fbpx

Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Maj 25, 2021

łowa kluczowe a pozycjonowanie stron

Rozmawiając o pozycjonowaniu stron, nie można przegapić tak ważnego tematu jak słowa kluczowe. Przez wiele lat to właśnie one były głównym narzędziem do budowania ruchu na stronie i budowania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Były to czasy, kiedy algorytm Google dopiero był rozwijany i dopiero uczył się swojej sztucznej inteligencji. Wówczas, aby wypozycjonować stronę na jak najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania, wystarczyło zrobić kilka prostych rzeczy.

Old school – pozycjonowanie stron słowami kluczowymi.

Być może część z was pamięta strony internetowe naszpikowane słowami kluczowymi w najróżniejszych odmianach. To nie było przypadkowe działanie. Tak dawniej wyglądało pozycjonowanie stron.

Aby uzyskać oczekiwany efekt, wystarczyło:

  • umieścić słowo kluczowe w title,
  • umieścić słowa kluczowe w description,
  • wkleić tekst z dużą ilością słów kluczowych w treść,
  • napisać trochę precli, wstawiając w nich link z anchorem w postaci słowa kluczowego.

W wielu przypadkach opracowane w ten sposób treści były wątpliwej jakości i przede wszystkim nastawione na pozyskanie kliknięcia w celu wyświetlenia reklamy. Wraz z udoskonalaniem algorytmu Google, taka metoda działania odeszła do lamusa.

Czy to oznacza że dziś słowa kluczowe nie są ważne?

Oczywiście że nie! W dalszym ciągu słowa kluczowe leżą u podstaw całego pozycjonowania. Zmienił się jednak sposób ich używania. Dziś, dla uzyskania oczekiwanych efektów nie można spamować keywordsami całej strony i sieci. Przyniesie to bowiem odwrotny skutek.

Zamiast tego, słowa kluczowe muszą być używane rozważnie i w sposób naturalny, poprzez ich umieszczanie w odpowiednio dobranych miejscach. Są to opisy stron, nagłówki TITLE i H, treść strony, a także znaczniki ALT dla grafik.

Ponadto, słowa kluczowe mogą występować w odmianach przez przypadki. Zaawansowany algorytm Google coraz lepiej sobie radzi z ich interpretacją, dzięki czemu można uzyskać zadowalający efekt pozycjonowania, bez nienaturalnego wklejania słów kluczowych w formie nieodmienionej.

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Aby dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe należy prowadzić pozycjonowanie stron, powinno się używać kilku istotnych narzędzi oraz wykorzystać własną intuicję. Google dostarcza takie narzędzia. Jednym z nich jest planner słów kluczowych w usłudze Google Ads.

Istnieją również zewnętrzne narzędzia, dzięki którym można sprawdzić popularność wyszukiwania określonych słów kluczowych i dopasować je do swojej witryny. W tym miejscu należy wspomnieć o kilku trickach, które można zastosować dla lepszych efektów pozycjonowania.

  • Lokalne pozycjonowanie stron – bardzo częstą praktyką jest łączenie słów kluczowych z nawą miasta. Przykładem może być poszukiwanie mechanika samochodowego w swoim mieście. Wówczas pozycjonowanie stronpowinno być prowadzone np. na słowo mechanik Kraków. Dla uzyskania naturalnego wyglądu treści, słowa można rozbijać na dwie części, oddzielając je znakami interpunkcyjnymi, w tym również kropką. Pozycjonowanie lokalne może przynieść znacznie lepsze i szybsze rezultaty, niż globalne pozycjonowanie strony www. Wynika to między innymi ze znacznie większej konkurencyjności, a także faktu że inne strony mogą mieć bogatszą historię i o wiele mocniejsze zaplecze linków do niej prowadzących niż twoja strona. Osobną kwestią jest zasadność pozycjonowania się na skalę globalną, kiedy prowadzona firma działa lokalnie i kieruje swoje usługi do klientów z określonego obszaru.
  • Pozycjonowanie stron long tail – long tail, czyli w języku polskim długi ogon, oznacza pozycjonowanie strony poprzez łączenie podstawowych słów kluczowych z innymi, z którymi mogą się pojawiać. Przykładem może być: tani mechanik Kraków, dobry mechanik Kraków, a także tanie mechanik Kraków Kazimierz. Pozycjonowanie long tail pozwala dokładniej sprecyzować wyniki wyszukiwania, a w ten sposób wykorzystać niszę, której nie wykorzystują strony pozycjonowane na słowa podstawowe.

Na jakie frazy warto, a na jakie nie warto pozycjonować?

To kolejne istotne pytanie. Pozycjonowanie stron wiąże się z wydatkami. Zarządzanie swoimi pieniędzmi powinno być rozsądne, a ich wydawanie uzasadnione.

Czy uzasadnione ekonomicznie jest pozycjonowanie nowej strony www na ogólne słowa? Czy istnieje realna szansa, aby w krótkim czasie i ograniczonym budżecie prześcignąć konkurencję, która od wielu lat pracowała na swoją pozycję?

Oczywiście że nie.

Dlatego dobór fraz kluczowych jest niezwykle ważny dla efektywności pozycjonowania, jak również dla samego budżetu. W takich przypadkach zaleca się zawężanie i doprecyzowywanie słów i fraz kluczowych. Warto się przy tym kierować kilkoma zasadami.

Jak wybierać słowa kluczowe do pozycjonowania?

  • Stosuj słowa, które są wyszukiwane przez użytkowników (wykorzystaj do tego wcześniej wspomniane narzędzie Google – Planer Słów Kluczowych),
  • Stosuj słowa kluczowe, które są związane z Twoją firmą, produktem lub usługą,,
  • Stosuj słowa kluczowe, które występują na Twojej stronie,
  • Stosuj słowa kluczowe, które nie są zbyt ogólnikowe.

Podział słów kluczowych

Aby jeszcze bardziej ułatwić i przybliżyć wam pozycjonowanie stron z użyciem słów kluczowych, przygotowaliśmy ich krótki podział.

  • Brandowe słowa kluczowe –są to słowa i frazy kluczowe, obejmujące unikalną nazwę twojej firmy, marki, produkty, usługi, a także nazwisko lub nazwę strony www. Wiele osób nie pamięta dokładnej nazwy firmy, ale tylko jej część. Aby ją odnaleźć, wpisuje zapamiętany fragment do wyszukiwarki, licząc na jej pomoc. Jeżeli zadbałeś o pozycjonowanie swoich stron, powinny się ona wyświetlić na pierwszych pozycjach takich wyników wyszukiwania.
  • Generyczne słowa kluczowe– czyli tzw. ogólne słowa i frazy. Zwykle składaj się z jednego lub dwóch słów. Są to słowa ogólne, pobieżnie opisujące pozycjonowany temat. Z uwagi na dużą konkurencyjność, są trudne do wypozycjonowania. Przykładem może być fraza generyczna o brzmieniu „opony zimowe”. Czy sądzisz że łatwo będzie wypozycjonować nową stronę tak, aby zajmowała ona pierwsze miejsca na to słowo? Oczywiście jest to możliwe, ale wymaga niesamowicie dużego budżetu i czasu. Alternatywą może być pozycjonowanie się na długi ogon lub frazy produktowe.
  • Long tail– są to rozwinięte frazy generyczne. Zostają one uszczegółowione np. o kolor, rozmiar, model, przeznaczenie, lokalizację. Słowa kluczowe long tail są dłuższe, ale mogą celniej trafiać w poszukiwane przez użytkowników informacje, generując oczekiwane wejścia na stronę.
  • Frazy produktowe– kolejną grupą słów kluczowych są tzw. frazy i słowa produktowe. Obejmują one konkretny model, nazwę, symbol lub inne dane konkretnie identyfikujące określoną rzecz lub usługę. Frazy produktowe również można łączyć w długi ogon, zestawiając je np. ze słowem „opinie”, „cena”, „sklep” lub lokalizacją.
  • Frazy poradnikowe– są to dłuższe frazy kluczowe, zbudowane z kilku słów. Frazy poradnikowe są przede wszystkim poszukiwane przez osoby, chcąc znaleźć konkretne rozwiązanie swojego problemu. Frazy poradnikowe świetnie sprawdzają się podczas tworzenia treści blogowych, publikowanych na stronach firmowych. Regularnie dodawane, ciekawe i wartościowe poradniki z frazami kluczowymi mogą generować bardzo duży ruch organiczny na stronie. Przykładem fraz kluczowych może być np. „jak naprawić spłuczkę” lub „jak usunąć plamę po winie z białego dywanu”.

Przeczytaj także:

Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

Dla kogo jest pozycjonowanie stron? Aby odpowiedzieć na to pytanie, można użyć jednej, ogólnej odpowiedzi. Będzie ona brzmiała „dla wszystkich właścicieli stron internetowych”. Aby jednak bardziej przybliżyć zasadę działania pozycjonowania stron i pokazać, jakie...

Co to jest SEO?

Co to jest SEO?

W kontekście rozmów o pozycjonowaniu stron internetowych, bardzo często można trafić na słowo SEO. Co ono właściwie oznacza? Czym jest SEO? SEO to skrót od anglojęzycznego terminu Search Engine Optimalization. Po polsku tłumaczymy to jako optymalizowanie strony pod...

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google? Cennik SEO na 2021 rok

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google? Cennik SEO na 2021 rok

Jak dużo będziemy musieli zapłacić za pozycjonowanie stron, aby przyniosło ono pożądane efekty? W sieci roi się od ofert, obiecujących topowe pozycje za 100 lub 200 złotych miesięcznie. Uczciwie trzeba przyznać, że z punktu widzenia klienta, nie mającego pojęcia o...