fbpx

Raport przejrzystości Google – jakie skrywa tajemnice?

Paź 26, 2020

Wyszukiwarka Google zadebiutowała na świecie we wrześniu 1997 roku. Od tego czasu minęło już blisko ćwierć wieku i zmieniło się niemal wszystko. Z małej i dopiero co rozwijającej się firmy, Google stał się globalnym koncernem, mającym wpływ na niemal każdą dziedzinę naszego życia. Czy się nam to podoba czy nie, Google towarzyszy nam prawie przez całą dobę. W telefonach z Androidem, w komputerach, urządzeniach przenośnych i dziesiątkach innych urządzeń, jak bankomaty, billboardy i wiele więcej. Dopuszczając giganta tak blisko siebie, siłą rzeczy pozwalamy mu zbierać cenne informacje na swój temat. Część z nich przekazujemy mu świadomie, korzystając np. z wyszukiwarki, natomiast do innych Google dociera w tylko sobie znany sposób, analizując kontekst wielu sytuacji i poddając go analizie przez sztuczną inteligencję.

Tym bardziej cieszy fakt, że Google udostępnia cenne informacje publikując Raport przejrzystości Google.

Bezpieczne przeglądanie – stan witryn

Bezpieczne przeglądanie – stan witryn

Czym jest raport przejrzystości Google?

Pierwszy raport przejrzystości Google został opublikowany w 2010 roku. Dlaczego? Celem tego raportu było pokazanie użytkownikom, jak Google chroni ich prywatność i dane. Okazało się bowiem że każdego roku do firmy wpływają dziesiątki tysięcy żądań od różnych organów państwowych i instytucji, które domagają się udostępniania danych o użytkownikach. Od samego początku Google konsekwentnie odmawiało udostępniania tych danych. Aby jednak nie być posądzonym za sprzedawanie lub udostępnianie wrażliwych danych, zdecydowało się wykonać odważny krok – opublikować raport przejrzystości.

Od tego czasu raport pojawia się cyklicznie i obejmuje szczegółowy spis informacji o firmach, instytucjach i organach, które zwróciły się do Google z różnego rodzaju żądaniami dotyczącymi udostępniania danych. Ale nie tylko.

Co zawiera raport przejrzystości Google?

Cały raport to obszerne archiwa ZIP, zawierające pliki XML ze zbiorami danych. Raport został podzielony na 15 różnych części, które można pobierać oddzielnie dla wybranych krajów.

Jakie dane zawiera raport przejrzystości Google?

  1. Bezpieczeństwo i prywatność
  2. Żądania informacji o użytkownikach
  3. Bezpieczne przeglądanie Google
  4. Szyfrowanie e-maili podczas przesyłania
  5. Szyfrowanie HTTPS w internecie
  6. Bezpieczeństwo ekosystemu Androida
  7. Usuwanie treści
  8. Usuwanie treści w związku z naruszeniem praw autorskich
  9. Żądania usunięcia treści składane przez władze państwowe
  10. Żądania usunięcia treści zgodnie z europejskim prawem dotyczącym prywatności
  11. Zgodność z wytycznymi dla społeczności YouTube
  12. Usuwanie treści na podstawie ustawy NetzDG
  13. Dodatkowe raporty
  14. Reklamy polityczne w Google
  15. Zakłócenia ruchu w usługach Google

Dlaczego raport przejrzystości Google jest tak ważny?

Transparentna polityka działania ma bardzo duże znaczenie dla firm, kreujących się na przyjaznych dla użytkownika i stojących po ich stronie. Google do takich z pewnością się zalicza. Gdyby nie zaufanie, którym obdarzają Google miliony użytkowników na całym świecie, firma nie miałaby tej pozycji, którą dziś może się pochwalić. Aby jednak nie zawieść tego zaufania, konieczne jest przekazywanie informacji o tym, kto jeszcze może dociekać wiadomości o użytkownikach lub podejmować inne kroki względem Google. Informacje te znajdują się w raporcie przejrzystości Google.

Globalne żądania informacji o użytkownikach

Globalne żądania informacji o użytkownikach

Gdzie znajdę raport przejrzystości Google?

Raport dostępny jest bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Znajdziemy go na stronie https://transparencyreport.google.com/.

Przeczytaj także:

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

AMP Google – co to jest i jak ma wpływ na SEO?

Inicjatorem stron AMP jest Google. Światowy koncern rozumiejąc potrzebę użytkowników w szybkim dostępie do informacji, rozpoczął pracę nad nowym standardem stron www. Tak właśnie narodziły się przyspieszony strony mobilne AMP, czyli Accelerated Mobile Pages. Czym się...