Spośród wielu dodatków, które można zaimplementować do sklepu internetowego, jeden wydaje się szczególnie użyteczny. Zwłaszcza wtedy, kiedy analizujemy skuteczność sprzedaży i sposób, w który użytkownicy poruszają się po stronach sklepu. Tym dodatkiem jest Hotjar.
Hotjar czyli mapa ciepła (heat map)
Czym właściwie jest Hotjar? Narzędzie można porównać do kamery termowizyjnej, którą sprawdza się budynek w poszukiwaniu mostków termicznych, przez które ucieka energia z wnętrza budynku na zewnątrz. Hotjar działa tak samo, z tą różnicą że budynkiem jest strona internetowa. Uruchomiony w sklepie Hotjar działa w tle i nie spowalnia witryny, ani w żaden inny sposób nie daje znać klientom o swoim istnieniu. Hotjar zapisuje i analizuje kliknięcia myszą na stronie, ich miejsca i częstotliwość, a następnie tworzy z nich tzw. mapę ciepła. Na renderingu strony widoczne są kolorowe plamy, symbolizujące ilość kliknięć.
- Niebieskie plamy „zimne” – minimalna ilość kliknięć myszą,
- Czerwone plany „gorące” – maksymalna ilość kliknięć mysza.
Co daje mapa ciepła (heat map) – korzyści z Hotjar
Zastanawiacie się jaki jest cel stosowania Hotjar w swoim sklepie? Wyniki w postaci mapy ciepła dostarczają bardzo wielu, użytecznych informacji. Na ich podstawie można sprawdzić zachowania użytkowników i najczęściej klikane przez nich miejsca. Jeżeli czerwone plamy ciepła pokrywają się z elementami sklepu, które przynajmniej w teorii odpowiadają za sprzedaż, świadczy to o dobrej konstrukcji sklepu.
- Wyszukiwarka,
- Menu,
- Koszyk,
- Polecane produkty
Jeśli zauważymy że w/w elementy objęte są zimnymi plamami w odcieniach koloru niebieskiego, świadczyć to może o konieczności ich poprawy. Co jest z nimi nie tak? Możliwości jest kilka.
- Nieintuicyjna lokalizacja,
- Słaba czytelność,
- Niewystarczające zaznaczenie elementów na stronie,
- Zbyt mała atrakcyjność,
- Brak CTA.
Hotjar – analiza klikalności i wyszukiwanie nieklikalnych miejsc
Kolejne ciekawe zastosowanie mapy ciepła Hotjar, to sprawdzenie elementów, które nie są a powinny być klikalne lub klikane. W sklepach internetowych może znajdować się wiele cennych informacji, do których klienci powinni dotrzeć. Tabela rozmiarów, roletka z wyborem rozmiarów i kolorów, polecane lub powiązane produkty lub czat z konsultantem.
Jak poprawić efektywność elementów i zwiększyć ich klikalność?
Można to zrobić na kilka sposobów, wykorzystując np. testowanie A/B.
- Zmiana położenia elementów, w których chcemy zwiekszyć interakcję,
- Zmiana ich koloru, wielkości, układu.
Miejsca klikane, które takimi nie powinny być
Korzystaliście kiedyś ze stron, na których intuicyjnie klikaliście miejsca, w których jak się okazywało nic nie było, a powinno? Na przykład wyszukiwarka, koszyk, galeria, strzałka do przewijania zdjęć. Jeśli tak, skąd wiecie że i Wasz sklep nie jest wolny od takich błędów? Hotjar pozwala się o tym przekonać. Jeśli na mapie ciepła zaznaczone są gorące plamy nad miejscami, w których nic nie ma, wskazuje to na nieintuicyjną budowę strony i brak zgodności z oczekiwaniami klientów. To może prowadzić do zniechęcenia ich do dalszych zakupów oraz porzucenia koszyka. Jak to naprawić? Przebudowując układ sklepu. Czasami wystarczy naprawdę niewielka zmiana, jak przesunięcie przycisku w trochę inną stronę lub przerzucenie ikony koszyka z lewej na prawą stronę.
Jak włączyć Hotjar mapę ciepła w sklepie Shoper?
Uruchomienie Hotjar w sklepie internetowym Shoper nie jest trudne. Polega na włączeniu odpowiedniej funkcji w ustawieniach, a następnie wklejeniu krótkiego kodu śledzącego. Istotne również jest to, że Hotjar może działać nie tylko w sklepach internetowych Shoper, ale również na każdej innej stronie www i dowolnym CMS.