Pierwszą stronę internetową stworzył Tim Berners-Lee. To brytyjski fizyk i programista, który stał się pionierem usługi www, a od 1994 roku jest przewodniczącym organizacji W3C – World Wide Web Consortium, która zajmuje się standardami pisania i przesyłu stron www.

Najprostszą definicją strony internetowej jest stwierdzenie, iż jest to dokument HTML, udostępniony w internecie przez serwer www, wyświetlany głównie za pomocą przeglądarki internetowej. Z mniej technicznego punktu widzenia, strona internetowa to jeden z głównych elementów tworzenia marki w sieci, wpływający na odpowiednią prezentację i prestiż firmy.

Dobrze zbudowana strona internetowa staje się mocną konkurencją na rynku i stanowi doskonałą wizytówkę, zawierającą same najcenniejsze informacje o przedsiębiorstwie. Projektowanie strony internetowej zwykle opiera się na indywidualnych potrzebach klientach, uzależnionych od rodzaju prowadzonej działalności oraz misji i celu firmy.

O tym, jak założyć własną stronę internetową można przeczytać w wielu poradnikach, udostępnionych w sieci lub zasięgnąć informacji u ekspertów. Takie porady bądź zlecenie stworzenia wizerunku firmy w sieci, łączą się z niemałym wydatkiem. Tu na pomoc przychodzi darmowy kreator stron www, który poprzez dany system CMS, pozwoli zbudować własną stronę, nawet początkującym przedsiębiorcom, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Brak opłat nie jest jedyną zaletą posiadania strony stworzonej poprzez darmowy kreator stron www. To również przede wszystkim:

  • całodobowa, ogólnodostępna oferty firmy
  • globalny zasięg, docierający do potencjalnych klientów na całym świecie
  • stały kontakt z klientami lokalnymi, jak i zagranicznymi np. poprzez e-mail
  • nieograniczona liczba informacji oraz aktualizacji danych i wpisów
  • doskonała forma reklamy i nowoczesna forma prezentacji

Co powinna zawierać dobra strona internetowa

Budowa strony internetowej to wielofazowy projekt, który musi być dopracowany na każdym etapie tworzenia. Mimo wszystko powinna być ona przede wszystkim prosta w obsłudze i czytelna dla użytkownika. W innym wypadku, szybko zauważymy spadek wskaźnika konwersji i mniejsze zainteresowanie domeną. Istnieje tak zwany dekalog strony internetowej, którym powinien kierować się każdy kreator stron www. Zawiera on wszelkie niezbędne elementy, bez których strona internetowa z góry spisana jest na straty.

  • Menu – najistotniejszy element każdej strony internetowej, wpływający na ważne pierwsze wrażenie. Podobnie jak każde menu restauracji czy kawiarni – to fundament nawigacji, od którego zależne będzie powodzenie firmy. Menu ma zawierać najważniejsze informacje. Powinno być odpowiednio okrojone, by użytkownik mógł bez problemu odnaleźć się na stronie i szybko odszukać interesujące go kwestie.
  • Treść (content) – nie da się przekazać informacji bez odpowiednich słów. Warto zadbać więc o odpowiednią oprawę strony w postaci tekstu, grafiki i filmów. To one sprawią, że darmowa strona internetowa stanie się kompletna, a każdy opisany produkt bądź usługa wydadzą się bardziej atrakcyjne dla klienta. Do tworzenia oryginalnych i unikatowych treści często przedsiębiorstwa wynajmują copywritera, który systematycznie dba o opisywanie produktów językiem korzyści i prowadzi na przykład firmowego bloga, w oparciu o zasady SEO i pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach.
  • Układ strony – każdy system CMS posiada szeroki wybór układu strony, formatowania treści, fontów i nagłówków. Ludzkie oko podobno lepiej reaguje na symetrię, więc dobrze jeśli strona internetowa posiada tyle samo elementów po prawej jak i lewej stronie. Warto jednak dla przykucia uwagi, świadomie umieścić najważniejszy element strony w punkcie zaburzającym wspomniany ład i symetrię. Ponadto ważne jest również zachowanie umiaru i zostawienie wolego miejsca między treściami, czyli tak zwanego „whitespace”. Pozwoli ono odpocząć na chwilę oczom i uporządkować w głowie użytkownika natłok informacji.
  • Stopka – to dodatkowe menu, umieszczone na samym dole strony internetowej, które często nie jest w pełni wykorzystywane przez właścicieli stron. Doskonale sprawdza się w formie uzupełniających odnośników, zawierających tak zwaną mapę strony, a w niej: newsletter, kontakt, FAQ, regulamin, ikony portali społecznościowych, itp.
  • Hosting i domena – to dzięki nim strona wyświetla się w sieci pod podanym adresem. Często za obie te rzeczy trzeba uiścić opłatę, by mogły pojawić się w internecie. Ceny te są zależne od tego co występuje w domenie po kropce (.pl, .com itp.) Warto dobrze zastanowić się nad domeną, która będzie głównym znakiem rozpoznawczym firmy. Dobrze jeśli domena zawiera nazwę marki lub jej część. W konkretnych przypadkach, kreator stron www online oferuje obie te usługi (hosting i domenę) zupełnie za darmo.
  • Mobilność – w czasach, gdzie stacjonarne komputery sukcesywnie zastępuje się mobilnymi urządzeniami typu tablet czy smartphone, warto zainwestować w RWD (strona responsywna), która pozwala na odpowiednie wyświetlanie strony w każdej rozdzielczości ekranu. Popularność i konieczność używania wersji rosponsywnych znacząco wpłynęła na tworzenie strony internetowej, gdyż obecnie projektowanie strony zaczyna się najpierw od wersji mobilnej, przechodząc do wersji standardowej.
  • SEO – odpowiednie pozycjonowanie stron internetowych, oparte na właściwie dobranych słowach kluczowych, algorytmach i frazach, najczęściej wpisywanych w wyszukiwarki. Dzięki SEO, strona pojawia się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania , co ma znaczący wpływ na sprzedaż i wskaźnik konwersji.
  • Opinie – ostatni element, odpowiadający na pytanie „jak zrobić dobrą stronę internetową”. Otóż opinie klientów mogą znacząco poprawić wizerunek firmy w oczach przyszłych klientów i wpłynąć na ich niezdecydowanie, rozwiewając wszelkie wątpliwości. Nikt nie chce kupić przecież przysłowiowego „kota w worku”, a opinia poprzednich klientów jest najbardziej wiarygodnym źródłem na temat przedsiębiorstwa. Dobra opinia kojarzy się z wysokiej jakości produktami i usługami, warto więc zamieścić je w głównej części swojej stronie internetowej.

Darmowy kreator stron www

Wielu młodych przedsiębiorców zastanawia się, jak zrobić własną stronę internetową, by nie była ona obciążeniem dla budżetu firmy, a jednocześnie spełniała podstawowe wymagania klientów. Tworzenie strony internetowej nie musi być czarną magią, szczególnie jeśli jest ono oparte o kreator stron www. Darmowy, a jednocześnie nieodbiegający znacząco od płatnych programów, bądź usług oferowanych przez freelancerów, pozwoli zaoszczędzić i uszczuplić wydatki związane z założeniem firmy i jej reklamą w sieci.

Kreatory stron internetowych posiadają wiele funkcji i niestandardowych opcji, które pozwalają samodzielnie zaprojektować stronę www, bez wiedzy na temat kodowania. Każdy z nich zawiera wiele szablonów i dodatków, które można dopasować do swych indywidualnych potrzeb. Czołowymi systemami CMS (zarówno bezpłatnymi jak i płatnymi) dostępnymi na rynku są:

  • Kreator stron Home.pl
  • WIX
  • Jimdo
  • Duda
  • Squarespace
  • GoDaddy GoCentral
  • Weebly
  • WordPress
  • WebWave
  • Kreator stron internetowych Google Moja Firma

To dzięki nim, nie będąc znanym programistą, można w ciągu kilku minut zbudować własną, w pełni funkcjonalną stronę internetową. Pozwoli to rozwinąć firmowe skrzydła i wzbić się na najwyższy poziom technologiczny, będący cenną wizytówką firmy, niezależnie czy darmowa strona internetowa będzie oferowała produkty, usługi, czy będzie stanowiła typowo informacyjny identyfikator właściciela.

Kreator stron Home.pl

Home.pl jest największym dostawcą usług internetowych dla małych i średnich firm od 1997 roku. Daje to ponad 20lat doświadczenia, docenianego w całej Europie Środkowo-Zachodniej. To zdobywca wielu nagród, potwierdzających najwyższe standardy obsługi w zakresie rejestracji domen internetowych, hostingu serwisów i utrzymywaniu kont poczty elektronicznej.

Home.pl oferuje kilka niedrogich pakietów, uzależnionych od potrzeb i poziomu standardu firmy:

  • Kreator stron www Start – idealny dla początkujących, zawiera 30 gotowych szablonów, również w wersji mobilnej i 20 podstron.
  • Kreator stron www Biznes – opcja dla bardziej wymagających, posiadająca już własny kod html/css. To już 40 wyjątkowych szablonów i 60 podstron, pomagających rozbudować stronę.
  • Kreator stron www Profesjonalny – z pakietem eCommerce (płatność PayU, PayPal itp.) . Gotowy w wersji mobilnej, posiadający własny kod html/css, 142 gotowe szablony i podstrony dostępne bez limitu, również w licznych wersjach językowych. Dedykowany średnim i dużym firmom, ceniącym sobie prestiż i zadowolenie klienta oraz bezpośrednio skierowanym na sprzedaż produktów, ze względu na funkcjonalny eSklep.

Kreator stron internetowych WIX

WIX to kreator stron www za darmo. To platforma CMS, korzystająca z rozwiązań chmurowych, posiadająca miliony zadowolonych użytkowników na całym świecie. WIX to swoboda tworzenia według własnego pomysłu, bez względu na wiedzę i doświadczenie, w pięciu prostych krokach. Mianowicie wystarczy zarejestrować się na darmowym koncie WIX i zdecydować o rodzaju domeny. Następnie należy odpowiedzieć na kilka prostych pytań, które naświetlą zarys oczekiwań i celów firmy. Później wystarczy wybrać odpowiedni szablon, dodać treść, a w niej wybrane obrazy filmy i tekst. Gotową stronę zostaje jedynie opublikować i podzielić się nią z całym światem.

  • Wix Artificial Design Intelligence – pomaga na darmowe stworzenie strony internetowej
  • Edytor Wix – pozwala na samodzielne zaprojektowanie wyjątkowej i oryginalnej strony, pełnej w animacje, filmy, kolory i czcionki dopasowane do charakteru firmy
  • Wix Code – daje zaawansowane możliwości takie jak: budowanie aplikacji, kodowanie bez serwera, konfiguracja baz danych, strony www typu rich content, profesjonalne SEO itp.

 

Jimdo – bezpłatny kreator stron internetowych

Jimdo dopiero od niedawna jest dostępne w polskiej wersji językowej, z czego na pewno cieszą się początkujący przedsiębiorcy. Otóż owa platforma CMS posiada ponad 2,5 miliona użytkowników i pozwala na tworzenie strony internetowej wraz z takimi elementami jak blog, sklep internetowy, newsletter itp. Od kiedy Jimdo pojawiło się na polskim rynku, projektowanie stron internetowych wzbiło się na wyższy poziom i oferuje mnóstwo nowych możliwości.

Jimdo oferuje trzy podstawowe pakiety, w tym pakiet Jimdo Free. Ten darmowy kreator stron pozwala na wybór jednego z kilkudziesięciu ciekawych szablonów i stworzenie własnej domeny jimbo.com w 500 MB przestrzeni dyskowej. Jednak Jimdo Free posiada też swoje wady. Mianowicie wystawić można zaledwie 5 produktów, z których Jimdo odbierze aż 10% prowizji.

Kreator ten jest więc w bezpłatnej wersji polecany raczej firmom, nienastawionym na bezpośrednią sprzedaż. Natomiast pakiety Jimdo Pro i Jimdo Business za niewielką, miesięczną opłata (20-50zł), gwarantują aż 50 GB przestrzeni dyskowej i zdecydowanie lepsze usługi, a w nich:

  • stworzenie własnego logo
  • nieograniczona liczba produktów w e-sklepie
  • 5 kont pocztowych
  • profesjonalne szablony graficzne

 

Kreator stron www Duda

Zdecydowanie jedne z najlepszych narzędzi marketingowych i doskonała funkcjonalność. To główne cechy kreatora Duda. To innowacyjne rozwiązanie, pozwalające stworzyć stronę internetową w zaledwie kilka minut. Polecana szczególnie firmom, które marzą o dobrze wyglądającej stronie na urządzeniach mobilnych. Mianowicie Duda to fantastyczny wybór szablonów, niezależnie od wybranego pakietu. W dodatku minimalistyczny i przejrzysty interfejs jest czytelny dla każdego odwiedzającego, a narzędzie do personalizacji stron uruchamia funkcje takie jak; komunikaty da pierwszych użytkowników, czy oferty specjalne dla stałych klientów.

Mimo, że kreator stron online Duda jest jednym z droższych platform CMS, to wielozadaniowość i ilość zaawansowanych funkcji, gwarantują najwyższy poziom satysfakcji. Mało tego, Duda na każdym etapie tworzenia oferuje support techniczny i jest w stałym kontakcie z klientem, a to nieoceniona pomoc dla każdego początkującego biznesmena.

Kreator Squarespace

Squarespace to jeden z najstarszych kreatorów stron internetowych, gdyż powstał około 12 lat temu. Mimo iż z dniem powstania miał zaledwie jednoosobowy start, tak dziś stanowi zespół ponad 500 wyszkolonych pracowników – ekspertów w swym fachu, którzy zajmują się obsługą stron internetowych w prawie 200 krajach. To niesamowite osiągnięcie w dziedzinie CMS. Ponadto to najbardziej wpływowa platforma, kształtująca trendy w dziedzinie kreatorów.

Najważniejsze zalety Squarespace:

  • łatwy w użyciu
  • wydajny system blogowania
  • skuteczne rozwiązania e-commerce
  • przejrzysta konstrukcja
  • zaawansowany edytor
  • pełna kontrola HTML/CSS

Niemniej jednak, owy kreator stron internetowych online ma kilka wad, na które warto zwrócić uwagę. Przede wszystkim Squarespace jest droższy od konkurencji, a wygląd strony, może pozostawiać wiele do życzenia, gdyż jest mniej intuicyjny niż np. Wix. Opcja e-sklepu jest dostępna wyłącznie w Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie i 7 innych państwach. Wiele użytkowników skarży się również na wersję responsywną swych domen.

GoDaddy GoCentral

GoDaddy jest firmą o ogromnym doświadczeniu. Zarejestrowanych w niej jest bowiem ponad 70 milionów domen. Swą popularność zyskała dzięki niskim kosztom hostingu, dużej bazie danych oraz darmowej domenie wraz z planem na cały rok. Ten bardzo łatwy w użyciu kreator stron www, pozwala stworzyć obecność marki w sieci, umożliwiając docieranie do nieosiągalnych dotychczas klientów.

Każdy z pakietów oferowanych przez kreator GoDaddy można wypróbować za darmo, przez jeden miesiąc. Następnie naliczana jest opłata zgodna z cennikiem pakietowym. Opcja GoDaddy Biznes Plus to najpopularniejszy wybór wśród klientów. Prócz całodobowej pomocy technicznej, posiada takie funkcje jak: optymalizacja SEO, marketing e-mail, a to wszystko w światowej klasie prędkości. Kreator www GoDaddy pozwala nawiązywać kontakt z klientami poprzez tworzenie stron na portalach społecznościowych i ich automatyczne aktualizacje.

To doskonałe rozwiązanie dla firm, chcących dotrzeć ze swą ofertą do każdego zakątka ziemi.

Platforma CMS Weebly

Weebly to kreator stron internetowych typu „przeciągnij i upuść”. Oznacza to nic innego jak możliwość przeciągania wybranych komponentów na stronę i umieszczanie ich w dowolnym miejscu. Znacząco usprawnia to projektowanie strony www i staje się przystępnym rozwiązaniem, nawet dla początkujących.

Kreator Weebly zyskał największą popularność wśród firm zajmujących się sprzedażą online. Oferuje ono bowiem nowoczesne aplikacje, które pozwalają na kontrolę stanów magazynowych i śledzenie skuteczności witryny. Ponadto swobodne zarządzanie zamówieniami i systematyczne nawiązywanie nowych kontaktów sprzyja wysokiej sprzedaży, a doskonale dopracowana wersja responsywna, pozwala cieszyć się wzrastającym wskaźnikiem konwersji z każdego miejsca, na każdym urządzeniu mobilnym.

WordPress.com

WordPress to zdecydowany przodownik wśród darmowych systemów do zarządzania treścią. Mimo iż kreator ten został stworzony w 2001r to już kilka lat później odbierał pierwsze nagrody w kategorii Open Source CMS. To doskonały wybór dla blogerów, chcących podzielić się swoją pasją lub poradami z innymi użytkownikami, ale również wyjątkowa alternatywa dla przedsiębiorców, chcących skutecznie wypromować swoją firmę w sieci.

Zalety kreatora WordPress:

  • łatwość w użyciu – wartość nieoceniona dla laików, która zaoszczędza w dużym stopniu czas i nerwy.
  • Bezpłatność – podstawowa forma platformy, logowanie i rozwijanie strony są w pełni darmowe. Odpłatne są wyłącznie opcje premium.
  • bogata funkcjonalność – zarządzanie interfejsem strony daje szerokie możliwości dzięki dodatkowym etykietom, obszernym kategoriom, etykietom itp.
  • szeroka gama wtyczek i motywów – daje możliwość dopasowania wyglądu i funkcjonalności strony do charakteru firmy.
  • skuteczny system kontroli – pozwala wychwycić ewentualne błędy i śledzić historię zmian i publikacji

Z faktu, iż idealne kreatory nie istnieją, także WordPress posiada kilka niedociągnięć. Otóż by móc zmodyfikować strukturę strony, wymagana jest znajomość języka PHP i HTML. W dodatku problem może pojawić się podczas formatowania tabelek i grafik, a cała platforma nie jest tak dobrze chroniona, jak konkurencyjne kreatory.

WebWave

Największą konkurencję dla kreatora WordPress stanowi polska platforma WebWave. Pozwala ona dopracować stronę internetową z dokładnością do 1px i sprawić, by jej oryginalna szata graficzna przyciągała tłumy klientów. Ten darmowy kreator stron internetowych gwarantuje wysoką satysfakcję bez znajomości kodowania i konfiguracji systemów.

WebWave poza darmowymi, gotowymi szablonami oferuje bezpłatne szkolenia, w których szczegółowo tłumaczy, jak zrobić swoją stronę internetową tak, by była ona atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Pozostaje również w całodobowym kontakcie mailowym i telefonicznym.

Swoją stronę w WebWave można również stworzyć od podstaw, gwarantując tym samym unikatowość i niepowtarzalność. Wystarczy dobry pomysł i zaledwie jeden wolny wieczór, by móc cieszyć się własną domeną w sieci.

Google Moja Firma

W znanej na całym świecie przeglądarce Google, również nie mogło zabraknąć skutecznego kreatora stron www. Zaledwie w kilka minut generowana jest witryna, na podstawie profilu firmy widniejącego w Google. Wystarczy ją jedynie odpowiednio spersonalizować i urozmaicić o odpowiednią treść, zdjęcia i motywy, by móc opublikować jedyną w swoim rodzaju stronę, wyjątkowo prezentującą się na każdym urządzeniu.

Google Moja Firma jest prosta w konfiguracji, pozwala zdobywać nowych klientów i aktualizuje się automatycznie, by użytkownik mógł być zawsze na bieżąco. W dodatku dzięki udostępnionych danych kontaktowych oraz lokalizacji na Mapach Google, wzrasta ilość połączeń telefonicznych i wizyt w sklepach stacjonarnych.

Rejestracja w Google Moja Firma, jak i dostępne projekty są zupełnie darmowe. Profil firmy wyświetla się, gdy użytkownicy szukają danej lub podobnej firmy w sieci lub na mapie Google. Udostępnić można zarówno godziny otwarcia, informacje o marce, jak i zdjęcia, a nawet filmy promujące domenę.

Dodatkowym atutem, świadczącym o autentyczności firmy jest możliwość budowania relacji i dzielenia się opiniami klientów z innymi użytkownikami. Odpowiadając na każdą opinię, wpływamy na prestiż i zaufanie klientów. To najważniejszy wyznacznik powodzenia i sukcesu firmy.

Jak zrobić stronę internetową?

Okazuje się, że niepotrzebna jest pomoc specjalistów, aby dowiedzieć się, jak założyć stronę internetową. Bez względu na wybór kreatora, stworzenie własnej strony internetowej jest na wyciągnięcie ręki i nie wymaga sporych inwestycji. Wystarczy dokładnie określić rodzaj prowadzonej działalności, misję i charakter firmy oraz nastawić stronę na wyznaczony cel, dopasowując jej szablon, strukturę i treść do temperamentu marki.

Warto pamiętać, że strona internetowa jest nieocenioną lokatą, która znacząco podniesie poziom standardu firmy i poprawi strategię marketingową. Nie należy więc oszczędzać w tej kwestii i nareszcie cieszyć się wzrastającą ilością klientów, stawiając na najlepsze rozwiązania.