Google News Showcase dostępny także w Polsce!

lut 22, 2022

Czas czytania: 5 minuty

Dokładnie 9 lutego 2022 roku, w Polsce ruszyło Google Showcase, będące częścią globalnej inwestycji Google, którego misją od zawsze jest ułatwianie ludziom dostępu do informacji. Tym razem internetowy tytan stawia na wzmacnianie świadomości czytelników poprzez jakościowe dziennikarstwo.

Showcase w Polsce ma bowiem wspierać cyfrowy rozwój branży informacyjnej, ułatwiając czytelnikom odkrywanie ważnych dla nich informacji i pogłębiając ich kontakt z wydawcami. W obliczu światowej pandemii oraz w świetle błahych, często mało wiarygodnych wiadomości – dynamiczny i rzetelny przemysł informacyjny ma zatem znaczenie. To właśnie teraz, bardziej niż kiedykolwiek ludzie szukają prawdziwych wiadomości, a branża informacyjna jest w dodatku zagrożona finansowo.

Co to jest Google Showcase?

Google News Showcase

Google Showcase to internetowa platforma informacyjna, która została uruchomiona w październiku 2020 roku. Pomaga uczestniczącym wydawnictwom dzielić się swoimi artykułami redakcyjnymi w specjalnych panelach, a czytelnikom poznawać informacje kontekstowe o najważniejszych wydarzeniach. Innymi słowy – dzięki Showcase w Wiadomościach Google, użytkownicy mogą zobaczyć, które artykuły zostały uznane przez redakcje za najważniejsze.

Ponadto dzięki Google Showcase, czytelnicy dostają więcej informacji nie tylko krajowych i międzynarodowych, ale także lokalnych, a wydawnictwa, mając bezpośrednią kontrolę nad prezentacjami, nawiązują głębsze relacje z odbiorcami. To rozwiązanie różni się od innych usług informacyjnych Google, ponieważ koncentruje się na wyborach redakcyjnych dokonywanych przez wydawców. To oni decydują, które artykuły ukazać czytelnikom i w jaki sposób je zaprezentować.

Google Showcase to także globalny program licencjonowania treści. Google płaci bowiem redakcjom za dbanie o wysokiej jakości dziennikarstwo, po to, by poprawić jakość wiadomości online, z korzyścią zarówno dla czytelników jak i wydawców. Dlatego też lista współpracujących redakcji nie jest przypadkowa i to Google decyduje, z kim taką współpracę podejmuje.

Google na cały program wydało ponad miliard dolarów, werbując do udziału w Showcase kilkanaście krajów i zawierając tym samym porozumienia z ponad 1200 publikacjami informacyjnymi. W Polsce do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, reprezentujących 47 różnych redakcji. Sama dyrektorka Google Polska – Magdalena Kotlarczyk, nie ukrywa swojego zadowolenia z dołączenia polskich wydawców do platformy :

„Cieszymy się, że uruchamiamy ten program we współpracy z tak różnorodną grupą partnerów – mediów, które już teraz udowadniają, że dzięki internetowi można zbudować i rozwijać nowoczesne media, wykorzystując wszystkie szanse na powiększanie swojego grona odbiorców i osiągnięcie cyfrowego sukcesu. To także szansa dla lokalnego dziennikarstwa – pandemia pokazała, jak bardzo jest ono potrzebne społecznościom. Showcase to kolejna nasza inwestycja w łatwiejszy dostęp do różnorodnych źródeł informacji dla wszystkich w Polsce.”

Jak działają Wiadomości Google Showcase?

Showcase w Wiadomości Google ściśle związany jest z usługami Google News i Google Discover. Wydawcy mogą tworzyć zestawienia informacji na otwarcie oraz na podsumowanie dnia. Szablon pozwala na wybranie trzech tematów w panelu, który zostanie zaprezentowany czytelnikom.

Uczestniczące w programie wydawnictwa informacyjne, zyskują dostęp do różnorodnych formatów paneli w narzędziach Showcase. Panele, które na ten moment dostępne są w usługach Wiadomości Google i Discover pozwalają na kontrolę prezentacji wiadomości i przekierowują zainteresowanych czytelników do pełnych artykułów już na głównych stronach wydawców. Dzięki temu, redakcja może typować powiązane artykuły i pokazywać je odbiorcom w pierwszej kolejności na ich osi czasu.

W praktyce wygląda to tak, że wydawca przygotowuje panele informacyjne, do których sam selekcjonuje treści. W panelach można zaprezentować pojedynczy artykuł z kilkoma, wypunktowanymi informacjami dnia, lub kilka artykułów. Jeśli promuje pojedynczy tekst, może to robić na trzy różne sposoby:

  • lista punktowana – ten szablon pozwala na wypromowanie jednego tekstu, prezentując punktowo najważniejsze informacje z danej publikacji
  • kluczowe momenty – tzw oś czasu, która minuta po minucie pokazuje aktualny obraz zmieniającej się sytuacji danego wydarzenia
  • podsumowanie z pokrewnymi artykułami – szablon ma przede wszystkim promować jeden tekst, ale pokazuje także dwie inne publikacje, które mają dawać czytelnikowi poczucie wiarygodności informacji

Dla paneli można wybrać także indywidualny layout, który wyróżni treści w wiadomościach Google.

Wydawcy uzyskują przychody nie tylko dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, ale wszystkie media uczestniczące w programie otrzymują także opłatę licencyjną od Google.

Na jakich zasadach wypłacana jest opłata licencyjna?

Mimo, iż Unia Europejska stara się zmienić zasady korzystania z treści medialnych to Showcase pozwala na agregowanie treści tworzonych przez niezależne podmioty, za odpowiednią opłatą licencyjną oferowaną przez giganta technologicznego Google. Ten ustalił sztywne widełki, niepodlegające negocjacjom. Opłata licencyjna zależna jest zatem wyłącznie od wielkości wydawcy.

Z takiej oferty skorzystało wiele mniejszych podmiotów, jednak większe redakcje takie jak Wirtualna Polska, Agora czy Gazeta Wyborcza nadal mają wątpliwości. Uważają, że najpierw należy kompleksowo wdrożyć dyrektywę z 2019 roku, która daje wydawcom prasy prawo do wynagrodzenia za korzystanie z ich treści przez platformy cyfrowe i uzgodnić warunki jej egzekwowania, a dopiero później wdrażać ją między wydawcami a innymi dużymi koncernami.

Swoje obawy argumentują w sposób dosadny:

„ Na obecnym etapie negocjacji z firmą Google jest za wcześnie, aby poczynić jakiekolwiek wiążące deklaracje, czy oceniać ten projekt. Podejmując decyzje w tym zakresie Agora będzie uwzględniać szereg czynników, w tym m.in. reakcję rynku i odbiorców na wprowadzenie programu Showcase.” – Nina Graboś, dyrektorka ds komunikacji korporacyjnej w spółce Agora.

„Warunki proponowane przez Google są dziś „gorsze od regulacji unijnych” – Wirtualne Media.

„Od naszych zaprzyjaźnionych organizacji z innych krajów wiemy, iż wysokość proponowanych rekompensat w ramach programów typu GNS jest kilka, kilkanaście razy mniejsza, niż wskazują na to szacunki. To chyba też wyjaśnia, dlaczego w Polsce do programu przystąpiło niewielu wydawców.” – Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w Izbie Wydawców Prasy

Podmioty zrzeszone w Izbie Wydawców Prasy tworzą własny system egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych i liczą zatem, iż polski ustawodawca szybko dokona implementacji dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (UE/2019/790).

Google Showcase dla dziennikarstwa

Mimo, iż Google Showcase posiada swoich przeciwników, kierujących się głównie kwestią finansową, to jednak wydawnictwa, które wzięły udział w tym przedsięwzięciu widzą w nim ogromny potencjał, dodatkową ekspozycję treści i szansę na kolejny krok w rozwoju. Przedstawiciele mediów doskonale wiedzą bowiem, iż Google poprzez najpopularniejszą wyszukiwarkę, przeglądarkę i mobilny system operacyjny najsprawniej dociera do ich czytelników.

Wydawcy czują się zatem wyróżnieni, a uczestnictwo w Google Showcase pozwala im dotrzeć ze swoimi wartościowymi treściami do szerszego grona odbiorców, prezentując je w nowy, bardziej atrakcyjny sposób. Google tym samym docenia wydawców za ich rzetelność i jakościowe dziennikarstwo.

„Zamierzamy wykorzystywać Showcase nie tylko do promocji ważnych newsów, które regularnie przynosimy na rynek medialny, ale również do prezentowania naszych najlepszych felietonów i materiałów premium w atrakcyjnej dla czytelników formie.” – stwierdził Przemysław Pająk, redaktor naczelny Spider’s Web.

Pięknej i zarazem konkretnej wypowiedzi na temat Google Showcase w Polsce udzielił Michał M. Lisiecki, założyciel PMPG Polskie Media SA:

„Z optymizmem patrzymy na współpracę z Google przy realizacji Google News Showcase. Projekty jak ten, wspierające prawdziwe dziennikarstwo, są niezwykle istotne w świecie przeładowanym szybką, krótką i często błahą informacją. W moim odczuciu, projekt ma szansę znaleźć uznanie nie tylko wśród redakcji i dziennikarzy, ale co najważniejsze – wśród czytelników, ceniących jakościowe treści, a oni właśnie są dla nas najważniejsi. Trzymam kciuki za sukces, bowiem czas najwyższy na merytoryczną i ekonomiczną współpracę między globalnymi liderami technologii a lokalnymi mediami.”

Tą wypowiedzią można by było spuentować całą ideę programu Showcase. Warto jednak dodać, iż to nie pierwsze takie przedsięwzięcie organizowane przez Google. Do tej pory w ramach funduszu Digital News Initiative, Google zainwestowało ponad 30 milionów złoty, wspierając aż 33 projekty medialne, prowadzone przez polskich wydawców. Od 2015 roku, w ramach Google News Lab przeszkolono także 11 tysięcy polskich dziennikarzy i studentów dziennikarstwa oraz utworzono fundusz ratunkowy dla redakcji dotkniętych pandemią.

Dane z News Showcase także mówią same za siebie. Po roku było już widać korzyści, płynące z tego przedsięwzięcia. Ponad milion stworzonych paneli News Showcase i ponad 1,5 miliona razy wybrany przez czytelników przycisk „obserwuj”, pozwalający na regularny wgląd do aktualizacji ulubionych wydawców. To naprawdę dobry start.

Autor wpisu
Jakub Werelich
Jakub Werelich

Specjalista SEO

 

Przeczytaj także:

Pozycjonowanie Wrocław

Pozycjonowanie Wrocław

Samo posiadanie firmowej strony internetowej, to dalece za mało aby osiągnąć rynkowy sukces. Ważnym jest, aby nasza witryna była widoczna w wyszukiwarce Google! Stąd tak istotnym elementem marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron. Jako agencja Media Click...

Minister finansów na granicy zawału – błędny kurs Euro w Google

Google, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wyszukiwania i platform finansowych, dostarcza użytkownikom aktualne informacje na temat kursów walut. Aby dostarczać te informacje, Google korzysta z różnych źródeł danych, w tym od zewnętrznych dostawców. Głównym...

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper Kampanie – Czy to się opłaca? Opinie i Cennik

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, która działa w modelu SaaS. Korzystają z niej osoby, które chcą szybko i wygodnie założyć sklep internetowy. Firma zapewnia szeroki wybór pakietów, odpowiednich zarówno dla małych e-sklepów, jak i tych działających na...