Gwałtowny rozwój technologii informatycznych oraz wzrost dostępu do łącz szerokopasmowych sprawił, iż globalna sieć stała się silnym konkurentem dla mediów tradycyjnych. Z raportu1 podsumowującego polski rynek internetowy za 2006 rok wynika, że w Polsce korzysta z internetu regularnie ponad 12,5 miliona użytkowników. Liczba internautów w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o blisko 30 procent. Średni czas korzystania z sieci wyniósł 28 godzin i 23 minuty miesięcznie (grudzień 2006), czyli 5 godzin dłużej niż w roku ubiegłym2. Mimo tego, że niecała połowa wszystkich konsumentów (40%) korzysta z sieci to jest to grupa bardzo wpływowa. Są w niej niemal wszyscy przedsiębiorcy, osoby na kierowniczych stanowiskach, przedstawiciele wolnych zawodów oraz prawie wszyscy uczniowie i studenci.
Internet to nie tylko doskonałe źródło poszukiwań informacji o swoich zainteresowaniach czy produktach ale również sposób spędzania czasu oraz rozrywki. Wzrost czasu spędzanego w internecie odbywa się przeważnie kosztem tradycyjnych mediów,
w największych aglomeracjach głównie kosztem telewizji.
Nie dziwi już nikogo fakt,
iż ludzie coraz częściej zaglądają do elektronicznych wydań swoich ulubionych miesięczników, słuchają radia oraz oglądają relacje telewizyjne wprost z sieci. Na zmiany zachowań konsumentów, mają przede wszystkim wpływ nowe sposoby w jakich może być prezentowana treść w internecie (przekazy wideo, dźwięk wysokiej jakości). Duże znaczenie ma bezpośrednia i otwarta forma komunikacji (np. elektroniczne blogi), która buduje bliższe relacje oraz, co najważniejsze, zaufanie pomiędzy konsumentami a nadawcami. Użytkownicy internetu w Polsce to aktywni odbiorcy wszelkich przekazów medialnych. Spadek zainteresowania mediami tradycyjnymi przedstawia raport Gemius SA, „Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów”, listopad-grudzień 2006 r.
Na dzień przed badaniem telewizję oglądał co drugi internauta (55%). Z medium tego korzystały częściej kobiety niż mężczyźni. Popularność telewizji wśród internautów systematycznie spada. Od roku 2004 odsetek oglądalności zmalał blisko o 20%. Najczęściej oglądanym kanałem jest TVN, które oglądało 69% użytkowników sieci. Za liderem znaleźli się odpowiednio TVP1 (58%), Polsat (54%), i TVP2 (48%). W 2006 roku można zauważyć tendencję do odchodzenia od stacji ogólnopolskich na rzecz kanałów tematycznych (np. informacyjnego TVN24, który ogląda co 4 internauta). Wiążę się to z wyższymi w tej grupie społeczeństwa zarobkami oraz lepszym wykształceniem, co wiąże się z potrzebą bardziej zindywidualizowanej formy rozrywki czy informacji. Coraz większą przychylnością wśród internautów cieszy się telewizja internetowa. Oglądanie obrazu wideo za pośrednictwem komputera deklaruje 33% badanych. Największym zasięgiem cieszy się tvp.pl (13%), który zdystansował TVN oraz Cartoon Network. Mimo 18% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego, wciąż pozostaje czynnością raczej okazjonalną. 2006 rok to jeszcze nie czas na to, aby telewizja internetowa stała się alternatywą w sposobie korzystania z tego medium. Jeszcze długo może być traktowana jako pewna innowacja, która jest w fazie testów.
W 2006 roku słuchanie radia drogą tradycyjną deklarowała dokładnie połowa respondentów, czyli o 9 punktów procentowych mniej niż dwa lata wcześniej. Najczęściej słuchanymi kanałami są komercyjne rozgłośnie radiowe: RMF FM (40%) oraz Radio Zet (34%). Z roku na rok można zauważyć rosnącą popularność radia słuchanego przez internet. Popularność tego kanału w 2006 wyniosła 70%. Stanowi to wzrost o 17% w porównaniu do roku poprzedniego oraz 43% do okresu sprzed dwóch lat. W tej grupie użytkowników sieci przeważają głównie mężczyźni (75%) oraz internauci w wieku 15-24 lata (78%).
Z przeprowadzonego badania wynika, iż 41% respondentów-internautów w dniu poprzedzającym badanie czytało prasę codzienną, 23% tygodnik lub dwutygodnik, a 16% miesięcznik. Największą poczytnością cieszą się analogicznie: Gazeta Wyborcza (48%), Newsweek (20%) oraz Claudia z CKM (11%)1. W porównaniu z pozostałymi mediami, radio jako jedyne od 2 lat, utrzymuje ten sam poziom zainteresowania. Nie zaobserwowana żadnych godnych uwagi zmian również na rynku prasy elektronicznej.
Sieciowa alternatywa konsumpcji, którą umożliwia internet, wymusza na starszych mediach obranie taktyki, która spowoduje zatrzymanie przy sobie użytkowników. Tym sposobem
w większości przypadków jest zmiana modelu biznesowego, polegająca na łączeniu tradycyjnego przekazu i internetu. Tak już zrobili najwięksi medialni gracze, jak Gazeta Wyborcza czy stacja telewizyjna TVN, uruchamiając swoich elektronicznych odpowiedników.
Dla współczesnych konsumentów sieć stała się czymś więcej niż miejscem,
do którego zagląda się od czasu do czasu. Z punktu widzenia marketingu bardzo ważne są przyzwyczajenia i zachowania grup internautów spowodowane szybkim rozwojem internetu. W Polsce 90% grupy wiekowej 15-19 lat deklaruje korzystanie z internetu2. Jest to ważna grupa konsumentów, gdyż w tym wieku utrwala się „kod preferencji marek”, który wpływa na przyszłe wybory i preferencje zakupowe3. Internet wprowadził zmiany w sposobie konsumpcji mediów a tym samym w postawach zakupowych, podejściu do zawierania transakcji handlowych oraz, co najważniejsze, w poszukiwaniu informacji o produktach
i usługach.
Literatura:
Kaznowski D., „Nowy marketing w internecie”.
Raport „Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów.” GEMIUS SA 2007.
Raport „Internet 2006” GEMIUS S.A., http://pliki.gemius.pl/Raporty/2006/Gemius_SA_Internet_2006.pdf z dnia 01.03.08.
Raport strategiczny IAB Polska „Internet 2006. Polska, Europa i Świat.”, dc1.sabela.pl/raport_IAB_2006.pdf z dnia 01.03.08.
Autor wpisu
Maciej Kędzia
Specjalista SEO