można podjąć, aby ją wyprzedzić.

  • Stały nadzór – spora liczba klientów sądzi, że raz utworzona kampania może działać niezmiennie przez wiele następnych miesięcy. Owszem, może. Ale czy będzie przynosić takie same efekty – wątpliwe. Branża, w której działasz nieustannie się zmienia. Zatem Twoje reklamy Google również powinny się zmieniać i być dostosowane do kontekstu, w którym przychodzi Ci prowadzić firmę. Jeżeli nie masz czasu na samodzielne analizy i modyfikowanie kampanii, zrobią to za Ciebie fachowcy. Regularnie będą śledzić raporty i porównywać efekty działań reklamy. W przypadku zauważenia niepokojących spadków, rozpoczną prace związane z przebudowaniem kampanii reklamowej. Twoje kampanie wzbogacą się o nowe słowa kluczowe, otrzymają również nowo brzmiące reklamy.

  • Atrakcyjny cennik reklam Google Ads – ile będziesz musiał zapłacić za reklamę Google? Czy ceny reklamy Google Ads będą przystępne dla Twojego budżetu? Możesz być o to spokojny. Firmy marketingowe działają elastycznie, mając do dyspozycji możliwość udzielania korzystnych rabatów handlowych. Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na reklamę w Google, nie przejmuj się tym. Wiedza i doświadczenie pozwala każdą kwotę optymalnie wykorzystać na cele reklamowe, pomagając Ci zdobyć nowych klientów.

Czy ceny reklam Google można wliczyć w firmowe koszta?

Jednym z kilku powodów, dla których przedsiębiorcy mogą chcieć inwestować w reklamy Google, jest możliwość zaliczenia wydatków w koszta prowadzenia firmy. Dokładnie tak. Są to wydatki na cele reklamowe, jak najbardziej kwalifikujące się do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu. W praktyce oznacza to możliwość pomniejszenia zaliczki na podatek dochodowy, a jednocześnie uzyskanie korzyści w postaci nowych klientów i budowania wizerunku firmy.

Cennik reklamy Google – sprawdź ile zapłacisz za swoje reklamy

Podsumowując, koszty reklamy Google są bardzo zróżnicowane i co najważniejsze, elastyczne. Bez trudu można dopasować budżet reklamowy do możliwości firmy, jak również warunków konkretnej branży. Pozwala to skutecznie się reklamować firmom nawet z ograniczonym budżetem, wybierając mniej popularne słowa kluczowe, które również mogą zapewnić wymaganą konwersję. By jednak do tego dojść, konieczne są niezbędne analizy i badania rynku oraz konkurencji.

Przeczytaj także:

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Jak odpowiadać na negatywne opinie w Google Maps?

Obecnie w niemal każdej branży panuje duża konkurencja. Pytanie więc, czym kierować się przy wyborze konkretnego dostawcy usług lub produktów? Wielu konsumentów przy podejmowaniu decyzji kieruje się opiniami innych – nie tylko wyrażonymi przez przyjaciół lub...

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż? To poważne wyzwanie – zwłaszcza, że konkurencji w świecie e-commerce przybywa dosłownie z dnia na dzień. Są jednak sposoby na to, aby krok po kroku zwiększyć liczbę transakcji i...